Liste som i boogie, alså vælg de 5 bedste
Fra : kimweltz

Dato : 30-10-03 10:03

Er der nogen der har ideer til hvordan man laver en afstemning
hvor man kan vælge (ikke bare 1), men de 5 bedste sange på listen
? Eller er der nogen der ved hvor tutorials kan findes til ideen?

på forhånd tak

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 30-10-03 23:46

kimweltz skrev:
> Er der nogen der har ideer til hvordan man laver en afstemning
> hvor man kan vælge (ikke bare 1), men de 5 bedste sange på listen
> ? Eller er der nogen der ved hvor tutorials kan findes til ideen?

Et par ideer:
- Normalt ville man lave afstemningsboksen med radio-buttons, men hvis
man skal vælge flere, så må det være checkboxes
- Du skal så tjekke at der kun er afkrydset 5 bokse
- I din database skal du så opdatere antal stemmer for alle 5 valg og
ikke bare et.

Hvis du vil have flere detaljer må du fortælle lidt om hvordan du havde
tænkt dig at gemme afstemningen i databasen (hvis du bruger en
database), hvordan mulighederne præsenteres og hvordan det ellers hænger
sammen.

/Torben

Fra : kimweltz

Dato : 03-11-03 13:17

Jeg havde tænkt mig at have 50 sange, og så skal brugeren vælge de 5
bedste sange. Om den gemmer i database eller i tekstfil er lige meget, men
jeg skal kunne have en side som hele tiden viser de 5 sange som har flest
stemmer. Har du et konkret bud på hvordan det kan laves ?

vh

Kim

Fra : Torben Brandt

Dato : 03-11-03 22:32

kimweltz skrev:
> [...]
> jeg skal kunne have en side som hele tiden viser de 5 sange som har flest
> stemmer. Har du et konkret bud på hvordan det kan laves ?

Du skal altså have fat i to forskellige ting:
1) Mulighed for at stemme:
Du skal have en side, der indeholder en liste over dine numre.
Hvis dine sange ikke ændrer sig, kan du lave dem direkte som html, men
hvis de skal ændres ofte, så vil en database-løsning være bedre.
Men lad os starte med en løsning hvor sangene er faste.

Din side skal indeholde en form, der peger på gem.asp, med felter af
denne type:
<input type="checkbox" name="sang" value="1"> Sang 1<br>
<input type="checkbox" name="sang" value="2"> Sang 2<br>
<input type="checkbox" name="sang" value="3"> Sang 3<br>

Du skal så have en database med dine sange.
Jeg foreslår at du har felterne id (1, 2, 3, 4, ...), titel, stemmer.
Fra starten af skal sangene have stemmer = 0.
Værdierne i id skal svare til dem i formen herover.

I gem.asp skal du så lave en løkke, der henter værdierne:
' Først en validering:
If Request.Form("sang").Count <> 5 Then
Response.Write "Du skal vælge præcis 5 sange!"
Response.End
End If

Set oConn = [Opret her forbindelse til database]
For i = 1 To 5
id = Request.Form("sang")(i)
sql = "UPDATE liste SET stemmer = stemmer + 1 WHERE id = " & id
oConn.execute(sql)
Next

Response.Write "Dine stemmer er registreret"

Du skal så også kunne vise din liste. Det kan fx se sådan ud:
Set oConn = [opret her forbindelse til database]
sql = "SELECT TOP 5 titel, stemmer FROM liste ORDER BY stemmer DESC"
Set rs = oConn.Execute(sql)
While Not rs.EOF
Response.Write "Titel: " & rs("titel")
Response.Write " "
Response.Write "Stemmer: " & rs("stemmer")
Response.Write "<br>" & vbCrLf
rs.MoveNext
WEnd

Dette er naturligvis ikke den bedste løsning, men du kan arbejde lidt
med det og så bagefter få det til at se pænt ud osv.

Hvis du har spørgsmål til noget af det, så spørg igen, men prøv også at
lege lidt med det og få enkelte dele til at fungerer først.

PS Vil du ikke gerne tage et kig på
<URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

mvh Torben