køb af switch HJÆLP
Fra : Henning B.

Dato : 12-04-01 14:40

Hejsa
Jeg vil lige høre nogle fakta om switch.
Lige nu køre vi 5 personer i netværk med en 5 ports 10mbit hub,og jeg har
hørt at en switch skulle være meget hurtigere.
Er det rigtigt,og evt hvilken switch skal man så købe.

MVH Henning B.
brockhoff@12move.dk

Fra : Henning B.

Dato : 12-04-01 14:52

Hej igen.
Det skal lige siges at den skal bruges til 5 spille gale personer.
Det kan være der er nogen der har andre løsninger ?.

MVH Henning

Fra : Henning

Dato : 12-04-01 16:34

On Thu, 12 Apr 2001 15:52:27 +0200, "Henning B." <brockhoff@12move.dk>
wrote:

>Hej igen.
>Det skal lige siges at den skal bruges til 5 spille gale personer.
>Det kan være der er nogen der har andre løsninger ?.

I jeres lille netværk er det ligegyldigt om du bruger en hub eller
switch. Men opgrader til 100Mbit i stedet.

Henning
hsb@image.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 13-04-01 00:15

Hi der

Jeg søger en switch box til subj. Dvs at jeg med en skærm, tastatur og en
mus kan kontrollere flere computer, 2 - 3 stykker.

Jeg har fundet nogle produkter men ikke noget i danske butikker. Er der
nogle der kan give navne på et "must have" produkt eller evt en butik der
har noget på lager.

--
Regards, Jan Holm, www.parkholm.dk
P a r k h o l m A u d i o L a b

"I'm old enough to know better but I'm still too young to care"

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-04-01 15:45

Det er sq da ikke ligegyldigt om man bruger en switch el en hub, hvis de er
spille gale, sidder de sikkert og henter over netværket og hvor fedt er det
at dele 100mbit ... MINUS FEDT!!!

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-04-01 15:48

Køb en switch fra fx rubytech (har selv en virker dejligt) ... De har en 8
ports 10/100mbit ... Forskellen er at på en hub deler man 10/100 mbit, mens
man på en switch hver har 10/100mbit (kommer an på netkortet) ... Dette er
jo en klar fordel hvis man spiller 5 og to sidder og musik fra hinanden vil
de 3 andre intet mærke på en switch, mens man på en hub ligeså godt kunne gå
ud og ryge en smød el ngt andet til de 2 andre var færdige :)
Det er forskellen...
PS husk at købe cat 5 kabler (de er nemlig til 100mbit)

Fra : Devast8or

Dato : 14-04-01 01:06

Man deler ikke de 100mbit på en HUB, det virker lidt på en lidt anden måde.
Se min forklaring fra tråden "Deling af DSL hos TDC ??" her: message-id:
EsGA6.31441$o4.2220614@news010.worldonline.dk

Devast8or

Fra : Devast8or

Dato : 14-04-01 01:47

hmm, jeg styrer vist ikke helt det med at referere til andre posts. Den jeg
talte om kommer lige her engang:

"Forkert! Du har ret i at switchen giver en fordel hvis du har mere end to

netværket, men de deler ikke de 100 mbit. Forskellen er at switchen er en
såkaldt 'Learning Bridge' og det er HUBen ikke, hvilket betyder at switchen
har et register over de computere der er tilsluttet den. Når en switch så
får en pakke der skal sendes til en anden computer kigger den i sit register
om den findes, og hvis den gør det (hvilket den gør efter den har fået sin
første pakke efter den er logget på netværket) kan den sende pakken direkte
til den rigtige port. HUBen har derimod ikke dette register over tilsluttede
brugere, så når den skal sende en pakke til anden computer sender den pakken
ud til alle porte, sammen med modtager adressen og så kan modtager porten
'se' at pakken er til den og derfor modtage den. Det der gør HUBen
langsommere er derfor at alle pakker bliver sendt ud til alle porte, og på
switchen sendes en pakke kun til den rigtige port.
Håber det var til at forstå, noget af det blev vist lidt kryptisk *g*.
Ellers så sig lige til."

Devast8or

Fra : Santa Xcaze

Dato : 15-04-01 11:40

Ehm.... Ved det godt, var bare lidt nemmere at sige man deler de 100mbit på
hubben, selvom det ikke er helt rigtigt :( Men jeg ville ihvert fald købe en
switch med så lave priser ... Især hvis man får et par people på visit .:)

Fra : Devast8or

Dato : 15-04-01 12:24

Men at man deler de hundrede mbit virker lidt drastisk at sige IMHO. Det er
jo ikke sådan at man kun kan sende/modtage med 10 mbit hvis der er ti
mennesker på netværket.
Men ang. købet af switch/hub vil jeg give dig ret, prisforskellen er sq for
lille til at købe en HUB istedet for en switch.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 15-04-01 16:59

Det er seføli rigtigt nok ... Men er man 10 på en hub og er der en som
henter fra en anden er der ingen som kan bruge netværket til ngt ...

