Focus på en bestemt post i en tabel ?
Fra : Is

Dato : 05-10-03 19:38

Hej

Jeg har tidligere stillet samme sp. men fik ikke et svar jeg kunne finde ud
af at bruge, og jeg var ikke nået så langt, at jeg synes at jeg kunne gi et
link, så den der måske ville se "opgaven" kunne se det ved selvsyn. det
synes jeg jeg er nu.

Jeg har en medlemsliste hentet fra en Access database, og lagt i en tabel.
Hvis jeg ønsker at ændre data for et medlem, klikker jeg på medlemmets navn,
der så åbner en ny side hvor alle data for medlemmet er, og kan rettes. ved
klik på opdater, opdateres databasen, og man kommer tilbage til
medlemslisten.

Nu vil jeg gerne lave det så jeg sætter focus på det medlem jeg netop har
opdateret ved tilbagekomst til medlemslisten. Sorteringsrækkefølgen skal
være den samme (jeg vil ikke lægge sidst opdateret øverst) det er ikke noget
problem på eksemplet, men der er mere en 100 medlemmer, så når man kommer
længere ned på sisten kan det blive svært at huske hvorlangt men er nået, så
derfor.

Login siden er på:
http://www.dch-haslev.dk/testbeta/login.asp
og brugernavn og password står på siden.

Er det ikke den rette gr, så henvis venligst.

På forhånd tak

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-10-03 20:22

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> længere ned på sisten kan det blive svært at huske hvorlangt men er nået,

Jeg kunne umiddelbart ikke logge ind, så dette bliver et skud fra hoften.

Der er formentligt et bruger ID for hver bruger, dette tager du med fra den
side der opdaterer databasen. ala Response.Redirect("article.asp?brugerID="
& strBrugerID &"")

på den side hvor du har medlemmerne listet op, laver du en kontrol af om
serveren er ved at liste data for det medlem der lige er opdaterert.

strBrugerID = request.querystring("brugerID")

do while not oRs.eof
if strBrugerID = oRs("brugerID") then
'lav noget farvekode af navn eller indsæt et stykke grafik
end if
'+ udskriv data normalt
oRs.movenext
loop

i ovenstående eksempel er oRs("BrugerID") den record der indeholder
medlemmets unikke id.

Håber det giver en ide at arbejde ud fra?
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Is

Dato : 05-10-03 21:35

> noget
> så
>

> Jeg kunne umiddelbart ikke logge ind, så dette bliver et skud fra hoften.

---
det er noget rod ! det kan jeg heller ikke nu, og det kunne jeg heller ikke
sidste søndag aften
jeg ved ikke om webhotellet er for billigt ?
---

> [...]
den
> side der opdaterer databasen. ala
Response.Redirect("article.asp?brugerID="

---
Hvorfor skriver du efter strBrugerID: &"" ???
---

> på den side hvor du har medlemmerne listet op, laver du en kontrol af om
> serveren er ved at liste data for det medlem der lige er opdaterert.

---
Den indlæser vel alle data på ny ??
---

> [...]
>
> i ovenstående eksempel er oRs("BrugerID") den record der indeholder
> medlemmets unikke id.
>
> Håber det giver en ide at arbejde ud fra?
jo, men hvis jeg forstår dig ret, så vil du her med lave en farve kodning af
den netop opdaterede ?? jeg vil gerne sætte focus på den netop
opdaterede.Altså komme tilbage på listen netop det sted jeg kom fra .

Jeg har klippe en del mindre betydeligt væk, og så ser selve tabellern sådan
ud på siden :

<%
While NOT medlemsliste.EOF
'skifter mellem 2 baggrundsfarver i tabel
Dim tbl1farve
If tbl1farve = "#ccccc" Then
tbl1farve = "#eeeeee"
Else
tbl1farve = "#ccccc"
End IF

medlemsliste.Fields("id")%>&sorter=<% = strSorter%>"><% =
medlemsliste.Fields("navn")%></td>
Roman" size="3"><% = myfors%></font></td>
Roman" size="3"><% = myvac%></font></td>
alderrest%></font></td>

<%
medlemsliste.MoveNext
Wend
%>

(grunden til at jeg i <a href="opdater.asp?... har sorter med, er netop for
at huske hvad der er sorteret på, så samme sortering finder sted efter
opdatering)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 12-10-03 20:23

> [...]
>
> i ovenstående eksempel er oRs("BrugerID") den record der indeholder
> medlemmets unikke id.
>
> Håber det giver en ide at arbejde ud fra?
----

Jo , jeg har siden sidst prøvet meget. Jeg kan ikke finde ud af at sætte
focus på netop opdaterede, derfor prøver jeg med det farve skift du
foreslår. Det vil do heller ikke lykkes, men jeg tror selv at jeg er tæt på

Jeg henter id
--
'id på sidst opdateret
dim strId

derefter prøver jeg farveskift ved
---
[...]
'skifter baggrundsfarve på netop opdateret
If strId = medlemsliste.Fields("id") Then
tbl1farve = "#FF0000"
End If

Response.write tbl1farve & " - "
Response.write strId & " ! "
Response.write medlemsliste.Fields("id")
....osv
---
det gir følgende udskrift
---
#ccccc - 1401 ! 1339

#eeeeee - 1401 ! 1401

#ccccc - 1401 ! 1395

#eeeeee - 1401 ! 1450

....osv

---

Jeg ville mene der burde ske et farveskift, men hvorfor gør der ikke det ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-10-03 16:14

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote in message

Dette er utestet, men bør virke

<%

[...]

