Er der nogen som kan hjælpe mig...
Fra : Magnus

Dato : 08-10-03 14:10

Jeg har med stort besvær fået lavet en menu som jeg vil indsætte på min site
i indholdfeltet.
Den kan ses her:
http://users.cybercity.dk/~ccc48457/temp.htm

Men nu ville også meget gerne kunne indsætte endnu en på samme side. Men
indsætter jeg blot samme kode så for jeg fejl på begge menuer:
Med to menuer kan ses her:
http://users.cybercity.dk/~ccc48457/temp2.htm

Er der ikke en venlig sjæl som gider hjælpe mig med at få de to menuer til
at fungere uafhængit af hinanen. Jeg har forsøgt at ændre på diverse id uden
resultat andet end fejl så derfor dette forsøg på lidt at få lidt hjælp.

/Magnus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-10-03 14:47

"Magnus" <arnason@email.dk> writes:

> [...]
> resultat andet end fejl så derfor dette forsøg på lidt at få lidt hjælp.

For at holde de to adskilt, så må man først finde ud af hvad de deler.

Tag linjen:
<TD id="t1" onclick="menu(0); skift('t1')" ...>
Den er der to af, og det går selvfølgelig ikke.
For at gøre dem forskellige, så skal de mindst have forskellige id'er:
<TD id="t1a" onclick="menu(0); skift('t1a')" ... >
og
<TD id="t1b" onclick="menu(0,); skift('t1b')" ... >
Det samme for elementerne der skal vises:
og

Det virker stadig ikke, fordi både menu- og skift-funktionen har
brug for at vide hvilken af menuerne der er tale om.

Funktionen menu er nem at ændre. Vi giver den blot et ekstra argument
der fortæller hvilken gruppe det man har klikket på hører til:

<TD id="t1a" onclick="menu(0,'a'); skift('t1a')" ... >
og
<TD id="t1b" onclick="menu(0,'b'); skift('t1b')" ... >

Selve funktionen retter vi så linjer til
---
function menu(aktiv,grp) {
for (var i=0;i<AntalSider;i++) { /// kun hvis begge menuer har samme antal
/// sider, ellers skal der mere til.
getElement("nr"+i+grp).style.display = (i==aktiv?"block":"none");
}
---

Funktionen skift bruger en global variabel kaldet "hvid". Det virker ikke
når der er to menuer, så istedet skifter vi den til:
---
var hvid= {"a":"t1a","b":"t1b"};
function skift(id,grp) {
var elem=getElement(hvid[grp]);
... /// linjerne i midten bevars
hvid[grp]=id;
}
---
og kalder den med
<TD id="t1a" onclick="menu(0,'a'); skift('t1a','a')" ... >

En lignende ændring kan laves hvis AntalSider skal være forskelligt.

Held og lykke
/L

Fra : Magnus

Dato : 08-10-03 15:26

Jeg har nu forsøgt at rette efter de fine anvisninger men jeg har ikke helt
fået det til at virke endnu:
http://users.cybercity.dk/~ccc48457/temp2.htm

Det er vist i selve funktionen den er gal men er ikke sikker. Derudover så
er det ikke sikkert at begge menuer har samme antal menuer.

/Magnus