Søgefunktion...
Fra : René Poulsen

Dato : 18-10-03 20:49

Hejsa!

Jeg er stadig forholdsvis ny i ASP og har brug for lidt hjælp.

Det jeg skal søge i er en database. Jeg kan godt finde ud af at
søge på hele teksten, men hvordan laver man det sådan at man
søger på et enkelt ord???

/René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tom Jensen

Dato : 19-10-03 12:47

"René Poulsen
> Det jeg skal søge i er en database. Jeg kan godt finde ud af at
> søge på hele teksten, men hvordan laver man det sådan at man
> søger på et enkelt ord???

Hvordan gør du når du søger "på hele teksten" ?? Kan du så
ikke bare skrive eet ord istedet for hele teksten??

Tom Jensen
FF Soft
www.ffsoft.dk

Hent en gratis web shop

Fra : René Poulsen

Dato : 19-10-03 13:19

> Hvordan gør du når du søger "på hele teksten" ?? Kan du så
> ikke bare skrive eet ord istedet for hele teksten??

Jeg fik det vist også foklaret lidt dårligt igår - var også lidt
halvtræt

Jeg bruger en form med et tekst felt og så finder jeg ud af om det
der er skrevet = det der står i databasen.

Hvis teksten er:

"Jeg er nybegynder i ASP"
Og jeg søger på "Jeg er nybegynder i ASP" findes resultatet også.
Det jeg så gerne vil kunne er at søge på om en tekst indeholder
ordet "ASP".

Med den metode jeg har ville "Jeg er nybegynder i ASP" jo ikke blive
fundet fordi "ASP" <> "Jeg er nybegynder i ASP"

Jeg håber jeg fik forklaret det lidt bedre denne gang

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-10-03 15:40

On Sun, 19 Oct 2003 12:19:08 +0000 (UTC), René Poulsen
<fcpoulsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Med den metode jeg har ville "Jeg er nybegynder i ASP" jo ikke blive
>fundet fordi "ASP" <> "Jeg er nybegynder i ASP"

Du skal bruge LIKE og wildcard.
Se fx de nederste eksempler på:
<url: http://www.w3schools.com/sql/sql_where.asp>

Vær dog opmærksom på, at hvis din database er stor og tekstfelterne er
store, kan det tage lang tid at søge, hvis søgeordet *starter* med
wildcard (fx %ASP%).

Men så længe vi snakker om nogle få hundrede poster, burde det ikke
være noget problem.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Müller

Dato : 19-10-03 15:58

Rene skrev:
>Jeg bruger en form med et tekst felt og så finder jeg ud af om det
>der er skrevet = det der står i databasen.

Går ud fra du bruger en sql sætning til at udtrække data fra din access
database,
noget i stil med strSQL="SELECT * FROM tabel WHERE tekst = 'Jeg er
nybegynder i ASP';"

hvis det er rigtigt skal du i WHERE delen bruge LIKE og %.

Noget i stil med
strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE tekst LIKE % 'ASP' %;"

%ASP% gør at uanset hvor asp står vil den finde det. Du kan nøjes med ASP%
men så skal asp stå
først i sætningen, for at du finder det.

Håber det bringer dig lidt videre.

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller