"Du har tastet forkert i feltet " - funkti~
Fra : **[laessoe]**

Dato : 22-10-03 12:23

Jeg har en form med 5 felter (sat til tekst i min db, så der er
egentlig ikke nogle restriktioner for indtastninger).

Hvordan laver jeg en funktion der gør, at man får en meddelelse
ved de felter der ikke er udfyldt korrekt eller står tomt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-10-03 12:58

On Wed, 22 Oct 2003 11:22:53 +0000 (UTC), **[laessoe]**
<laessoe@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan laver jeg en funktion der gør, at man får en meddelelse
>ved de felter der ikke er udfyldt korrekt eller står tomt.

Det gøres bedst i to tempi:

1) Først med clientside JavaScript
- her fanger du fejlene, *hvis* brugeren har JavaScript aktiveret i
sin browser (*og* du har taget højde for 117 browser-versioner)
Spørg videre i:
<news: dk.edb.internet.webdesign.serverside>

2) Herefter validerer du dine data serverside
Hvordan du præcist skal gøre, afhænger af hvad du vil validere for,
men princippet er at opsætte betingelser (fx If ... Then ... Else).
Hvis betingelserne er opfyldt, skriver du til databasen, hvis ikke
giver du en fejlmeddelelse, der vejleder brugeren til at udfylde det
rigtigt.

Spørg videre her, hvis det var for upræcist.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 22-10-03 13:33

>2) Herefter validerer du dine data serverside

Hvorfor ikke nøjes med serverside validering alene?

Jeg har selv været inde på validering i et andet indlæg, for en uges
tid siden, og har valgt kun at gøre det på serveren. Og det virker
fint og hurtigt nok.

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 14:06

Brian B. Christensen skrev:

> Hvorfor ikke nøjes med serverside validering alene?

Der er flere grunde.

Først og fremmest beholdes brugerens indtastninger uberørt ved
clientsidevalidering. Det kan også ordnes med serversidevalidering,
men det kræver noget mere forarbejde (dog er det standardopførsel
når man benytter asp.net - det er særdeles praktisk). Det er
fx møgirriterende hvis man skal indtaste alle sine
adresseoplysninger en ekstra gang, blot fordi man glemte at angive
sin alder.

Dernæst vil det ofte være hurtigere for brugeren hvis siden
valideres på klienten. Ved små formularer (på en hurtig server) er
forskellen måske minimal, men det er bestemt ikke altid tilfældet.

Og endelig er clientsidevalidering også med til at mindske presset
på serveren - fordi serveren ikke skal behandle trivielle
valideringer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 23-10-03 07:40

On Wed, 22 Oct 2003 15:06:11 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jc@dmf.dk> wrote:

>Der er flere grunde.

Snip flere gode grunde.

Tak for info. Jeg må igang med noget javascript

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 14:00

Jørn Andersen skrev:

> Det gøres bedst i to tempi:

Jep.

> 1) Først med clientside JavaScript

[snip]

> Spørg videre i: <news: dk.edb.internet.webdesign.serverside>

- det var vist en skrivefejl. Clientside-spørgsmål hører til i

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-10-03 14:33

On Wed, 22 Oct 2003 14:59:47 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jc@dmf.dk> wrote:

>- det var vist en skrivefejl. Clientside-spørgsmål hører til i

Ja, det var en copy-paste, som jeg så ikke fik rettet bagefter.
Tak for korrektionen!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 14:46

Jørn Andersen skrev:

> Ja, det var en copy-paste, som jeg så ikke fik rettet bagefter.
> Tak for korrektionen!

Det er noget farligt noget, det dersens klippe-klistre ;)

Jeg har selv lavet nummeret for ganske kort tid siden i mail+news-
gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : **[laessoe]**

Dato : 22-10-03 15:12

> Spørg videre her, hvis det var for upræcist.

Det var det ikke, for nu virker det - Tak!