True/False - Checkbox
Fra : Finn

Dato : 06-10-03 08:31

Skal man benytte særlige fif i forbindelse med JA/Nej feltet i en AccessXP
database.
Når jeg forsøger at oprette en ny record får jeg fejlen.

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07' [Microsoft][ODBC
Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.
Når jeg henter data fra db og viser den i en form og laver checkbox med
valuen fra recordsættet vises ingenting/intet mærke i feltet.

Ville være glad for et par gode tips

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 10:58

Finn skrev:

> Skal man benytte særlige fif i forbindelse med JA/Nej feltet i
> en AccessXP database.

Ja.

Du skal benytte nøgleordene "true" og "false" - uden anførselstegn
mod accessbasen.

Eksempler:
   SELECT * FROM tabel WHERE boolFelt = true

   UPDATE tabel SET boolFelt = true WHERE idfelt = 42

   INSERT INTO tabel (boolFelt) VALUES (true)

> Når jeg forsøger at oprette en ny record får jeg fejlen.
>
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch
> in criteria expression.

Udskriv din sql-sætning.

Se her hvordan: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

> Når jeg henter data fra db og viser den i en form og laver
> checkbox med valuen fra recordsættet vises ingenting/intet mærke
> i feltet.

En checkbox's value er det der bliver sendt ved submit såfremt den
er afkrydset. Når du gerne vil have kryds i boksen på baggrund af
dine værdier skal du sætte egenskaben "checked":

Eksempel (XHTML):

<input type="checkbox" name="boolFelt" value="true" <% If
rs("boolFelt") Then %>checked="checked"<% End If %> />

Eksempel (HTML):
<input type="checkbox" name="boolFelt" value="true" <% If
rs("boolFelt") Then %>checked<% End if %>>

Når du skal hente data fra en checkbox, skal du sørge for at
tildele en værdi (false) hvis den ikke submittes. Ellers får du
fejl i sql-sætningen. Det kan fx gøres således:

Dim boolValue
boolValue = Request.Form("boolFelt") & ""
If boolValue = "" Then
   boolValue = "false"
End If

Her vil boolValue enten indeholde "true" eller "false".
Anførselstegnene skal med, fordi nøgleordet skal sammensættes med
andre tekster for at danne en sql-sætning (som er ren tekst).
*Inde* i sql-sætningen skal true/false ikke i anførselstegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn

Dato : 06-10-03 11:44

> [...]