Server Variabel
Fra : Jan Clausen

Dato : 27-10-03 22:37

Kan man ikke bruge en server variabel til at se hvilken side en bruger
kommer fra, og i så fald hvilken ?

Fra : Andreas Slot-Henriks~

Dato : 27-10-03 23:48

> Kan man ikke bruge en server variabel til at se hvilken side en bruger
> kommer fra, og i så fald hvilken ?

Hej Jan...

Jo, det kan man. Du skal bruge
Request.ServerVariabels("HTTP_REFERER")

mvh.
Andreas Slot-Henriksen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-10-03 22:53

On Mon, 27 Oct 2003 23:48:07 +0100, "Andreas Slot-Henriksen"
<andreas.s-h@mail.dk> wrote:

>Request.ServerVariabels("HTTP_REFERER")

Du mener sikkert:
Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Andreas Slot-Henriks~

Dato : 27-10-03 23:04

> Du mener sikkert:
> Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

Jeps...
Sorry... Det var lige en tyrkfejl

Fra : Jan Clausen

Dato : 28-10-03 19:40

Jeg bruger fraktisk allerede Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") Men den
viser ikke hvor de kom fra, men faktisk bare min default side. Og
statistikkerne må bruge det, for på nogle kan man se om folk kommer fra en
søgemaskine. Og det kunne da være en rar lille informantion, og se om der
var linket fra andre sider.. Jeg har søgt lidt på microsoft for at finde
flere server variabler, men synes ikke der er nogle der kan bruges

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-10-03 11:13

Jan Clausen wrote :

> [...]
> se om der var linket fra andre sider.. Jeg har søgt lidt på microsoft
> for at finde flere server variabler, men synes ikke der er nogle der

Det _er_ den du skal bruge. Jeg bruger den selv til at se om folk fx linker
fra google eller andre når de kommer ind på min side. Hvis den kun viser
din egen side, så tyder det på en opsætningsfejl på din(e) servere - eller
at de evt står bag en firewall der fjerner informationen.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-10-03 22:51

On Mon, 27 Oct 2003 22:37:19 +0100, "Jan Clausen" <jl@clausen.mail.dk>
wrote:

>Kan man ikke bruge en server variabel til at se hvilken side en bruger
>kommer fra, og i så fald hvilken ?

Prøv at tage et kig på:
<url: http://asp.stocholm.dk/servervariables.asp>

Du tænker nok på:
Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")

Jeg mener dog at der kan være problemer med, at den ikke altid bliver
sendt med i nogle browsere - men det må andre uddybe. I de fleste
tilfælde skulle den dog være god nok.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-10-03 23:22

Jørn Andersen skrev:
> Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
>
> Jeg mener dog at der kan være problemer med, at den ikke altid bliver
> sendt med i nogle browsere - men det må andre uddybe.

Nogle firewalls (bla Norton) fjerner http_referer hvis man bruger
standardopstillingen, så man skal være opmærksom på at den kan mangle.

/Torben

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-10-03 23:22

Jørn Andersen wrote :

> [...]
>
> Jeg mener dog at der kan være problemer med, at den ikke altid bliver
> sendt med i nogle browsere - men det må andre uddybe. I de fleste

Imo kan referer kun bruges til "aha"-oplevelser, og bør aldrig bruges til
noget vigtigt. For det første sendes den kun med ved kliks og lignende
(fx kommer den ikke med ved Response.redirect og hvis man går til/fra
SSL-sites) [1]. For det andet kan det slås fra i nogle browsere, og for
det tredje er der nogle browsere (bla. Opera) hvor man selv kan
speficicere hvilken fast side man altid medsender som referer.

Dermed ikke sagt, at det er unødig information. Fx har jeg lige siddet og
kigget på henvisninger til et lille hoppyprojekt jeg har kørende, og jeg
kan se, at der er en hel del af henvisningerne, der kommer fra forsiden
på mit eget domæne (www.stocholm.dk). Det er da meget sjovt - men så
heller ikke meget mere.

[1] Der findes en fin artikel om dette på www.aspfaq.com
http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2169