<!--#include virtual="menu/menu.asp" -->
Fra : Nosey

Dato : 28-10-03 19:13

Hej,

har testet lidt på min egen win2k-server for at få ovenstående linie til at
fungere - hvilket den gør ganske fint. Når så jeg uploader siderne til mit
webhotel får jeg en fejl 500. Er der en som kan forklare mig hvad problemet
kan være - og mest af alt - hvordan jeg retter fejlen?

På forhånd tak,

~Nosey :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 21:22

Nosey skrev:

> har testet lidt på min egen win2k-server for at få ovenstående
> linie til at fungere - hvilket den gør ganske fint. Når så jeg
> uploader siderne til mit webhotel får jeg en fejl 500.

Fejl 500 er en pseudo-fejl der skjuler den rigtige fejlmeddelelse.
Se her hvordan du kommer videre:
   <http://asp-faq.dk/article/?id=45>.

Et bud på årsagen til din reelle fejl er at du ikke har fået din
menu-fil med op på serveren - eller måske er den bare placeret i et
forkert bibliotek.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MonGoose®

Dato : 28-10-03 21:35

Prøv at starte med en /

<!-#include virtual="/menu/menu.asp"->

Fra : Nosey

Dato : 28-10-03 22:35

> <!-#include virtual="/menu/menu.asp"->

Tak - vidste ikke lige at "virtual" gjorde at den søgte fra roden af
serveren...

Er der iøvrigt en som kan svare på hvorfor jeg får fejlen

"Line 36, column 5: document type does not allow element "BODY" here"

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.gelfer.com/index.asp

Kan ikke helt forstå den - samt:

Line 219, column 6: end tag for "HTML" which is not finished

På forhånd tak,

~Nosey :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-03 23:21

Nosey skrev:

> Er der iøvrigt en som kan svare på hvorfor jeg får fejlen
>
> "Line 36, column 5: document type does not allow element
> "BODY" here"

Det er fordi du bruger et frameset-DTD:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Et frameset har ikke noget body-element.

> Kan ikke helt forstå den - samt:
>
> Line 219, column 6: end tag for "HTML" which is not finished

Den brokker sig fordi du ikke har noget frameset-element.

Brug en transitional eller strict doctype når du ikke har frameset
på din side:

Transitional:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Strict:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Sidstnævnte tillader lidt færre koder end førstnævnte - så start
med at validere til transitional.

Vær også opmærksom på at dit valg af doctype bestemmer hvilken mode
nyere browsere går i. De ovennævnte doctyper sætter standardmode,
mens fx <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN"> sætter quirks mode.

For information om doctype switching kan jeg anbefale følgende
links:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
<http://html.dk/artikler/00036/>

Spørgsmål vedr. validering og html hører i øvrigt hjemme i html-
gruppen. Jeg sætter opfølgning dertil.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html (svar på dette indlæg havner i
nævnte gruppe og kan ikke ses her)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nosey

Dato : 29-10-03 00:05

> Det er fordi du bruger et frameset-DTD:

Doh! Thanks - det er ikke altid man lige får rettet levn fra gamle versioner

~Nosey