frames dræber pop-ups
Fra : Alex

Dato : 28-10-03 23:03

Jeg har fået adressehenvisning på min hjemmeside så den åbner i en
frame og pludselig fungerer mine javascript pop-up vinduer ikke.

Hvordan får man dem lettest til at virke igen?

Alex

PS: de er af typen:
function openKonWindow(){
var konWin = window.open('kontakt.html', 'kon',
'height=280,width=240')
}
anbragt i <head>-afsnittet

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-10-03 23:18

Alex <Alex@notvalid.com> skrev:

> Jeg har fået adressehenvisning på min hjemmeside

Hvilken hjemmeside? Giv lige et link til problemet - ellers
er det vanskeligt at gætte på hvad der er galt.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Alex

Dato : 28-10-03 23:55

On Tue, 28 Oct 2003 23:18:05 +0100, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:
>Hvilken hjemmeside? Giv lige et link til problemet - ellers
>er det vanskeligt at gætte på hvad der er galt.

www.InDueTime.dk

menuen nederst til højre med "kontakt", "referencer" "kalender" og
"musikere".

den virker ikke længere i Internet Explorer (men mærkelig nok stadig i
Opera7.21)

Derimod virker menuen upåklageligt hvis man går ind på den "rigtige
adresse" www.jazz.suite.dk i stedet for ovenstående "henvisende"
adresse som åbenbart åbner siden i en frame.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-03 00:20

Alex <Alex@notvalid.com> skrev:

> www.InDueTime.dk
>
> menuen nederst til højre med "kontakt", "referencer" "kalender"
> og "musikere".

Den første forudsætning for at få det til at fungere er at du kan
kalde http://www.induetime.dk/kontakt.html direkte - og det
fungerer ikke.

Ligger det på en anden server hjælper det ikke at kalde

window.open('kontakt.html', 'kon', 'height=280,width=240')

.... her skal du anvende den direkte sti:

window.open('http://www.jazz.suite.dk/kontakt.html', 'kon', ...

> den virker ikke længere i Internet Explorer (men mærkelig
> nok stadig i Opera7.21)

Den ligger sikkert i cache - det er det der snyder dig.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Alex

Dato : 29-10-03 09:15

On Wed, 29 Oct 2003 00:19:35 +0100, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:
> [...]
>
>window.open('kontakt.html', 'kon', 'height=280,width=240')
>
>... her skal du anvende den direkte sti:

Tak for rådet. Men det virker desværre ikke (jeg har prøvet det flere
gange for at være helt sikker...) Og linket (java-frit) til
"RealPlayer info" virker jo også, selv om linket er relativt dvs. bare
til "realplayer.html" uden fuld http-adresse.

Så det er som om problemet er at mine javascriptfunktioner ikke
fungerer når siden er i en frame. Er der noget med at man ikke kan
bruge <head>-afsnittet til at have dem i når siden er i en frame???
Kan man anbringe dem andre steder???

>Den ligger sikkert i cache - det er det der snyder dig.

Det troede jeg også i starten. Men det er faktisk det samme, selv om
man har tømt Opera-cachen totalt først.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-03 11:11

> Tak for rådet. Men det virker desværre ikke

Nu har jeg prøvet det lokalt - og her viser det sig at du også
skal have en direkte sti til

<script type="text/javascript" language="JavaScript1.2"
src="http://www.jazz.suite.dk/stm31.js">

for at det fungerer.

Det virker hos mig nu - også hvis jeg lægger det i en
frame, så det er altså der den er gal. Scriptet skal vide
helt præcis hvor det skal hente oplysningerne.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Alex

Dato : 29-10-03 12:22

On Wed, 29 Oct 2003 11:10:49 +0100, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:
> [...]
>frame, så det er altså der den er gal. Scriptet skal vide
>helt præcis hvor det skal hente oplysningerne.

Allerførst: Tak for din vedholdende hjælpsomhed!

Men desværre er problemet uændret - og måske mere subtilt end som
så...

Jeg har nu tilføjet fuld adresse i linien:
<script type="text/javascript" language="JavaScript1.2"
src="http://www.jazz.suite.dk/stm31.js">
som du foreslog, men de javascriptbaserede links "kontakt", osv,
virker stadig ikke når jeg browser siden på internettet herhjemmefra.
Og når jeg browser den nye version offline på min harddisk, er
menuerne (naturligvis) helt væk.

Jeg bruger internet explorer 6.0

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-10-03 12:27

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> <script type="text/javascript" language="JavaScript1.2"
> src="http://www.jazz.suite.dk/stm31.js">

Jeg vil anbefale at fjerne
language="JavaScript1.2"
Der er nogle små, men betydningsfulde, forskelle på Javascript 1.2
og 1.3. Når du skriver language="Javascript1.2", så vil nogle browsere
udføre scriptet som 1.2 og andre vil blot udføre det som den mest moderne
version af Javascript (fordi det er det eneste de kan).

Eksempel:
<script language="Javascript1.2">
var x = 2;
var y = 3;
if (x = y) {alert("modern!");}
else {alert("old!");}
</script>

Kør det i Mozilla eller Netscape 4.06+
Den alert'er "old!". Ret versionen til 1.3 og det skifter til "modern!".
I Opera eller IE giver den altid "modern!".

Hvis man absolut *vil* have en Javascript-version med (og det er der
ingen grund til), så skal man i det mindste ikke skrive 1.2.

/L

Fra : Alex

Dato : 29-10-03 13:48

On 29 Oct 2003 12:26:34 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Jeg vil anbefale at fjerne
> language="JavaScript1.2"

Tak for rådet. Jeg har nu fjernet "1.2" men det var uden indflydelse
på problemet.

Fra : Alex

Dato : 29-10-03 17:29

On Wed, 29 Oct 2003 13:48:11 +0100, Alex <Alex@notvalid.com> wrote:

>Tak for rådet. Jeg har nu fjernet "1.2" men det var uden indflydelse
>på problemet.

In case nogen er ineresserede: jeg har nu løst problemet ved at
indsætte et javascript i afsnittet head, der "bryder ud af framen":

<script>
<!--
if (window!= top)
top.location.href=location.href
// -->
</script>

Elegant? Det tror jeg næppe det er, men nu virker det i det mindste
igen!

Tak til alle der har interesseret sig for tråden.

Alex

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-10-03 20:41

Alex <Alex@notvalid.com> writes:

> In case nogen er ineresserede: jeg har nu løst problemet ved at
> indsætte et javascript i afsnittet head, der "bryder ud af framen":

Ja, den er en klassiker.
Bare fordi jeg er en pedant:

> <script>

I HTML 4 er type-attributten påkrævet. Altså, man skal skrive
<script type="text/javascript">

> <!--

Den HTML kommentar er altså ikke nødvendig. Det er ren voodoo.

> if (window!= top)
> top.location.href=location.href
> Elegant? Det tror jeg næppe det er, men nu virker det i det mindste
> igen!

Hvis det er det man vil gøre, så tror jeg det er den mest elegante måde
at gøre det på.

/L