Sum af værdier i et felt på flere records
Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-10-03 00:34

Jeg har et problem med at finde ud af, hvilken metode jeg skal
bruge for at beregne summen af indtastede værdier i et felt på
flere records i en tabel. D.v.s. hvis en bestemt bruger på en
record har scoret 100 point og på en anden record har samme
bruger scoret 200 point, vil jeg beregne den sammenlagte score
til 300 points. Skal jeg bruge SELECT eller er der en anden
metode? Jeg håber, at der er nogen, der kan få mig ind på rette
spor.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Michael Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Slot-Henriks~

Dato : 27-10-03 10:56

"Michael Nielsen" <mnielsen@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 300 points. Skal jeg bruge SELECT eller er der en anden
> metode? Jeg håber, at der er nogen, der kan få mig ind på rette

Hej Michael...

Du skal gruppere dine brugere og derefter lave en summering af point.

Eks.:
SELECT tblTestPoint.PersonID_Ref, Sum(tblTestPoint.AntalPoint) AS
SumOfAntalPoint
FROM tblTestPoint
GROUP BY tblTestPoint.PersonID_Ref;

mvh.
Andreas Slot-Henriksen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-10-03 12:12

Andreas Slot-Henriksen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Eks.:
> SELECT tblTestPoint.PersonID_Ref, Sum(tblTestPoint.AntalPoint) AS

Hej Andreas,

Tak for dit svar! Det virker ikke, da jeg får denne fejl

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected
1.

/brugere_NY/mitsalg.asp, line 79

... men det kan godt være at jeg har udtrykt mig forkert og måske har
jeg defineret forkert db. I db tabellen findes kun 2 felter,
"brugernavn" og "points". Hver enkelt bruger kan indtaste værdien 300 i
feltet ""points" samt sit brugernavn i feltet "brugernavn" adskillelige
gange. Jeg har defineret en session til genkendelse af den aktuelle
bruger, som virker, når brugeren vil se antal records på sit brugernavn
(se nedenstående script:)

Skal jeg måske oprette et nyt felt / ny kolonne i db til styring af
summen?

Håber på svar

Mvh.

Michael Nielsen

Dim sql

sql = "SELECT * FROM salg_total WHERE brugernavn = '" & _
Session("brugernavn") & "'"

Conn.Execute (sql)
Set rs = Conn.Execute(sql)

If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
   Response.Write "<p>Du har flg. salg:</p>"
   Response.Write "<table border=0>"
   Do While Not rs.EOF
      rs.MoveNext
   Loop
   Response.Write "</table>"
Else
   Response.Write "<p>Der er intet salg på din konto p.t.</p>"
End If

Fra : Andreas Slot-Henriks~

Dato : 27-10-03 12:45

Hej.

I din version, har du heller ikke forsøgt at gruppere/summere efter
brugernavnet...
> sql = "SELECT * FROM salg_total WHERE brugernavn = '" & _
> Session("brugernavn") & "'"

Prøv i stedet den her (den er ikke testet igennem, men burde virke).
sql = "SELECT salg_total.brugernavn, Sum(salg_total.points) AS PointTotalt "
& _
"FROM [salg_total] " & _
"GROUP BY salg_total.brugernavn " & _
"HAVING ((salg_total.brugernavn) = '" & Session("brugernavn") & "');"

Når du så vil udskrive den summerede værdi af salg_total - bruger du aliaset
"PointTotalt" : rs("PointTotalt")

mvh.
Andreas

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-10-03 13:37

> [...]

> "FROM [salg_total] " & _
> "GROUP BY salg_total.brugernavn " & _
> "HAVING ((salg_total.brugernavn) = '" & Session("brugernavn") & "');"

Det virkede desværre ikke... jeg må prøve at finde noget dokumentation et eller
andet sted, men tusind tak for hjælpen.

Mvh.
Michael Nielsem

Fra : Michael Nielsen