drop down menu med target i en anden frame
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-10-03 10:40

Jeg har nedenstående script der skulle kunne åbne valgmugligheden i en anden
frame, men jeg får en fejlmeddelelse på linie 2

this.options[...]'value' is null or is not an object.

Jeg kender ikke til denne form for "script" så jeg håber nogen tillige kan
fortælle hvad linie 2 betyder (de forskellige dele af lilnien).

For en god ordens skyld, skal jeg huske at sige at 'action' er den frame som
den ny side skal åbne i.

Drop down menueen er fundet her :

http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/default.asp?messageid=%3C7bshbvc6b8ktor041qf3vdimjrg14ior7t%40dtext%2Enews%2Etele%2Edk%3E

<form>
<select
onchange="window.open(this.options[this.selectedindex].value,'action')">
<option selected>---MENU---</option>
<option value="http://smedeparken.mobilixnet.dk">Webdesignhjælp
<option value="http://www.google.com">Den bedste søgemaskine</option>
<option value="http://www.soroe.dk">En god kommune at bo i</option>
<option value="http://www.edbpriser.dk">Edb-priser
</select>
</form>

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-03 11:06

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> writes:

> this.options[...]'value' is null or is not an object.

Ret "selectedindex" til "selectedIndex".

> Jeg kender ikke til denne form for "script" så jeg håber nogen tillige kan
> fortælle hvad linie 2 betyder (de forskellige dele af lilnien).

Det er Javascript. Linjen
onchange="..."
sætter en "event handler" på select-elementet der bliver udført når
manændrer dets værdi.

Selve koden der bliver udført er:
window.open(this.options[this.selectedindex].value,'action')
Det betyder:
Kald metoden "window.open" med to argumenter. Den metode åbner en URL
i et vindue eller frame (enten allerede eksisterende, eller et helt nyt).

Det andet argument er strengen 'action'. Det er navnet på den frame URL'en
skal åbnes i.

Det første argument er:
this.options[this.selectedIndex].value
(bemærk at det skal være et stort "I", det er det der er fejlen).
Operatoren "this" henviser til det objekt koden bliver udført på, i dette
tilfælde er det select-elementet selv. Hele udtrykket finde den option
man har valgt og tager så dens "value". Det er de URL'er der er skrevet
i HTML-koden.

> For en god ordens skyld, skal jeg huske at sige at 'action' er den frame som
> den ny side skal åbne i.

Det passer så :)
/L

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-10-03 11:11

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Ret "selectedindex" til "selectedIndex".

Tak for en lang og god forklaring.

Det virker nu. Unerligt hvor stor forskel der kan være på i og I.

Fortsat god weekend.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-10-03 12:42

"Christian M. Nielsen" <use_contact_form@my.webpage> writes:

> Unerligt hvor stor forskel der kan være på i og I.

Det er to forskellige bogstaver i Javascript (og andre "case
sensitive" sprog). Der lige så stor forskel på "i" og "I" som
på "I" og "X". Det er bare sværere at finde fejlen :)

/L