Problemer med at indsætte i DB
Fra : **[laessoe]**

Dato : 08-10-03 09:21

Halløjsa

Jeg forsøger at indsætte 2 formularfelter i min DB (som hedder:
user)

Felt 1: Firma (til DB feltet username)
Felt 2: Password (til DB feltet password)

Siden hedder OpretKunde.htm og ser således ud:

<form action="opret.asp" method="post">
<input type="text" name="Firma">
input type="text" name="Password">
<input type="submit" value="Gem">
</form>

Sender til siden opret.asp som ser sådan her ud:

<title>Opret Firma</title>
<head>
</head>

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("../database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into user (username) values('" &
Request.Form("Firma") & "')"
strSQL = "Insert into user (password) values('" &
Request.Form("Password") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Firma oprettet!</h1>

Når jeg forsøger at submitte, sker der det at jeg modtager
følgende fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The field
'user.username' cannot contain a Null value because the Required
property for this field is set to True. Enter a value in this
field.

/Login/Adm/indsaet.asp, line 59

Det virker som om at opret.asp modtager BLANKE felter??

Nogen forslag??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-10-03 09:43

>strSQL = "Insert into user (username) values('" &
>Request.Form("Firma") & "')"
>strSQL = "Insert into user (password) values('" &
>Request.Form("Password") & "')"
>
>Conn.Execute(strSQL)

Du har 2 strsql=...... Men den sidste overskriver jo den første. Så
når du kører din Conn.Execute(strSQL), så får du kun udført den
sidste.

Men hvorfor ikke samle dem i én sql sætning?

Mvh. Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-10-03 09:51

Brian B. Christensen skrev:

> Du har 2 strsql=...... Men den sidste overskriver jo den
> første. Så når du kører din Conn.Execute(strSQL), så får du
> kun udført den sidste.

Præcis. Og hvis han udfører begge sætninger bliver der oprettet 2
poster - én med brugernavn og én med adgangskode (bortset fra at i
hvert fald den sidste oprettelse vil fejle fordi brugernavn er
obligatorisk).

> Men hvorfor ikke samle dem i én sql sætning?

Det er løsningen. Se syntaksen her:
<http://html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : **[laessoe]**

Dato : 08-10-03 13:06

Jeg har forsøgt at læse mig til det i tutorials, men jeg kan
simpelthen ikke få det til at virke. Jeg synes selv at jeg har
forsøgt det hele, men uden held (er ikke ASP-haj).

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-10-03 13:26

On Wed, 8 Oct 2003 12:05:58 +0000 (UTC), **[laessoe]**
<jln@wecodsb.dk> wrote:

>Jeg har forsøgt at læse mig til det i tutorials, men jeg kan
>simpelthen ikke få det til at virke. Jeg synes selv at jeg har
>forsøgt det hele, men uden held (er ikke ASP-haj).

Prøv med

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("../database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into user (username, password) values('" &

Fra : **[laessoe]**

Dato : 08-10-03 13:36

> Prøv med

> Mvh. Brian

Tak Brian det virker!..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-10-03 13:14

**[laessoe]** skrev:

> Jeg har forsøgt at læse mig til det

Hvad er det? (hint - læs min signatur)

> i tutorials, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.

Start her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

Hvis du vil have hjælp, er du nødt til at fortælle *hvordan* det
ikke virker.

> Jeg synes selv at jeg har forsøgt det hele,

Det er også en god ide at fortælle præcis *hvad* du har forsøgt.
Giv gerne et link til siden.

NB: Hvis du får en fejl 500, så læs her inden du spørger hvad
det er: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>
--
Jens Gyldenkærne Clausen