Deling af en PPP-forbindelse...
Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 12-04-01 11:10

Hvordan i alverden skal jeg få min maskine sat op, så min bedre halvdels
windåse kan komme på nettet via min linuxbox ?

Jeg har en TeleDK ADSL (PPPoATM), så jeg er stort set altid på. Jeg har
kigget lidt på de .conf filer i /etc jeg regner med er relevante, men det
siger mig ikke lige så meget...

Findes der en god step-by-step guide et sted der ude ?

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-01 11:35

Den Thu, 12 Apr 2001 12:09:56 +0200 skrev Thomas A. Frederiksen:
> [...]
>siger mig ikke lige så meget...
>
>Findes der en god step-by-step guide et sted der ude ?

Hvis du allerede har forbindelsen til at virke fra linux, så er den
sværeste del overstået. Så er det bare netværk + routing + masquerading
du skal have styr på.

Prøv at kigge på flg: (find dem på http://www.google.com/linux )

network howto (dækker vist også routing).
ipchains howto (linux 2.2) / netfilter howto (2.4)

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: easter.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 12-04-01 11:35

On Torsdag 12. April 2001 12:35 Kent Friis decided to write:

<snip>
> [...]
>
> network howto (dækker vist også routing).
> ipchains howto (linux 2.2) / netfilter howto (2.4)

Takker, det er faktisk det jeg har ledt efter (ikke netfilter, men noget om
routing), jeg har bare ikke kunnet finde den rigtige howto...

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fra : frank damgaard

Dato : 12-04-01 15:32

Thomas A. Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Takker, det er faktisk det jeg har ledt efter (ikke netfilter, men noget om
> routing), jeg har bare ikke kunnet finde den rigtige howto...

Du kunne også prøve på sslug, bla. http://www.sslug.dk/sikkerhed
hvor der også er eksempler mv.
Derudover er der en del anden dokumentation på sslug hvis du søger.
--
Frank Damgaard

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-01 13:50

On Thu, 12 Apr 2001 12:09:56 +0200, Thomas A. Frederiksen wrote:
>Findes der en god step-by-step guide et sted der ude ?

Prøv at kigge på den HOWTO der hedder IP-Masqerading.
Den ligger sikkert under /usr/doc/HOWTO/.
Deri står alt, hvad du skal bruge og mere til. Kig lidt på
nogle af de første afsnit om baggrunden og rekompilering af
kernen samt det afsnit, der omhandler deling mellem netop de
to operativsystemer, du bruger.

Men i bund og grund:

   ipchains -A forward -s 192.168.1.0/24 -j MASQ

for at lade alle 192.168.1.x maskiner slippe igennem, og

   ipchains -A forward -s 192.168.1.7/32 -j MASQ

for lade en enkelt (192.168.1.7) gå igennem.

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-04-01 16:10

> [...]

> relevante, men det siger mig ikke lige så meget...

> Findes der en god step-by-step guide et sted der ude ?

Kig i Netfilter NAT-HOWTO under "I just want masquerading! Help!".

(Sidst jeg kiggede lå den hér:
<http://netfilter.kernelnotes.org/unreliable-guides/NAT-HOWTO-4.html#ss4.1>
men lige nu får jeg bare timeout - den kan sikkert findes andre
steder også).

Jeg har bare flg. i /etc/ppp/ip-up.d/masquerade:

#!/bin/sh

# From http://netfilter.kernelnotes.org/unreliable-guides/NAT-HOWTO-4.html#ss4.1

# Load the NAT module (this pulls in all the others).
/sbin/modprobe iptable_nat

# In the NAT table (-t nat), Append a rule (-A) after routing
# (POSTROUTING) for all packets going out ppp0 (-o ppp0) which says to
# MASQUERADE the connection (-j MASQUERADE).
/usr/local/bin/iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

# Turn on IP forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

(Jeg ved ikke hvordan det virker, eller om det er "sikkert", det er
cut'n'paste fra HOWTO'en).

YMMV.

Mvh.

--
"Han har ingenting at sige. Adam Sjøgren
Og det siger han så, asjo@koldfront.dk