Føje aftaler til Outlook kalender via ASP
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 02-10-03 08:22

Jeg er jo efterhånden nået til den overbevisning at alt kan lade sig gøre
på nettet. Så istedet for at spørge om man kan, vil jeg hellere spørge
hvordan man gør følgende:

Jeg har et bookingsystem, hvor man kan gå ind og tilmelde sig de kurser jeg
afholder internt i huset. Dette system ligger på et intranet. Al data
(tilmeldinger, kursusinfo og kursusdatoer) ligger på en MSSQL database.

I dag skal folk selv ligge de kurser de har tilmeldt sig ind i deres Outlook
kalender.

Det jeg gerne vil have er:
Når brugeren har tilmeldt sig et kursus, så bliver aftalen automatisk lagt
ind i kalenderen.

Kan man... ehhh.... hvordan gør man det?
Links?

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Chrisser

Dato : 02-10-03 10:20

Kasper Katzmann wrote:
> Det jeg gerne vil have er:
> Når brugeren har tilmeldt sig et kursus, så bliver aftalen
> automatisk lagt ind i kalenderen.
>
> Kan man... ehhh.... hvordan gør man det?
> Links?

Jeg har ikke selv prøvet, men: http://www.slipstick.com/dev/outtech.htm

Eksempel henad det du vil: http://www.slipstick.com/dev/code/remindbday.htm

Chrisser

Fra : Thomas Due

Dato : 02-10-03 11:18

Chrisser wrote:

> [...]

[SNIP]

> Jeg har ikke selv prøvet, men:
> http://www.slipstick.com/dev/outtech.htm

[SNIP]

Mon ikke man snarere skal bruge java script til det? Hvis du laver det
i ASP vil det jo blive udført på serveren, og ikke ved brugeren. For at
det vil virke skal man jo udføre det klient-side.

Man kan godt oprette referencer til ActiveX objekter client-side, men
om du kan det du efterlyser (af hensyn til sikkerhed) tør jeg ikke
indlade mig på at udtale mig om.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-03 11:36

"Thomas Due" wrote in message
> [...]
> i ASP vil det jo blive udført på serveren, og ikke ved brugeren. For at
> det vil virke skal man jo udføre det klient-side.

Hvorfor? Der er jo tale om et INTRAnet
Det vil være oplagt at smide direkte ind på Exchange serveren
Og det kan snildt lade sig gøre

> Man kan godt oprette referencer til ActiveX objekter client-side, men
> om du kan det du efterlyser (af hensyn til sikkerhed) tør jeg ikke
> indlade mig på at udtale mig om.

Det kan forhåbentligt ikke lade sig gøre længere
Det er den funktionalitet mange orme/trojanske heste benytter sig af

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Thomas Due

Dato : 02-10-03 11:52

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvorfor? Der er jo tale om et INTRAnet
> Det vil være oplagt at smide direkte ind på Exchange serveren
> Og det kan snildt lade sig gøre

Ups, my bad. Det kræver så selvfølgelig at web serveren har adgang til
exchange serveren, men det er jo da en detalje.

Det er jo det jeg mener ;)

Fra : Chrisser

Dato : 02-10-03 11:45

Thomas Due wrote:
> Mon ikke man snarere skal bruge java script til det? Hvis du laver
> det i ASP vil det jo blive udført på serveren, og ikke ved
> brugeren. For at det vil virke skal man jo udføre det klient-side.

Ikke nødvendigvis.
Jeg ved ikke om man kan kommunikere med Outlook via javascript, men jeg vil
tro der er nogle sikkerhedsmæssige problemer omkring det.
Ja, ASP bliver udført på serveren - de links jeg gav omhandler kommunikation
med Outlook Exchange Server hvor du kan få lov til nogle ting. Det gik jeg
vist egentlig uden videre ud fra at det var sådan noget Kasper efterlyste da
han beskrev sit spørgsmål. Måske har jeg misforstået det.
Sidste nye version af Outlook Exchange Server har i øvrigt mere sikkerhed
implementeret end de andre, med det skriver Microsoft mere om et eller andet
sted ( kan desværre ikke huske hvor jeg fandt det ). Men jeg mener at huske
at den eneste måde vi kunne skrive i kalenderen via ASP ( på en 2000
Server ) var at sende en mødeindkaldelse som modtageren skulle acceptere. Og
det var igen noget med sikkerhed.

> Man kan godt oprette referencer til ActiveX objekter client-side,
> men om du kan det du efterlyser (af hensyn til sikkerhed) tør jeg
> ikke indlade mig på at udtale mig om.

Heller ikke jeg da jeg ikke efterlyser noget

Chrisser

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-03 21:12

Chrisser wrote:

> Sidste nye version af Outlook Exchange Server har i øvrigt mere
> sikkerhed implementeret end de andre,

Outlook Exchange Server?

> ... jeg mener at huske at den eneste måde vi kunne skrive i
> kalenderen via ASP ( på en 2000 Server ) var at sende en
> mødeindkaldelse som modtageren skulle
> acceptere.

Hmmm, OWA bygger på ASP teknologien...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Steen Ulrick Madsen

Dato : 03-10-03 21:04

"Chrisser" <cbjDetteFjernes@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
< snip>
> [...]
> at den eneste måde vi kunne skrive i kalenderen via ASP ( på en 2000
> Server ) var at sende en mødeindkaldelse som modtageren skulle acceptere.

Det lyder meget interessant, det med at kunne sende en mødeindkaldelse, der
skal accepteres, er der noget kode, der er til at finde til det brug?
- jeg tænger på, at generere en mail, der er udformet som en
mødeindkaldelse.

Mvh Steen

Fra : Chrisser

Dato : 06-10-03 07:19

Steen Ulrick Madsen wrote:
> [...]
> mødeindkaldelse, der skal accepteres, er der noget kode, der er til
> at finde til det brug? - jeg tænger på, at generere en mail, der er

Jeg kan ikke finde den kode vi sad og legede med, men jeg mener vi fandt
nogle ting på slipstick som jeg tidligere i tråden kom med et link til.

Chrisser