DateSerial problem i SQL
Fra : Finn Elmgaard

Dato : 02-10-03 21:20

Hej gruppe
Jeg har - som mange før mig - problemer med at at udtrække poster før/efter
en given dato fra en SQL-server.
Datatypen i databasen er "smalldatetime" og det kan jeg ikke ændre på.

Jeg forsøger at bruge den ofte citerede funktion DateToSql, men får fejlen:

"'DateSerial' is not a recognized function name."

der hvor jeg forsøger at eksekvere med

SET RS=Connection.Execute(SQLstring)

Nogen bud på hvad det skyldes??

Finn

Fra : Torben Brandt

Dato : 02-10-03 22:23

Finn Elmgaard skrev:
> [...]
>
> Jeg forsøger at bruge den ofte citerede funktion DateToSql, men får fejlen:
>
> "'DateSerial' is not a recognized function name."

Ja, men det er nemmest at forklare, hvis du skriver hvordan SQLstring er
defineret. Dels hvordan du opbygger den og dels hvad den indeholder
derefter. (Se evt: <URL:http://asp-faq.dk/article/?id=41>)

Torben

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 03-10-03 06:39

"Torben Brandt" <name@domain.invalid> wrote in message

> Ja, men det er nemmest at forklare, hvis du skriver hvordan SQLstring er
> defineret. Dels hvordan du opbygger den og dels hvad den indeholder
> [...]

OK, det kan du have ret i, så jeg uddyber:

Jeg anvender funktionen:

Function DateToSql(Value)
DateToSql = "DateSerial(" & Year(Value) & ", " & _
Month(Value) & ", " & _
Day(Value) & ") + " & _
"TimeSerial(" & Hour(Value) & ", " & _
Minute(Value) & ", " & _
Second(Value) & ")"
end function

Den er fundet i tidligere indlæg her i gruppen.

Så anvender jeg følgende forespørgsel:

Dato1= DateToSQL(1-10-2003) 'Egentlig en dato, der stammer fra en
Request.form

SQLstring="SELECT * FROM tabelnavn WHERE dato > " & dato1
SET RS=Connection.Execute(SQLstring)

Så får jeg fejlen:

"'DateSerial' is not a recognized function name."

Det er som om det er en fejl/mangel i SQLserveren???

Håber det hjælper til gode ideer.
Finn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-10-03 09:32

On Fri, 3 Oct 2003 07:39:02 +0200, "Finn Elmgaard"
<finn@xxxelmgaard.com> wrote:

> [...]
>
>Så anvender jeg følgende forespørgsel:
>
>Dato1= DateToSQL(1-10-2003) 'Egentlig en dato, der stammer fra en

Du mangler anførselstegn om datoen. Som det står nu er det blot nogle
tale, der bliver trukket fra hinanden:
DateToSql(1-10-2003) er derfor det samme som DateToSQL(-2012), hvilket
ikke giver mening.

Brug:
DateToSql("1-10-2003")
- Og vær sikker på, at du bruger dansk dato-format i dit script. Sæt:
Session.LCID = 1030
i toppen af dit script.

Det er også en god idé lige at validere form-output:
Dato0 = Request.Form("mindato")
If IsDate(Dato0) Then
Dato1 = DateToSql(Dato0)
End If

> [...]
>
>Så får jeg fejlen:
>
>"'DateSerial' is not a recognized function name."
>
>Det er som om det er en fejl/mangel i SQLserveren???

Nu kender jeg ikke MS SQL, men jeg mener også at huske fra tidligere
indlæg, at DateSerial ikke er en indbygget funktion i MS SQL.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 03-10-03 08:04

> [...]
> fejlen:
>
> "'DateSerial' is not a recognized function name."

Jeg har haft et lignende problem, som jeg løste ved at skifte LCID.
Tidligere brugte jeg Session.LCID = 1030(dansk), men efter jeg ændrede LCID
til Session.LCID = 1033(US) virkede det fint.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-10-03 09:33

On Fri, 3 Oct 2003 09:04:20 +0200, "Kasper Katzmann"
<kasper@FJERNESkatzmann.dk> wrote:

>Jeg har haft et lignende problem, som jeg løste ved at skifte LCID.
>Tidligere brugte jeg Session.LCID = 1030(dansk), men efter jeg ændrede LCID
>til Session.LCID = 1033(US) virkede det fint.

Hvis output fra Form er "1-10-2003" skal
Session.LCID = 1030

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-10-03 10:57

Finn Elmgaard skrev:

> Jeg forsøger at bruge den ofte citerede funktion DateToSql,
> men får fejlen:
>
> "'DateSerial' is not a recognized function name."

Hvis du læser <http://asp-faq.dk/article/?id=98> - hvor DateToSql
er gennemgået, står der øverst følgende:

,----
| DateSerial og TimeSerial virker kun til Access. Bruges MSSQL, skal
| der bruges funktionen CONVERT. Denne funktion er IKKE omtalt i det
| nedenstående.
`----

Convert kan slås op i BOL (onlinehjælpen til MSSQL) - men her er en
kort gennemgang:

Syntaks:
CONVERT(tilFormat, værdi, formatKode)

Formatet kan være smalldatetime, datetime, varchar(10), ... - kort
sagt alle almindelige datatyper. Formatkoden bruges kun til datoer
- der er et hav muligheder, men man kan nøjes med at bruge det som
i MS-terminologi hedder "italiensk" - nemlig "dd-mm-yyyy". De
fleste formater findes i to udgaver - en med tocifret år og en med
fircifret år. Her er et par eksempler på convert brugt til at lave
tekst til dato (svarende til DateToSQL):

SELECT CONVERT(datetime, '1-3-2003', 105) => 1. marts 2003

SELECT CONVERT(datetime, '2-4-04', 5) => 2. april 2004

Man kan også konvertere den anden vej:

SELECT CONVERT(varchar(12), GETDATE(), 105) => "03-10-2003"
SELECT CONVERT(varchar(12), GETDATE(), 104) => "03.10.2003"
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Finn Elmgaard

Dato : 03-10-03 21:45

"Finn Elmgaard" <finn@xxxelmgaard.com> wrote in message
> Hej gruppe
> Jeg har - som mange før mig - problemer med at at udtrække poster
før/efter
> en given dato fra en SQL-server.

Tak for alle input'ene.
Nu har jeg noget at få tiden til at gå med i weekend'en.
mvh
Finn