Udtræk fra db udfra bestemt kriterie
Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-10-03 10:52

Jeg er igang med at lave en konkurrence til mine medlemmer, hvor
de kan optjene point, som bliver skrevet ned i en Access db.
Tabellen indeholder 3 felter, brugernavn, navn og points.
Forskellige brugere kan derfor oprette flere records i samme
tabel og med forskellige points. Jeg vil gerne kunne vise en
oversigt over disse forskellige records - men kun for den enkelte
bruger (der er logget ind som bruger) og prøver med denne
syntaks:

Set rs = Conn.Execute("SELECT * FROM salg_total WHERE
brugernavn=brugernavn")

If Not rs.EOF Then
Do

Response.Write rs("varenavn") & " " & rs("points") & "<br>"

rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF

End If
Siden returnerer alle records i tabellen, men jeg ønsker kun at
vise det, der vedrører den enkelte bruger. Måske har det noget at
gøre med bruger-sessionen. Er der nogen, der kan forklare mig,
hvor fejlen er?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Michael Nielsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-03 11:00

Michael Nielsen skrev:

> Set rs = Conn.Execute("SELECT * FROM salg_total WHERE
> brugernavn=brugernavn")

Ovenstående vil returnere alle poster fordi du beder om de poster
hvor værdien af feltet brugernavn er lig med værdien af feltet
brugernavn.

Det du er ude efter er at finde poster med et bestemt brugernavn.
Hvis det fx ligger i en sessionvariabel kaldet brugernavn, kan du
lave forespørgslen således:

' Opret en variabel til sql-sætninger. Særdeles praktisk hvis man
' senere skal finde fejl
   Dim sql

' Opbyg sql-sætningen. Bemærk fordelingen af anførselstegn.
   sql = "SELECT * FROM salg_total WHERE brugernavn = '" & _
           Session("brugernavn") & "'"

' Hvis noget går galt - enten en aspfejl eller der vælges
' "forkerte" poster - så fjern udkommenteringen herunder.
' Response.write "Her er sql-sætningen: " & sql

' Kør forespørgslen
   Conn.Execute (sql)
--
Jens Gyldenkærne Clausen