Køre et JavaScript på side, når der trykke~
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 29-10-03 17:06

Hejsa!

Jeg har en side, hvor jeg gerne vil have at når jeg klikker på et
bestemt link, så går et JavaScript igang - er det muligt?
Som det står nu, har jeg skrevet:
href='JavaScript:PrintBillede("img1.jpg","Noget","12","13","Overs
krift","1234")'>Udskriv</a></font></TD>

Al tekst skal dog erstattes med noget ASP kode.
Det virker bare ikke...!
Jeg får bare en fejl hvis jeg venstre-klikker, og hvis jeg vælger
åbn i nyt vindue, får jeg en "Serveren Kan Ikke Findes", på
addressen:
javascript:PrintBillede("img1.jpg","Noget","12","13","Overskrift"
,"1234")

Hvad gøre jeg?

Mvh.

Sørem

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-10-03 11:11

Søren G. Andersen skrev:

> Jeg har en side, hvor jeg gerne vil have at når jeg klikker på et
> bestemt link, så går et JavaScript igang - er det muligt?

Ja.

> Som det står nu, har jeg skrevet:

Det er godt nok ikke relateret til spørgsmålet - men overvej at
benytte css i stedet for den uddaterede <font>-kode.

<a
> href='JavaScript:PrintBillede("img1.jpg","Noget","12","13","Overs
> krift","1234")'>Udskriv</a></font></TD>

Der er ingen grund til at benytte javascript som protokol. Prøv
med:

onclick="PrintBillede('img1.jpg','Noget',12,13,'Overskrift',1234)">
Udskriv</a>

Jeg vil tro at din fejl i øvrigt skyldes at du skriver "JavaScript"
og ikke "javascript". Der er forskel på store og små bogstaver i
javascript.

> Al tekst skal dog erstattes med noget ASP kode.

Start med at få det til at virke uden asp-kode (som det også ser ud
til at du prøver).

> Jeg får bare en fejl hvis jeg venstre-klikker,

*Hvilken* fejl?

Har du evt. et link til siden?

Læs gerne Lasse Reichstein Nielsens gode introduktion til at stille
spørgsmål i webdesign-grupper
   <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-10-03 19:28

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> <a
>
> Der er ingen grund til at benytte javascript som protokol. Prøv
> med:

Helt enig. En javascript:-URI gør at linket kun virker hvis Javascript
er slået til, og det kan have sideeffekter som man ikke forventer
(hvis funktionen i det ovenstående eksempel returnerer en værdi, så
bliver hele siden slettet).

> onclick="PrintBillede('img1.jpg','Noget',12,13,'Overskrift',1234)">
> Udskriv</a>

Når man gør det, så bør man stadig have et brugbart link i
href-attributten. Altså ikke bare href="" eller href="#", som bare
skifter til samme side, men fx href="img1.jpg" eller
href="hvorforDuBehøverJavascriptForAtBrugeMinSide.html" .

Husk også at slutte onclick-handleren af med "return false", så
man ikke følger linket hvis Javascript er slået til. (Jeg glemmer
det selv hele tiden :).

> Jeg vil tro at din fejl i øvrigt skyldes at du skriver "JavaScript"
> og ikke "javascript".

Det *burde* ikke gøre en forskel, og gør det da heller ikke i IE6
eller Opera 7 (de browsere jeg lige havde åbne).

> Der er forskel på store og små bogstaver i javascript.

Selve "javascript:" er dog ikke javascript, men blot schema-delen af
URI'en (som bør være uafhængig af bogstavstørrelsen jvf RFC 1738).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-10-03 21:17

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Når man gør det, så bør man stadig have et brugbart link i
> href-attributten.

Ja. Jeg havde ikke lige fantasi til en passende URI, men vil prøve
at huske nedenstående:

> href="hvorforDuBehøverJavascriptForAtBrugeMinSide.html" .

> Husk også at slutte onclick-handleren af med "return false",

Skal prøve.

> Selve "javascript:" er dog ikke javascript, men blot
> schema-delen af URI'en (som bør være uafhængig af
> bogstavstørrelsen jvf RFC 1738).

O.k.

Jeg er ikke så velbevandret i javascript endnu - tak for
korrektionerne.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 06-11-03 12:39

Tak til jer alle - jeg har fundet ud af det... :)
Tak for hjælpen!

Mvh.

Søren