hjælp til If sætning
Fra : Peter Nielsen

Dato : 27-10-03 23:12

Hej NG

Jeg har bare sådan en lille sætning her som jeg ikke kan få til at virke:

If (selectboxvalue == "test") {}

Jeg ved ik hva der skal stå i stedet for selectboxvalue der...

formen hedder "form1" og selecten hedder "kat"

nogle der kan hjælpe mig ?? skal bare ha den til at sige noget ala
If (document.form1.kat.value == "test") {}
men ka ik finde den rigtige linie?!

Er der nogle som har nogle gode tutorial sider, så jeg ik ska spørge om den
her slags konstant?! :)

Peter Nielsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-10-03 23:48

"Peter Nielsen" <pedn@wullamusic.dk> writes:

> [...]
>
> nogle der kan hjælpe mig ?? skal bare ha den til at sige noget ala
> If (document.form1.kat.value == "test") {}

if (document.forms['form1'].elements['kat'].value == "test") { }

Husk at "if" skrives med lille.

/L

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-10-03 00:12

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> if (document.forms['form1'].elements['kat'].value == "test") { }

den skriver bare at:
document.forms.form1.elements er enten null eller ikke et objekt
her er min kode:

<script language="javascript">
if (document.forms['form1'].elements['kat'].value=="fotoarkiv") {
[klippet ud]
}
</script>

<form name="form1" id="form1">
<select class="form" id="kat" name="kat">
<option value="/">Vælg en kategori</option>
<option value="personbilleder">Personbilleder</option>
<option value="fotoarkiv">Foto Arkiv</option>
<option value="andrebilleder">Andre side billeder</option>
</select>
</form>

har smidt både id og name på for en sikkerheds skyld.. men det sku være name
begge steder :)

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-10-03 00:57

"Peter Nielsen" <pedn@wullamusic.dk> writes:

> den skriver bare at:
> document.forms.form1.elements er enten null eller ikke et objekt
> her er min kode:
>
> <script language="javascript">

I HTML 4 er type-attributten påkrævet. Det skrives:
<script type="text/javascript">

> if (document.forms['form1'].elements['kat'].value=="fotoarkiv") {
> [...]

Hvis scriptet står før formen i HTML-koden, så findes formen ikke
endnu når if-sætningen udføres.
Hvis if-sætningen står inden i en funktion der først kaldes senere,
så er det selvfølgelig ikke et problem, men som skrevet her virker det
ikke.

/L