problemer med do - while løkke. skummelt p~
Fra : Rasmus Palm

Dato : 25-10-03 15:59

ok jeg skal lave en funktion der tager inputtet x og laver det om
til en værdi mellem FromPreset og TillPreset som også bliver
inputtet, funktionen virker bare virkeligt dårligt og virker
nogle gange og nogle gange ikke, tilsyneladende uden nogen form
for logik. kildekode nedenfor og eksempel i bunden:

Function ToPreset(x,FromPreset,TillPreset)

a=x
dif=Abs(TillPreset-FromPreset)

Do While a < FromPreset
a=(a+dif)
Loop

Do While a > TillPreset
a=(a-dif)
Loop

ToPreset=a

End Function

number = Request.Form("Number:")
fra = Request.Form("Fra:")
til = Request.Form("Til:")

response.write ToPreset(number,fra,til)

den fungerer således:

du inputter x, FromPreset og TillPreset
Hvis at x er mindre end FromPreset (mindste værdien den må være)
ligger den differensen mellem de to grænseværdier til x og
evaluerer det igen.

Hvis at x er større end TillPreset (max værdien den må være)
trækker den differensen mellem de to grænseværdier fra x og
evaluerer det igen.

efter de to løkker sætter den funktionsværdien til at være lig
med x

Hvis at x ikke er større eller mindre end grænseværdierne vil der
ikke blive gjort noget ved x da den ikke opfylder nogen af
betingelserne i løkkerne, og hvis at den opfylder en af løkkerne
vil løkken lave x om til et tal der ligger imelleM
grænseværdierne

eksempel:

x=10
FromPreset=50
TillPreset=100

a=10
dif=Abs(100-50) <=>
dif=50

Do While a < 50 (denne løkke eksekveres da 10 er mindre en 50)
a=(10+50) <=>
a=60

(da a nu ikke er mindre en 50 brydes løkken)
Loop

Do While a > 100 (Da 60 ikke er større end 100 eksekveres denne
løkke ikke)
a=(60-50)
Loop

( Funktionens værdi sættes til a som jo er 60)

ToPreset=a

End Function

Altså bør den skrive 60

Hvis man prøver scriptet kan man se at istedet for at skrive 60
sætter den sig fast i en eller anden løkke og fortsætter i al
uendelighed.

Jeg kan virkelig ikke se hvorfor. Er der nogle der kan forklare
det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 25-10-03 16:19

Rasmus Palm skrev:

> [...]
> nogle gange og nogle gange ikke, tilsyneladende uden nogen form
> for logik. kildekode nedenfor og eksempel i bunden:

Er der kolon i name-attributten i dine input-tags?
Er du sikker på at der kommer noget ind i number, fra og til-variablene?
Response.Write number & " " & fra & " " & til
Response.End

/Torben

Fra : Rasmus Palm

Dato : 25-10-03 19:42

Egentlig får den ikke sit input fra en form men direkte fra en popup boks
da det i virkeligheden er et vbscript, jeg lavede bare lige om så at folk
ville forstå det.

Ja jeg er sikker på at den får input, jeg har også selv mistænkt det for at
være der den brød men jeg har testet op til flere gange og funktionen får
helt sikkert input

vbscriptet kan downloades på:
www.pissebillig.dk/function.zip

som i nok ved er vbscript og asp næsten det samme (det er de ikke men
sproger minder utroligt meget om hindanden, praktisk talt det samme)

Fra : Torben Brandt

Dato : 25-10-03 20:20

Rasmus Palm skrev:
> [...]
> være der den brød men jeg har testet op til flere gange og funktionen får

Problemet er at resultatet fra InputBox altid er en streng. Også selv om
den indeholder cifre. Dine sammenligninger bliver derfor underlige, især
da 'a' bliver laver om til et tal når du lægger et tal til, mens
'FromPreset' stadig er en streng.

Du skal derfor have:
number = CInt(InputBox("number:"))
og det samme for fra og til.