include file spørgsmål...
Fra : Magnus

Dato : 25-10-03 17:27

<!--#include file = "html/html-top.inc"-->

Server.Execute("html/html-top.inc")

Hvilken af disse to metoder vil være bedst at benytte til at indsætte
funktioner og alm. html på mine sider og hvad er forskellen, ulemperne og
fordelene ved de to måder?

/Magnus

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 05-12-03 10:09

"Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> wrote in news:bne898$um0$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
>

> Hvilken af disse to metoder vil være bedst at benytte til at indsætte
> funktioner og alm. html på mine sider og hvad er forskellen, ulemperne og

Include gør som den siger: inden ASP-fortolkeren går i gang med at
syntaxtjekke din side, indsættes include-filen på angivne sted i koden. Det
er et Server Side element og derfor udføres det af web-serveren inden ASP-
fortolkeren startes.
Execute udfører den ASP-kode som måtte stå i filen når fortolkeren når
linien. Det er ASP-fortolkeren som udfører denne opgave.

Forskellen er subtil, men ikke uvæsentlig.
I dit tilfælde - indkludering af globale funktioner etc. - vil der ikke
være forskel på de to metoder (såfremt du includer/execute filen i toppen
af din ASP-side).

Men hvis du først i bunden af din side erklærer (via execute) en function
eller sub, som du forsøger at benytte i toppen af siden, fejler skidtet.

Personligt bruger jeg include til statiske ting: initialisering af sidens
objekter og evt. et fast sidehoved/fod.
Execute benytter jeg fx i dynamiske menuer hvor menupunkterne er afhængig
af brugerens rettigheder og placering i sitets navigation.

Du kan benytte en execute til dynamiske includes:

<% if date="24-12-03" Then %>
   <!-- include fil="juledesign.asp" !-->
<% else %>
   <!-- include fil="normaldesign.asp" !-->
<% end if %>

virker ikke fordi begge inkludes indsættes inden ASP begynder at fortolke
din side, men:

<% if date="24-12-03" Then
   Server.Execute("juledesign.asp")
else
   Server.Execute("normaldesign.asp")
end if %>

virker fordi du nu er i gang med at afvikle din side. Du skal blot huske at
det, du inkluderer, skal kunne tåle at blive inkluderet ved runtime.

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kamNO@SPAMit.stam.dk