Du skal have en kontrol af strID med i din udskrivning af data.

bgcolor="#FF0000"<%ELSE%>bgcolor="<%=tbl1farve%>"<%END IF%>>udskriv dine
data her</td>

<%loop%>

Fra : Is

Dato : 13-10-03 21:00

> [...]
>
> Du skal have en kontrol af strID med i din udskrivning af data.

> bgcolor="#FF0000"<%ELSE%>bgcolor="<%=tbl1farve%>"<%END IF%>>udskriv dine

---
Nu gik dette i første omgang på #tbl1farve#
----
#ccccc - 1401 ! 1339

#eeeeee - 1401 ! 1401

#ccccc - 1401 ! 1395

#eeeeee - 1401 ! 1450
----

Jeg ville ha at farven i linje 2 skulle være "#FF0000" , fordi strId =
medlemsliste.Fields("id")

hvorfor er den ikke det

koden igen !
---

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-10-03 21:45

On Mon, 13 Oct 2003 21:59:30 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote:

>Nu gik dette i første omgang på #tbl1farve#
<snip>

>Jeg ville ha at farven i linje 2 skulle være "#FF0000" , fordi strId =
>medlemsliste.Fields("id")
>
>hvorfor er den ikke det

Formentlig fordi If'en af en eller anden grund ikke bliver opfyldt.
Har du checket om den *rent faktisk* gør det?

Prøoblemet med den slags fejl (hvor det hele ser rigtigt ud, men det
alligevel ikke virker) er, at man nogle gange er nødt til at *checke*
om ting *rent faktisk* sker og ikke kun antage, at det *må* være
tilfældet. Ellers skyder man i blinde.

Check det ved fx. at indsætte:

>'skifter baggrundsfarve på netop opdateret
> If strId = medlemsliste.Fields("id") Then
> tbl1farve = "#FF0000"
Response.Write "If'en virker"
Else
Response.Write "If'en virker ikke"
> End If

og se hvad der sker.

Hvis If'en ikke bliver opfyldt, kan det *måske* skyldes at den ene er
en streng, den anden et tal - prøv evt med:

Dim IdFraDb
IdFraDb = medlemsliste.Fields("id")
Response.Write "strId: " & strId & " type: " & TypeName(strId) & "<br
/>"
Response.Write "IdFraDb: " & IdFraDb & " type: " & TypeName(IdFraDb) &
"<br />"

Håber det kan lede dig på sporet - ?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-10-03 15:40

> ---
> Nu gik dette i første omgang på #tbl1farve#
> ----
> #ccccc - 1401 ! 1339
>
> #eeeeee - 1401 ! 1401
>
> #ccccc - 1401 ! 1395
>
> #eeeeee - 1401 ! 1450
> ----
>
> Jeg ville ha at farven i linje 2 skulle være "#FF0000" , fordi strId =
> medlemsliste.Fields("id")

Tja, du må lige forsøge at efterprøve Jørn's forslag om du overhovedet får
en id?

Du skal være opmærksom på at tal der hentes fra en query.string oftest
(måske aldrig?) ikke opfattes som tal, men som en tekst streng. Derfor kan
du umiddelbart ikke sammenligne en tekststreng og et tal. Prøv med
CINT(strId) = medlemsliste.Fields("id") Det virker her.

Fra : Is

Dato : 14-10-03 18:44

Prøv med
> CINT(strId) = medlemsliste.Fields("id") Det virker her.

##################

det var det der skulle til

Tak for det

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-10-03 21:25

> Prøv med

> det var det der skulle til

Jeg kom lige i tanke om at jeg havde haft problemet tidligere.

> Tak for det

Selv'

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-10-03 08:43

On Sun, 5 Oct 2003 20:38:13 +0200, "Is"
> [...]

>længere ned på sisten kan det blive svært at huske hvorlangt men er nået, så

Til at sætte fokus er det mest oplagt at bruge noget clientside
JavaScript. Du kan så tage id'et med tilbage (fx med en
session-variabel, eller med Form eller Querystring, eller ved at hente
senest opdaterede fra db'en) og så bruge dette til at bestemme, hvor
JavaScriptet skal sætte fokus.

Good luck!

--
Jørn Andersen,