Validere <FORM> input i ASP?
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-10-03 21:01

Hej.

Jeg har en form som sender indtastede data videre til en asp side der
gemmer data'ene i en access database.

Vil man typisk validere input felterne i asp eller javascript?

Mvh. Brian

Fra : Thomas Voller

Dato : 05-10-03 21:51

"Brian B. Christensen" <not_for_public@invalid.address> skrev
> Vil man typisk validere input felterne i asp eller javascript?

Jeg validerer både i ASP og Javascript. Nogle har slået javascript fra, så
det er nødvendigt at validere serverside.
Andre har slået javascript til, hvilket ved clientside validering fanger
eventuelle fejl før de bliver sendt til serveren. Dette letter selvfølgelig
arbejdsbyrden for serveren, men bevirker også at formen ikke bliver sendt og
indholdet af felterne i formen derved ikke går tabt hvis der er fejl. Ganske
rart, hvis man har tastet meget ind.

Nu ved jeg godt dette er en ASP gruppe, men jeg vil da lige nævne at det er
blevet meget, meget nemmere at foretage validering i ASP.NET ved hjælp af
serverkontroller. Det var måske værd at kigge på?

Mvh. Thomas.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 11:05

Brian B. Christensen skrev:

> Vil man typisk validere input felterne i asp eller javascript?

Thomas har givet et udmærket svar. Jeg vil bare tilføje et par
generelle vendinger.

Man validerer _altid_ serverside. Serversidevalidering er det
eneste man kan stole 100 % på - og det sikrer (når det bruges
korrekt) at man kun får de data ind man vil acceptere.

Clientsidevalidering er en hjælp til brugerne. Det giver hurtigere
svar, og man risikerer ikke at miste indtastet tekst. Det er ofte
en god ide at bruge clientsidevalidering, men altid kun som
supplement til serversidevalidering - aldrig som erstatning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-10-03 14:01

On Mon, 06 Oct 2003 12:04:51 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Man validerer _altid_ serverside. Serversidevalidering er det
>eneste man kan stole 100 % på - og det sikrer (når det bruges
>korrekt) at man kun får de data ind man vil acceptere.

Kan du hjælpe med et eksempel på hvordan man laver valideringen i asp?
Jeg har styr på den i javascript, men vil gerne prøve asp måden i
stedet.

Min (forkortede) form ser sådan ud:

<FORM ACTION="sendkort.asp>" METHOD="POST" ID="Postkort">
<TABLE style="color:white">
<TR>
<TD>Modtagers e-mail:</TD>
<TD>
<INPUT TYPE="text" SIZE="30" MAXLENGTH="50" NAME="til_email">
</TD>
</TR>
<TR>
<TD><input type="submit" value="Send postkort"></TD>
</TR>
</TABLE>
</FORM>

Først vil jeg gerne tjekke om e-mail adresse er udfyldt. Ellers giv en
fejlmeddelse og tast ind igen.

Det jeg nok ikke forstår, er hvordan jeg kan nå at lave valideringen.
For når man trykker submit, er man jo straks ovre i sendkort.asp. Her
kan jeg selvfølgelig lave min validering istedet. Men så kan jeg ikke
finde ud af at komme tilbage til formen, hvis der er fejl i
indtastningen.

Mvh. Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-10-03 14:44

Brian B. Christensen skrev:

> Det jeg nok ikke forstår, er hvordan jeg kan nå at lave
> valideringen. For når man trykker submit, er man jo straks
> ovre i sendkort.asp.

Så laver du bare valideringen i sendkort.asp.

> Men så kan jeg ikke finde ud af at komme tilbage til formen,
> hvis der er fejl i indtastningen.

If [fejl i indtastning] Then
   Response.redirect [densidedukommerfra.asp]
Else
   ' Kør normal kode
End If

Du skal huske at lave valideringen før der skrives noget til
browseren - ellers virker response.redirect ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 08-10-03 14:58

On Wed, 08 Oct 2003 15:43:39 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Så laver du bare valideringen i sendkort.asp.

>Du skal huske at lave valideringen før der skrives noget til
>browseren - ellers virker response.redirect ikke.

Perfekt. Tak for hjælpen.

Mvh. Brian