Hvor mange online på siden?
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 10-10-03 15:33

Hejsa!

Jeg leder såmænd bare efter en metode til at gøre hvad indlægget
hedder - jeg vil gerne udskrive et tal for hvor mange mennesker
der er på en side...
Jeg fandt følgende link her på forumet
http://www.netcoders.dk/sources.asp?mode=view_source&tech_id=1&id
=1155 men, koden man får der, virker ikke????

Jeg paster den lige:

Global.asa:
<script language="VBScript" runat="server">
Sub Application_OnStart
Application("BrugereOnline") = 0
End Sub

Sub Session_OnStart
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") + 1
End Sub

Sub Session_OnEnd
Application("BrugereOnline") = Application("BrugereOnline") - 1
End Sub
</script>

Udskriv hvor mange online:
<% response.write Application("BrugereOnline") %>

Men, af en eller anden grund virker det ikke for mig...?
Måske fordi jeg har kombineret det med noget andet kode i
Global.asa? Så der er flere linier end bare lige dem der er nævnt
heroppe, ved hver "event"... Kan det være problemet?
Eller er det måske en helt forkert fremgangsmåde?

Mvh.

Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Juhl

Dato : 10-10-03 16:20

Prøv denne eller evt. sammenlign og se hvad forskellen er :)
<script language="VBScript" Runat="server">

sub application_onstart

Application("active") = 0
end sub

Sub session_onstart

Application.lock
Application("active") = Application("active") + 1
Application.unlock
end sub

sub session_onend

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-10-03 17:21

On Fri, 10 Oct 2003 14:32:48 +0000 (UTC), Søren G. Andersen
<no@spam.dk> wrote:

> [...]
>
>Udskriv hvor mange online:
><% response.write Application("BrugereOnline") %>
>
>Men, af en eller anden grund virker det ikke for mig...?

*Hvordan* virker det ikke? Får du evt. en fejlmeddelelse eller ..?
Tæller den ikke op? Eller ned?

> [...]
>heroppe, ved hver "event"... Kan det være problemet?
>Eller er det måske en helt forkert fremgangsmåde?

Næh, den skulle være god nok.

Der er dog et par men'er:
- Sesssions afsluttes først efter den Session.Timeout der er sat, og
ikke når browseren lukkes.
Session.Timeout er default 20 min., men kan ændres i server-opsætning
eller i ASP-script med fx:
Session.Timeout = 60
(som sætter den til 60 min.)

Det betyder, at tallet for BrugereOnline oftest vil være højere end
det reelle tal. (Brugerne sidder ikke og glor på skærmen i 20 min.
efter at de har lavet det sidste request.

Det andet men er, at brugere kan have slået Sessions fra i deres
browser - de vil derfor ikke tælles med. Det er der dog næppe ret
mange der gør.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 10-10-03 17:45

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> *Hvordan* virker det ikke? Får du evt. en fejlmeddelelse eller ..?
> Tæller den ikke op? Eller ned?

Når jeg beder den udskrive BrugereOnline med koden:
<% Response.Write Application("BrugereOnline") %> så udskrives intet til
siden - ikke engang et 0, f.eks.

> Næh, den skulle være god nok.

Hmm... OK... Så må den ligge et andet sted...

> [...]
> det reelle tal. (Brugerne sidder ikke og glor på skærmen i 20 min.
> efter at de har lavet det sidste request.

Det ved jeg - det er også mere for at have et ca. tal... Men tak for
tippet! :)

Jeg prøver lige det der med Application.Lock og Unlock, men det undrer
mig stadig... I det mindste burde den da blive sat til 0, når jeg
udskriver den...

Nå, men tilbage til arbejdet, og tak for hjælpen til jer begge... :)