Er klienten Online?
Fra : Per J

Dato : 09-10-03 13:44

Hej,

Jeg skal lave noget lokalt på en pc, i den forbindelse vil jeg gerne
undersøge om klienten er online.
Det skal foregå i browseren, og klientsprog(javascript el. lign.) vil være
at foretrække fremfor serverside(asp el. lign).

Helt præcist vil jeg ikke have vist en "404 page not found". Og hvis
klienten ikke er online skal han redirigeres til en anden lokal side.

Problemet kan måske løses på andre måde end at undersøge om klienten er
online, men det er umiddelbart det nærmeste løsning(da jeg har prøvet stort
set alt andet

Findes der en mulig løsning?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-10-03 14:02

"Per J" <permj@amitech.dk> writes:

> [...]
> Det skal foregå i browseren, og klientsprog(javascript el. lign.) vil være
> at foretrække fremfor serverside(asp el. lign).

Tjah, hvis du kan få fat i serveren overhovedet, så er klienten da
helt sikkert online :)

> Helt præcist vil jeg ikke have vist en "404 page not found".

Du får kun en 404 hvis klienten er online og serveren ikke kan finde
den efterspurgte fil. Svaret "404" er en server-fejlmeddelelse, som man
kun kan få ved at forbinde til serveren.

Fejlen vil snarere være "Unable to connect to server", eller hvad
browseren siger om det.

> Og hvis klienten ikke er online skal han redirigeres til en anden
> lokal side.

Det nemmeste er at hente en lille uskyldig fil fra serveren, typisk et
billede. Hvis det lykkes, så er serveren online (husk at sætte
serveren til at sige at billedet *ikke* må caches, eller hent et nyt
billede hver gang).

> Problemet kan måske løses på andre måde end at undersøge om klienten er
> online, men det er umiddelbart det nærmeste løsning(da jeg har prøvet stort
> set alt andet

Du vil vide på forhånd om det vil lykkes at hente en ekstern side. Det
bedste tjek er selvfølgelig at forsøge at hente siden i det skjulte.
Det næstbedste, og det jeg ville foretrække, er at hente en anden fil
fra samme server.

Forslag:
---
var dummyImg = new Image();
dummyImg.onload = function() { location.href="...eksterns side..."; };
dummyImg.onerror = function() { location.href="...lokal side..."; };
dummyImg.src = "http://ekstern site/onlineImg.png";
---

/L

Fra : Per J

Dato : 13-10-03 10:42

Det virkede faktisk at teste om billedet var loadet rigtig eller ej.
(faktisk en rigtig god løsning)
mange tak.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-10-03 16:08

Hvis han søger en lokal side (der findes) vil han ikke få en 404 side
uanset om han er online eller ikke.
Hvis han søger en online side og ikke er online vil han heller ikke få
en 404 side men browserens default fejlside.
Det er der ligesom ikke noget du kan gøre ved.
Så hvad er det du søger at opnå?

Fra : Per J

Dato : 10-10-03 07:19

Hej igen,

Lokalt på min maskinen vil gerne i kontakt med en online side. Men hvis den
ikke kan findes/nås, vil jeg have vist en anden lokal side istedet.

Problemet er, at ligemeget hvad jeg gør, løber jeg ind i permission denied
problemer,(der skal siges, at online siden også er min, så jeg kan scripte
på den som jeg lyster)

Jeg har f.eks. prøvet at spørge til et online objekt(for at undersøge om
det eksisterer), men det må man ikke.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-10-03 11:35

"Per J" <permj@amitech.dk> writes:

> Lokalt på min maskinen vil gerne i kontakt med en online side. Men hvis den
> ikke kan findes/nås, vil jeg have vist en anden lokal side istedet.

Hvad mener du med "i kontakt med"?

> Problemet er, at ligemeget hvad jeg gør, løber jeg ind i permission denied
> problemer,(der skal siges, at online siden også er min, så jeg kan scripte
> på den som jeg lyster)

Hvis dine scripts forsøger at kommunikere på tværs af domæner, så får
du sådan en fejl.

> Jeg har f.eks. prøvet at spørge til et online objekt(for at undersøge om
> det eksisterer), men det må man ikke.

Har du prøvet at teste for om et billede kan downloades fra stedet?
Hvad skrev du? Hvad skete der?

/L