Et js, der registrerer ændringer i en sele~
Fra : Bo Dudek

Dato : 10-10-03 08:30

Hejsa

Jeg har en <select> på et website, hvor man kan vælge land. Jeg har
brug for et javascript, som smider en alertbox op, hvis brugeren
vælger bestemte <options>. Jeg har prøvet med bl.a.

<option onfocus="alert('DENMARK')">Denmark</option>

- men det virker ikke. How to ?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 08:56

Bo Dudek wrote:

> [...]
> vælger bestemte <options>. Jeg har prøvet med bl.a.
>
> <option onfocus="alert('DENMARK')">Denmark</option>

Du kan _ikke_ smide en event på option elementet, men det kan du på select elementet. F.eks. onblur

<select onblur="tjeckSelectBox(this)">
   <option value="DK">Denmark</option>
   <option value="NO">Norge</option>
</select>

<script type="text/javascript">
function tjeckSelectBox(what) {
   if (what.options[what.selectedIndex].value == 'DK') {
      alert('DENMARK')
   }
}
</script>

Hintzmann c",)

Fra : Bo Dudek

Dato : 10-10-03 10:09

[...]

>Du kan _ikke_ smide en event på option elementet, men det kan du på select elementet.

yes.. det fandt jeg også ud af..

>F.eks. onblur

yes.. jeg brugte så istedet onchange og lavede mig en lille nifty
funktion til at checke, hvad brugeren havde valgt..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-10-03 10:28

Bo Dudek wrote:

> [...]
>

> yes.. det fandt jeg også ud af..

> yes.. jeg brugte så istedet onchange og lavede mig en lille nifty
> funktion til at checke, hvad brugeren havde valgt..

Du skal være varsom med at bruge onchange på en selectbox. Nu ved jeg ikke helt præcis, hvad du
skal bruge det til.
.... men er det f.eks. en selectbox med links som automatisk får browseren til at hoppe til den
valgte side.
Så gør onchange det umuligt at navigere med tastaturet, da onchange bliver kørt hver gang man
trykker "pil ned" i en selectbox. Ergo vil man kun kunne vælge det første punkt.

Jeg skriver det blot for at du er opmærksom på det.

Hintzmann c",)