Classes i tabel?
Fra : Christian

Dato : 16-10-03 19:36

Hej NG,

Jeg vil gerne lave en menu i Java og her er hvad jeg har gjordt:

I min fil der skal includeres har jeg følgende:
<!--

document.write("<table>")
document.write("<tr><p>TEST")
document.write("</table>")

-->

og sætter så et link til den over det hele og det går fint. Men
hvis jeg gir mine celler classes vil menuen ikke vises hvorfor?
Please hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-10-03 20:36

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

>og sætter så et link til den over det hele og det går fint. Men
>hvis jeg gir mine celler classes vil menuen ikke vises hvorfor?

Og hvordan tilføjer du class, kunne jo være rart at vide.

Sikkert fordi du bruger " og så er det en ny streng brug ' i
stedet for.

PS.
Du skal ikke have <!-- og --> med i din js-fil.
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 16-10-03 21:31

Knud Gert Ellentoft wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> --
> Jeg takker endnu en gang Knud! Men jeg er fuldstændig begynder
i Java jeg så bare noget med includerer menu på flere sider under
artikler og tænkte det må jeg prøve. og så virkedede det ikke og
jeg sover jo ikke før det virker

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-10-03 21:42

Christian wrote:
> [...]
>
> i Java jeg så bare noget med includerer menu på flere sider under
> artikler og tænkte det må jeg prøve. og så virkedede det ikke og

Vil du ikke nok kalde det JavaScript. Java og Javascript er vidt
forskellige ting. Det blænder mine øjne når folk skriver det forkert ;)
Og det vil også gøre det nemmere for dig når du kommer lidt længere :)

mvh
Johan

Fra : Christian

Dato : 16-10-03 22:12

> [...]
> Og det vil også gøre det nemmere for dig når du kommer lidt længere :)
>
> Jo, men som sagt er jeg fulstændig begynder, men jeg vil dog for
fremtiden kalde det JavaScripts

Fra : Christian

Dato : 16-10-03 22:24

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan jeg så laver hover effekt på en
celle i Javascript? Det skal også virke i IE. Jeg har lavet følgende:

I min menu:

document.write("<table>")

document.write("<td class='skiftfarve' style='border:1px solid black'
onmouseover='this.style.backgroundColor = '#CDCDCD'
onmouseout='this.style.backgroundColor = '#ffffff'><p>hmm</td>")

document.write("<tr><p>")

document.write("</table>")

og så på min side anbragt

skiftfarve {
background-color:#ffffff;
}
skiftfarve:hover {
background-color:#cdcdcd;
}

Men det virker ikke med Hover er der nogen der kan hjælpe mig, det skal
være sådan at man includerer på hver side med et link!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-10-03 23:11

Christian <SphinX@mail-online.dk> writes:

> [...]

> onmouseover='this.style.backgroundColor = '#CDCDCD'
> onmouseout='this.style.backgroundColor = '#ffffff'><p>hmm</td>")

Der er tre fejl i denne linje.

Den første er at det ikke står på en linje. Man kan ikke lave linjeskift
midt i en Javascript streng. Det kan selvfølgelig skyldes din nyhedsklient,
som har forsøgt at være smart og ombryde linjen. Det er et godt råd at
omskrive sin kode til at være højst 72 tegn bred før man viser den på
en nyhedsgruppe ... så slipper man for at nyhedsklienten indsætter fejl
som folk så kan bruge tid på at løse i stedet for det egentlige problem.

Den anden fejl er at du bruger ' for meget (eller for lidt?).
Dette stykke:
onmouseover='this.style.backgroundColor = '#CDCDCD'
har kun tre '-er. Der skal være et lige antal. Selv hvis man tilføjede
et afsluttende ', så ville resultatet være koden
onmouseover='this.style.backgroundColor = '#CDCDCD''
Man må ikke bruge samme anførselstegn to gange på den måde. Det kan løse
ved at bruge det andet anførselstegn ("), hvis det ikke var fordi alt
dette står inde i en streng der bruger sådan nogle. Derfor må man
"escape" anførselstegnet:
onmouseover='this.style.backgroundColor = \"#CDCDCD\"'
(ditto for onmouseout).

Der står "</td>". Ifølge HTML-specifikationen vil et script tag stoppe
første gang der står "</". Derfor skal man undgå at skrive det sådan.
Man kan i stedet skrive "<\/td>". I en Javascript-streng er det det samme,
men for HTML-fortolkeren står der ikke "</".

> Men det virker ikke med Hover er der nogen der kan hjælpe mig, det skal
> være sådan at man includerer på hver side med et link!

Det tredje problem ("</") gælder ikke for Javascript-filer der er
inkluderet, kun dem der er placeret inde i HTML-filen.

/L

Fra : Christian

Dato : 17-10-03 09:24

Er der så nogen der kan give mig koden til en tabel med hover effekt, det skal
være med at du henter filen med et link.

Christian

"Everything" ask the child. "Everything" they answer, and the child is left to
cope with his divine intrusion.

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 20-10-03 11:42

Christian wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Er der så nogen der kan give mig koden til en tabel med hover effekt, det skal
> være med at du henter filen med et link.

Jeg vil nu poste eksemplet her i stedet:
<script>
myClass = "menu"; // fang kun elementer med denne class
myBgColor_normal = "#FFFFFF"; // default baggrundsfarve
myBgColor_over = "#CCCCCC"; // over baggrundsfarve

function menuOver() {
myObj = event.srcElement;
if (myObj.className == myClass) {
myObj.style.backgroundColor = myBgColor_over;
}
else {
return;
}
}

function menuOut() {
myObj = event.srcElement;
if (myObj.className == myClass) {
myObj.style.backgroundColor = myBgColor_normal;
}
else {
return;
}
}

</script>

linien ændres</div>

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-10-03 14:52

Jonas Schmeltz Aaberg <julledyret@e-mail.dk> writes:

> Jeg vil nu poste eksemplet her i stedet:
> <script>

type-attributten er påkrævet i HTML 4, så det skal være
<script type="text/javascript">

> myClass = "menu"; // fang kun elementer med denne class
> myBgColor_normal = "#FFFFFF"; // default baggrundsfarve
> myBgColor_over = "#CCCCCC"; // over baggrundsfarve

(jeg ville sætte "var" foran, men det er ikke påkrævet)

> function menuOver() {
> myObj = event.srcElement;

Dette virker *kun* i Internet Explorer. En version der virker
i alle moderne browsere og IE er:

function menuOver(event) {
var myObj = event.target || event.srcElement;

> function menuOut() {
> myObj = event.srcElement;

Som den anden funktion.

.... og så skal vi sende eventen med til funktionen:

/L

Fra : Christian

Dato : 21-10-03 10:31

Lasse Reichstein Nielsen wrote in
> [...]
> var myObj = event.target event.srcElement;

> Som den anden funktion.

> .... og så skal vi sende eventen med til funktionen:

Ja, desværre virker ingen af dem, og jeg gider ikke sidde og rette
på 60 undersider hver gang jeg skal redigere menuen, det SKAL være
med et link du henter menuen!