Linjeskift i tekst udtrukket fra Access
Fra : Steen Rytlig

Dato : 12-10-03 21:02

Hej

Jeg er nybegynder udi ASP programmering, og nu er jeg kommet lidt
på herrens mark, idet jeg har nu brugt en del timer på at prøve
at finde ud af, hvordan man får linjeskift til at virke, når man
henter tekst ind fra en access database. Jeg har prøvet alle de
mange råd med at replace VbCrLf med <br/>, jeg har kunne finde på
nettet, men jeg kan alligevel ikke få det til at fungerer.

Er der nogen, der har et godt råd. Min kode er således:

<%
' Databaseforbindelse
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/log/tekst1.mdb")
Conn.Open DSN

' Hent fra tabellen tekst i databasen tekst1.mdb
strSQL = "Select * From tekst where Overskrift = '1'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Udskriv værdien af kolonnen tekst
Response.Write rs("tekst") & " <br>"

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Det er udtrækket rs("tekst"), der skal have tilføjet html
linjeskiftskoderne

På forhånd tak
Steen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Voller

Dato : 12-10-03 21:29

"Steen Rytlig" <steen@rytlig.dk> skrev
> Response.Write rs("tekst") & " <br>"

Det er i ovenstående linie du skal bruge replace-funktionen. Direkte:
Response.Write(Replace(rs("tekst"), vbCrLf, "<br />"))

Det bliver bare så uoverskueligt. Jeg plejer at gøre det af flere omgange:
Dim strText
strText = rs("tekst")
strText = Replace(strText, vbCrLf, "<br />")
Response.Write(strText)

Eller måske skrive en lille funktion til det:
Function LineBreak(MyInput)
LineBreak = Replace(MyInput, vbCrLf, "<br />")
End Function

Dim strOutput
strOutput = LineBreak(rs("tekst"))
Response.Write(strOutput)

Mulighederne er mange.

At ordne det direkte som i eksempel 1 sparer et par liniers kode på
bekostning af overskuelighed i koden. Det modsatte gælder eksempel to. Her
er overskueligheden i top, men det fylder et par linier. Rent ydelsesmæssigt
burde der være absolut minimal forskel på de to eksempler.
At skrive en funktion til det som i eksempel tre er som jeg ville gøre det.
Eller... Lige i dette tilfælde er det måske nok overkill, men generelt kan
jeg godt lide at dele min kode op i procedurer og funktioner der kan
genbruges på mange sider. Så skal ændringer og tilføjelser kun klares et
enkelt sted.

Mvh. Thomas.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-10-03 11:12

Thomas Voller skrev:

> strText = rs("tekst")
> strText = Replace(strText, vbCrLf, "<br />")
> Response.Write(strText)

En lille kommentar til et ellers udmærket svar. Husk at tage højde
for at rs("tekst") kan indeholde null-værdier. Hvis man forsøger at
lave replace på en null-værdi vil siden fejle.

Har man ikke brug for at markere null-værdier specielt, kan man
konvertere dem til tomme strenge på denne måde:

strText = rs("tekst") & ""

- Her vil strText altid indeholde en tekstværdi, uanset om
rs("tekst") er null eller ej.

Teknikken med at erstatte er i øvrigt beskrevet på følgende faq-
artikel: <http://asp-faq.dk/article/?id=3> (hvor der desværre ikke
står noget om null-problemstillingen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Rytlig

Dato : 13-10-03 20:53

Linjeskift i tekst udtrukket fra Access

Tak til Thomas Voller og Jens Gyldenkærne Clausen. Det virker fint.