Forebygge direkte linking?
Fra : "

Dato : 06-10-03 18:12

Jeg er ofte ude for, at folk skamløst linker direkte (hotlinker) til filer
på min webserver - i dette tilfælde nogle wallpapers - og da båndbredde som
bekendt er forholdsvis dyr, vil jeg gerne have forebygget dette.

Er der nogle der har et bud på hvordan dette gøres bedst, eller her
relevante links?

Jeg havde selv forestillet mig noget med at tjekke den refererende side, og
hvis den ikke er min egen wallpaper side, skal der redirectes til en
advarselsside. Det skulle helst ske uden et username/password brugersystem.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 06-10-03 18:28

<-= KG =-> wrote :

> [...]
> side, og hvis den ikke er min egen wallpaper side, skal der redirectes
> til en advarselsside. Det skulle helst ske uden et username/password

For at du kan checke hvilken referer der linkes fra, er du nødt til at
streame dine wallpapers via ASP.

Se hvordan du gør det via google ... fx

http://groups.google.com/groups?hq=stream&meta=group%3Ddk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Torben Brandt

Dato : 06-10-03 21:45

Jesper Stocholm skrev:

> For at du kan checke hvilken referer der linkes fra, er du nødt til at
> streame dine wallpapers via ASP.

Du skal dog huske at det ikke er altid at der medsendes en HTTP_REFERER.
Dels kan browseren være sat op til ikke et medsende den information og
dels kan den fjernes af en firewall (mener det er default i Norton
Firewall). Så i det mindste skal meddelelsen være informativ om at selv
om man gør det rigtige, så kan det være man ikke kan se det...

Dog har doom9.org valgt at tjekke på HTTP_REFERER når man skal downloade
en fil. Du kan evt lade dig inspirere af deres fejlmeddelelse, den var
god nok for mig :)

/Torben