Fra : Devast8or

Dato : 15-04-01 21:18

Nu er det lang tid siden jeg har brugt en HUB mellem så mange mennesker, men
så vidt jeg husker kunne det da godt lade sig gøre at nogle spiller og nogle
suger på samme tid, men jeg kan jo tage fejl.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 16-04-01 17:59

Ehm det kunne det ik på den hub vi brugte ...

Fra : Michael

Dato : 26-04-01 22:14

Der er altså lige nogle småting i har misforstået. En switch er langsommere
end en hub, jeres beskrivelse af switchen er ikke helt rigtig. Det er tigtig
nok at den går ind og kigger på pakkerne og sender pakken til den rigtige
port og kun den. Men den kigger altså kun på en pakke af gangen, det vil
sige at man altså stadig "deler" de 100 mbit. Switchen er altså langsommere
end hubben fordi den skal ind og kigge på hver pakke hvor hubben bare smider
den videre uden at kigge....... kan i se forskellen?
Grunden til at man bruger en switch er for at fjerne kolitioner. Altså
virker en switch hurtigere på store og meget belastede netværkt fordi der
ikke er nogle kolitioner, så pakken ikke skal retransmiteres.
Så hvis i har et lille netværk derhjemme er jeres switch (ligegyldig mærke
og pris) altså langsommere end en gammeldags hub. Men i praksis tror jeg
ikke i kan mærke forskel........ det er jo nok milisekunder vi snakker
om......

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 27-04-01 23:10

On Thu, 26 Apr 2001 23:14:23 +0200, "Michael" <super36@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>end hubben fordi den skal ind og kigge på hver pakke hvor hubben bare smider
>den videre uden at kigge....... kan i se forskellen?

Pladder. Switchen kan kigge på en pakke meget hurtigere end det tager
at sende/modtage den. Switches har en buffer til lagring af pakker
(min 5-ports switch har 1 Mbyte).
Således kan der modtages flere pakker (fra forskellige porte)
samtidigt. Så kigger switchen hurtigt på dem, og hvis de pakkerne ikke
er til samme modtager, bliver de også sendt simultant.

På de lidt større switche fra f.eks. 3Com, kan man sætte flere switche
sammen. Dette sker med en 1 Gbit forbindelse. Det skulle vel ikke være
nødvendigt, hvis du har ret.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : [Ex] Pita

Dato : 13-04-01 17:46

3Com er at foretrække

Undgå lavpris produkterne, da de ikke altid kan holde i specielt langt tid

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-04-01 19:10

Ahhh nu stremmer du den !!!
Vil sq godt mene en switch til 1000 kr er noget værd ... Men at købe en 3com
er enten dumt el os har man for mange penge :)

Fra : izy

Dato : 13-04-01 20:15

"Santa Xcaze" <nothing@nogood.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh nu stremmer du den !!!
> Vil sq godt mene en switch til 1000 kr er noget værd ... Men at købe en
3com
> er enten dumt el os har man for mange penge :)

Eller så vil man bare have noget kvali.

Men ellers er Intel også kanon god til prisen.

--
izy
izy@city.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 13-04-01 21:28

Tja altså en Rubytech switch til 1000 kr virker nu også helt fint til prisen
.... Seføli kan vi godt blive enige om 3com er godt, men efter min mening
betaler man for meget for navnet ....

Fra : [Ex] Pita

Dato : 14-04-01 20:35

> Eller så vil man bare have noget kvali.

Ja, 3Com koster 425 kr mere end rubytech, for det får du bl.a livsgaranti +
at du er sikker på kvallivare

--
[Ex] Pita

Fra : Santa Xcaze

Dato : 15-04-01 17:32

Ja og får de 500 kr ekstra kunne man få 2 netkort og kabler :)

Fra : [Ex] Pita

Dato : 16-04-01 23:27

> Ja og får de 500 kr ekstra kunne man få 2 netkort og kabler :)

Og 1 år og en måned senere er begge netkort, switchen og kablerne brændt af,
sur røv

[Ex] Pita

Fra : TRickYspaRroW

Dato : 17-04-01 15:26

"[Ex] Pita" <nyhed@hjardemaal.net> skrev i en meddelelse news:9bfrk8$17f9$1@news.cybercity.dk...
> "Santa Xcaze" <nothing@nogood.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og 1 år og en måned senere er begge netkort, switchen og kablerne brændt af,
> sur røv
>
> [Ex] Pita

Hvorfor det.??

--