Hjælp til menu bar i java script
Fra : Marie Nielsen

Dato : 10-10-03 11:56

Hej hej...

Jeg er rimelig ny i det her, og vil høre om der måske var nogen
der kunne hjælpe mig.
Jeg har fundet en menu bar jeg gerne vil have på min hjemmeside,
men den volder mig nogle problemer. Jeg har efterhånden forstået,
at jeg ikke kan lave min side i frames hvis jeg vil gøre brug af
denne type menu - en drop down menu. MEn hvordan får jeg den til
at linke til min forskellige sider? Skal hver side lægges på
internettet individuelt?

Det sctipt jeg kunne tænke mig at bruge er et jeg har fundet på
VIP-data.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Dropdown</TITLE>
<link REL="StyleSheet" HREF="style.css" TYPE="text/css"
TITLE="Web-bruger style">
</HEAD>
alink="#008080">
<center>
</center>
</b>
<h4 align="center">
<center>

<applet CODE="DropMenu.class" WIDTH="503" HEIGHT="100"
ALIGN="TOP">
<param name="MENU 1" value="Konkurrencer">
<param name="MENU 2" value="VIP sider">
<param name="MENU 3" value="Søgemaskiner">
<param name="MENU 4" value="Diverse">
<param name="MENU FONT SIZE" value="16">
<param name="MENU AREA HEIGHT" value="30">
<param name="MENU FONT STYLE" value="BOLD">
<param name="OPTION 1-1" value="Gratis-penge">
<param name="OPTION 1-2" value="Premiair">
<param name="OPTION 1-3" value="Netto">
<param name="OPTION 1-4" value="Fredgaard">
<param name="LINK 1-1" value="http://www.gratispenge.dk">
<param name="LINK 1-2" value="http://www.premiair.dk">
<param name="LINK 1-3" value="http://www.netto.dk">
<param name="LINK 1-4" value="http://www.fredgaard.dk">
<param name="OPTION 2-1" value="VIP-Data">
<param name="OPTION 2-2" value="Nørden.dk">
<param name="OPTION 2-3" value="GBC-Badminton">
<param name="OPTION 2-4" value="Stormbach">
<param name="LINK 2-1"
value="http://home13.inet.tele.dk/vip-data">
<param name="LINK 2-2"
value="http://sex.home6.inet.tele.dk/manidata">
<param name="LINK 2-3"
value="http://www.gbcbadminton.cjb.net">
<param name="LINK 2-4" value="http://www.stormbach.dk">
<param name="OPTION 3-1" value="Jubii">
<param name="OPTION 3-2" value="Gyxi">
<param name="OPTION 3-3" value="sol">
<param name="OPTION 3-4" value="Edderkoppen">
<param name="LINK 3-1" value="http://www.jubii.dk">
<param name="LINK 3-2" value="http://www.gyxi.dk">
<param name="LINK 3-3" value="http://www.sol.dk">
<param name="LINK 3-4" value="http://www.edderkoppen.dk">
<param name="OPTION 4-1" value="Ekstra bladet">
<param name="OPTION 4-2" value="Nyheds index">
<param name="OPTION 4-3" value="Microsoft">
<param name="LINK 4-1" value="http://www.ekstrabladet.dk">
<param name="LINK 4-2" value="http://www.ni.dk">
<param name="LINK 4-3" value="http://www.microsoft.dk">

<param name="DROP DOWN BGCOLOR" value="FFFF00">
<param name="DELAY" value="50">
<param name="BGCOLOR" value="B9B9B9">
<param name="MENU BGCOLOR" value="800080">
<param name="FGCOLOR" value="FFFFFF">
<param name="SELCOLOR" value="FFFF00">
<param name="DROP DOWN FGCOLOR" value="800080">
<param name="DROP DOWN SELCOLOR" value="FF00FF">
</applet>
</CENTER></h4>
</BODY></HTML>

De linker jo til hjemmesider, men jeg skal jo linke til mine egne
sider...

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Hilsen
Marie

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-10-03 20:31

Marie Nielsen <maloun@hotmail.com> skrev :

> <param name="LINK 4-3" value="http://www.microsoft.dk">

>De linker jo til hjemmesider, men jeg skal jo linke til mine egne
>sider...

Erstatte <param name="LINK 4-3" value="http://www.microsoft.dk">
med
<param name="LINK 4-3" value="minside.html">
og det samme med de andre links.

Det er iøvrigt en javamenu, så du skal også have fat i den
tilhørende class-fil.

Java kan ikke anbefales at bruge, find en anden menu på f.eks.
http://dynamicdrive.com.
--
Knud

Fra : Marie Nielsen

Dato : 11-10-03 15:32

> [...]
> tilhørende class-fil.
>
> Java kan ikke anbefales at bruge, find en anden menu på f.eks.
Mange tak for hjælpen...Jeg har class filen. Men hvad er der i vejen
med at bruge Java? Og hvad vil du eventuelt foreslå mig at bruge i
stedet?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-10-03 15:43

Marie Nielsen skrev :

>Mange tak for hjælpen...Jeg har class filen. Men hvad er der i vejen
>med at bruge Java? Og hvad vil du eventuelt foreslå mig at bruge i
>stedet?

At det ofte er langsomt, mange brugere ønsker ikke at kunne bruge
Java i deres browser, da der kan være en sikkerhedsrisiko ved
det. Java følger ikke længere med Windows XP/IE 6.

En af dem på http://dynamicdrive.com som jeg skrev, der bruges
ikke java i nogen tilfælde.
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-10-03 20:10

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> writes:

> At det ofte er langsomt, mange brugere ønsker ikke at kunne bruge
> Java i deres browser, da der kan være en sikkerhedsrisiko ved
> det. Java følger ikke længere med Windows XP/IE 6.

Java er ikke nødvendigvis langsommere end så meget andet. Dog er der
ofte lidt opstartstid når JVM'en skal startes.

Jeg tror ikke der er større sikkerhedsrisiko ved at køre Java end der
er ved at køre IE generelt. Det stopper selvfølgelig ikke folk fra at
tro det.

Microsoft distribuerer ikke længere deres Java Virtual Machine (og gud
ske tak og lov for det, den var så dårlig og inkompatibel med rigtig
Java at jo før den forsvinder fra verdens overflade, jo bedre). Man kan
sagtens bruge fx Suns JVM til Windows og IE.

Men, det er en vigtig pointe, at man ikke kan forvente at Java virker.
Det er ikke alle mennesker hvis browsere tillader (eller forstår) at
man bruger Java-appletter.

Pointen gælder også for andre teknologier, ja faktisk gælder det *alt*
der ikke er HTML. Flash er et typisk eksempel på noget man ikke
kan være sikker på at brugeren har, men selv Javascript kan man ikke
regne med. Statistikker siger typisk at omkring 10% browser uden
Javascript. <URL:http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp>

Javascript har en fordel frem for Java: Det er bygget ind i HTML'en
selv. Hvis Javascript ikke er slået til, så vil HTML'en stadig blive
vist, og man kan lave siden så den stadig er brugbar (og det bør man
gøre). Ved Java eller Flash vil der blot være et tomt område hvor
effekten skulle have været. Derfor bør man altid give brugere mulighed
for at se en version af siden uden Java/Flash/et-eller-andet-plugin.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-10-03 23:32

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Java er ikke nødvendigvis langsommere end så meget andet. Dog er der
>ofte lidt opstartstid når JVM'en skal startes.

Det påstås, uden at jeg ved noget om det, at det ofte på Mac'er
er tilfældet.

Om det stadig gælder ved jeg ikke, jeg har aldrig brugt en Mac.
--
Knud