GROUP BY og DISTINCT?
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 30-10-03 15:41

Jeg har en tabel (MSSQL) der indeholder følgende:
| Kursus | Deltager |
| Outlook | John |
| Outlook | Kurt |
| Outlook | Keld |
| Outlook | Palle |
| PowerPoint | Troels |
| PowerPoint | Frank |
| PowerPoint | Ole |
| PowerPoint | Kurt |
| PowerPoint | John |
| Word | Kurt |
| Word | Hans |
| Word | John |

Det hiver jeg ind på en ASP side vha. GROUP BY (det står ikke ordnet i
tabellen). Det går fint. Problemet er bare at jeg gerne
vil have det vist på denne måde:

| Kursus | Deltager |
| Outlook | John |
| | Kurt |
| | Keld |
| | Palle |
| PowerPoint | Troels |
| | Frank |
| | Ole |
| | Kurt |
| | John |
| Word | Kurt |
| | Hans |
| | John |

Den kan jeg altså ikke greje. Hvad skal man gøre for kun at få vist [Kursus]
én gang og samtidig få vist alle navnene på de personer der har deltaget på
det enkelte kursus?

--

Kasper Katzmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-10-03 16:14

Kasper Katzmann skrev:

> Den kan jeg altså ikke greje. Hvad skal man gøre for kun at få
> vist [Kursus] én gang og samtidig få vist alle navnene på de
> personer der har deltaget på det enkelte kursus?

Du skal ikke ændre noget i dataudtrækket, men tilpasse asp-koden så
den kun udskriver gruppeoverskrifter når det er nødvendigt.

I pseudokode:

Dim oldGruppe
oldGruppe = ""

Do While Not rs.EOF
   If rs("gruppe") <> oldGruppe Then
       ' Udskriv gruppeoverskrift
       Response.write rs("gruppe")

       ' Opdater variablen
       oldGruppe = rs("gruppe")
   End If

   ' Udskriv normale data
   Response.write rs("deltager")

   rs.movenext
Loop

Hvis du skal have det i en tabelstruktur som i dit eksempel, kan du
evt. udskrive en tom celle hvis gruppenavnet ikke skal udskrives
(indsæt en else-del). Du kan også bare bruge en struktur hvor
posterne står som her:

   Navn1 <br />
   Navn2 <br />
   Navn3 <br />

- og så sætte vertical-align som ønsket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen