Tjek for javascript enabled med asp
Fra : Bo Dudek

Dato : 16-10-03 08:57

Hejsa

Som webudvikler sker det af og til, at jeg bruger JavaScript, men i
visse tilfælde vil jeg gerne have mulighed for at teste, om brugeren
har JavaScript enabled i sin browser. Kan dette lade sig gøre med ASP?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Torben Brandt

Dato : 16-10-03 09:33

Bo Dudek skrev:
> Som webudvikler sker det af og til, at jeg bruger JavaScript, men i
> visse tilfælde vil jeg gerne have mulighed for at teste, om brugeren
> har JavaScript enabled i sin browser. Kan dette lade sig gøre med ASP?

Nej, det kan ikke lade sig gøre. Du kan dog tjekke det når brugeren
kommer ind på siden og så sende svaret videre til serveren.
Dog kan du så ikke få den første side til at se forskellig ud for
brugere der bruger/ikke bruger javascript.

/Torben

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-10-03 09:53

[...]

> [...]
>Dog kan du så ikke få den første side til at se forskellig ud for
>brugere der bruger/ikke bruger javascript.

hmmm.. problemet opstår, fordi Microsoft er i gang med at revidere IE,
så engang først i det nye år, kan man ikke problemfrit anvende tags
som f.eks. <embed>, <object> o.lign..

som IE er nu, bruger man både <object> og <embed> til at implementere
flash på sine websites, og det kan man fortsat.. men benytter man sig
ikke af et netop frigivet hack, så vil brugere med opdaterede
versioner af IE blive mødt af en promptbox a la 'Klik ok, hvis du vil
vise indholdet på dette website'..

hacket er et simpelt javascript, men det betyder rent faktisk, at hvis
brugeren IKKE har javascript enabled, så vil denne SLET ikke have en
chance for at kunne se flashet..

hvis jeg så kunne tjecke, om brugeren HAR javascript enabled, så ville
jeg

hvis ja) kunne køre hacket
hvis nej) vise flashet som normalt og leve med, at der kommer en
prompt box

hmmmm.. nogle idéer?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-10-03 10:02

Bo Dudek wrote :

> [...]
> ikke af et netop frigivet hack, så vil brugere med opdaterede
> versioner af IE blive mødt af en promptbox a la 'Klik ok, hvis du vil

Jeg går ud fra at du har læst artiklen på msdn? Da jeg skimmede den
igennem virkede det som om at konsekvenserne ikke var så store som det
umiddelbart lyder (det krævede vist en lille omskrivning af hvordan
object-elementerne får data fra og parametre).

> [...]
> jeg
>
> hvis ja) kunne køre hacket
> hvis nej) vise flashet som normalt og leve med, at der kommer en

Den eneste måde du kan teste om javascript er enabled er at skrive noget
javascript til browseren, der sender noget data tilbage til din server
(fx request af en fil).

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-10-03 12:11

[...]

>Jeg går ud fra at du har læst artiklen på msdn?

ja, og har læst dybere om det på macromedia's hjemmeside

> [...]
>umiddelbart lyder (det krævede vist en lille omskrivning af hvordan
>object-elementerne får data fra og parametre).

til dels.. i stedet for at skrive <object> i html'en, skal man bruge
en javascript a la document.write('<object>') og så fremdeles med alle
parametre.. men problemet opstår jo, hvis IKKE brugeren har javascript
enabled.. for så vil ovenstående streng ikke blive udskrevet og
flashet vil ikke blive vist...

[...]

>Den eneste måde du kan teste om javascript er enabled er at skrive noget
>javascript til browseren, der sender noget data tilbage til din server
>(fx request af en fil).

ok.. troede måske der var noget a la de variabler man kan tilgå, som
giver oplysninger om brugerens browser, styresystem osv.. men måske
blander jeg asp og php sammen..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-03 12:34

Bo Dudek skrev:

> [...]
> IKKE brugeren har javascript enabled.. for så vil ovenstående
> streng ikke blive udskrevet og flashet vil ikke blive vist...

Kan man ikke bare proppe en normal <object>-kode i <noscript>? Så
kan brugere der ikke har javascript aktiveret få flash efter en
dialogboks, mens andre slipper?

NB: Den artikel I omtaler - kunne man ikke få et link til den?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 16-10-03 12:55

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> dialogboks, mens andre slipper?
>
> NB: Den artikel I omtaler - kunne man ikke få et link til den?

Jo da, http://msdn.microsoft.com/ieupdate/

- Jacob

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-10-03 13:03

[...]

tjoooeh, har egentlig aldrig brugt en noscript, men det lyder da
egentlig meget fornuftigt..

[...]
>Jo da, http://msdn.microsoft.com/ieupdate/

og macromedia har naturligvis også en del om emnet:

http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/faq.html
http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/articles/devletter.html
http://www.macromedia.com/devnet/activecontent/articles/solution_summary.html

mvh