Notepad linjeskift i javascript
Fra : Mikael Aktor

Dato : 16-10-03 19:16

Hvis jeg skriver sådan i Notepad:

<script type="text/javascript"><!--
var tekst = '<p>Dette er første afsnit.</p>
document.write(tekst);
//--></script>

får jeg en fejlmeddelelse når siden skal vises:
"Strengekonstanten er uafsluttet" og teksten vises ikke. Hvis jeg
derimod undlader linjeskift i variablen tekst, er der ingen
problemer. Jeg synes jeg har hørt at det har noget at gøre med
den måde Notepad opfatter linjeskift. Hvad skal man gøre for at
ovenstående kode (dvs. variablen tekst) opfattes som en
tekststreng med et linjeskift uden at skulle skrive det hele
sammen i én linje?

//mik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-10-03 19:24

Mikael Aktor <aktor789@hotmail.com> writes:

> Hvis jeg skriver sådan i Notepad:
>
> <script type="text/javascript"><!--

Du behøver ikke HTML-kommentarer i script tags.

> var tekst = '<p>Dette er første afsnit.</p>

Det er ikke lovligt Javascript.

> document.write(tekst);
> //--></script>
>
> får jeg en fejlmeddelelse når siden skal vises:
> "Strengekonstanten er uafsluttet" og teksten vises ikke.

Nemlig.

> Hvis jeg derimod undlader linjeskift i variablen tekst, er der ingen
> problemer. Jeg synes jeg har hørt at det har noget at gøre med den
> måde Notepad opfatter linjeskift.

Notepad har ikke noget med sagen at gøre. Fejlen er at lave linjeskift
inde i en streng. Det må man ikke i Javascript.

> Hvad skal man gøre for at ovenstående kode (dvs. variablen tekst)
> opfattes som en tekststreng med et linjeskift uden at skulle skrive
> det hele sammen i én linje?

Hvorfor ikke skrive det på en linje:

Hvis du virkelig ikke vil have det på en linje, så kan du dele linjen op:

var tekst = '<p>Dette er første afsnit.</p>\n'+
'<p>dette er andet afsnit.</p>';

Du skal stadig bruge "\n" som linjeskift inde i strengen.

/L

Fra : Mikael Aktor

Dato : 16-10-03 19:42

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Hvis du virkelig ikke vil have det på en linje, så kan du dele linjen op:
>
> var tekst = '<p>Dette er første afsnit.</p>\n'+
> '<p>dette er andet afsnit.</p>';

Men selv dette:

var tekst = '<p>Dette er første afsnit.</p>'+
'<p>dette er andet afsnit.</p>';

virker fint og giver ingen fejl. Jeg behøver ikke \n

men tak for hjælpen. Jeg vidste ikke at linjeskift var forbudt i tekststrenge.
Det er de ikke i php.