RecordSet-mystik
Fra : PB

Dato : 21-10-03 17:00

Hej

Kan det være rigtigt, at pointeren i mit RecordSet flytter sig ved
læsning af et felt i rs'et? (ASP)

Jeg oplever det underlige, at hvis jeg udskriver rs("tekst2") 2 gange,
har den mistet indholdet anden gang den udskrives.

Ligeledes synes den at miste sit indhold ved f.eks:
temp = rs("tekst2")

Der er ikke noget MoveNext, der får den til at flytte sig.

Skal det være sådan? Jeg har ikke tit været ude for at indholdet
ændres ved læsning - bortset fra visse bits i statusregistre og sådan
noget.

hilsen Peter

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-10-03 16:58

PB skrev:
> [...]
>
> Jeg oplever det underlige, at hvis jeg udskriver rs("tekst2") 2 gange,
> har den mistet indholdet anden gang den udskrives.

Mon ikke du har at gøre med et notat-felt. Normal kan man (i hvert fald
mig) kun læse fra et notat-felt én gang.
F.eks. vil
If IsNull(rs("notat)) Then
Response.Write ""
Else
Response.Write Replace(rs("notat), "'", "''")
End If
give en Illegal use of Null-fejl.
I stedet skal man så skrive:
sNotat = rs("notat")
If IsNull(sNotat) Then
Response.Write ""
Else
Response.Write Replace(sNotat, "'", "''")
End If
For så bruges rs("notat") kun én gang. Jeg har aldrig oplevet det for
andre felt-typer end notat.

/Torben

Fra : PB

Dato : 21-10-03 17:20

Hej Torben

Jo, du har fuldkommen ret. Jeg har vist ikke lige prøvet et notatfelt
før - tak for at opklare mystikken. Der var nok lige gået lidt endnu,
før jeg havde kastet mistanken på databasen.

Jeg kan dog ikke lige sige at jeg forstår hvorfor - jeg har den
opfattelse at et recordsæt er en klump data i memory'en, der forblev
statisk indtil man forsætligt ændrede i den--? Ligesom variabler...

Tak for svaret

hilsen Peter

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-10-03 17:44

PB skrev:
> [...]
> opfattelse at et recordsæt er en klump data i memory'en, der forblev
> statisk indtil man forsætligt ændrede i den--? Ligesom variabler...

Jeg ved heller ikke hvorfor det er sådan...
Du kan læse lidt om det her:
<URL:http://www.4guysfromrolla.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=80>

PS. Du må gerne tage et kig på
<URL:http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

/Torben

Fra : PB

Dato : 21-10-03 18:53

Hej Torben

Interessant..... det der Microsoft opfører sig som det ofte gør - ikke
helt konsekvent.

Jeg citerede måske lidt rigeligt i mit sidste indlæg. Hvis du sigter
til at svare før eller efter det citerede bliver vi nok aldrig enige
allesammen om hvad der er smartest - - det er efterhånden en gammel
diskussion. Jeg er også begyndt at sætte papir ind i mapper så det
sidste nye er øverst...........

hilsen Peter

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-10-03 23:15

PB skrev:
> [...]
> allesammen om hvad der er smartest - - det er efterhånden en gammel
> diskussion. Jeg er også begyndt at sætte papir ind i mapper så det

<snip : bundcitat>

Det er da også fint hvis du er den eneste der bruger mapperne. Synes du
også det er fint hvis I er to, og den ene putter nyt ind forrest og den
anden bagerst?
Nej, lad være med at svare, bare læs
<URL:http://usenet.dk/netikette/hardball.html>

/Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-03 21:50

PB skrev:

> [...]
> sigter til at svare før eller efter det citerede bliver vi nok
> aldrig enige allesammen om hvad der er smartest - - det er

Det er o.k. at mene at bundcitering er smart - men det er ikke o.k.
at benytte det på usenet. Prøv at se følgende uddrag fra
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

,-------- [ Sameksistens ]
| Hvis ovenstående grunde ikke er nok, står vi tilbage med konsistens
| mellem indlæggene: Det kan godt være det er ligegyldigt, om man
| kører i venstre eller højre side af vejen, men det er ret praktisk,
| at alle gør det samme.
`--------

Hvis du insisterer på at bryde med den gængse citatteknik på
usenet, vil du formentlig miste en del læsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen