automatisk skift mellem formfelterne tekst~
Fra : simon moore højer

Dato : 25-10-03 11:22

jeg har to små spg. som jeg gerne vil have svar på. de har ikke
noget med hinanden at gøre og skal bruges to forskellige steder
på en side.

det første er hvordan man kan få kan få markøreren til at skifte
fra den ene tekstboks til den anden når der er indtaster et
bestemtt antal tegn. et eksempel kunne være hvis brugeren skulle
indtaste sit cpr. nr. og det er bidt over i to tekstbokse. når
brugeren så har skrevet de første 6 cifre i sit personnummer så
skal den automatisk gå videre til den boks hvor de sidste 4 cifre
skal indtastes, så brugeren ikke selv skal skifte tekstboks.
håber i forstår og kan hjælpe.

det anden spg. er også om tekstbokse, men det er om hvordan man
får en tekstsboks til at blive automatisk markeret når brugeren
går ind på siden. lidt ligesom nogle søgemaskiner gør det, med
deres søgefelt.
håber i forstår og kan hjælpe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 27-10-03 10:06

simon moore højer wrote:

> [...]
> skal den automatisk gå videre til den boks hvor de sidste 4 cifre
> skal indtastes, så brugeren ikke selv skal skifte tekstboks.

Du kan sætte eventen onkeyup/onkeydown på inputfeltet, som køre en javascript funktion der
tjecker på længden af det der er indtastet, hvis det overstiger 6 cifre sætter den fokus på
næste felt.

Noget a lá følgende:

<input navn="foedt" .... />
<input navn="kontrol" .... />

<script type="text/javascript">

document.forms["formensnavn"].elements["foedt"].onkeydown = foedt2kontrol;

function foedt2kontrol() {
if (this.value.length >= 6) {
document.forms["formensnavn"].elements["kontrol"].focus();
}
}

</script>

Det skal lige siges at jeg _ikke_ har tjecket ovenstående, men du kan jo lige lege lidt med det.

> [...]
> får en tekstsboks til at blive automatisk markeret når brugeren
> går ind på siden. lidt ligesom nogle søgemaskiner gør det, med

Du kunne jo evt. kigge i kildekoden hos de søgemaskiner og se om du kunne lurer dem kunsten af

Ellers er det samme princip som i dit første spørgsmål.

Hintzmann c",)

Fra : simon moore højer

Dato : 27-10-03 14:45

tusind tak for hjælpen