Køb af laser printer
Fra : Mads

Dato : 28-10-03 12:22

Hej

Jeg bruger udenlukkende min printer til S/H udskrifter. Så derfor vil jeg
gerne investerer i en laser printer.
Jeg har umiddelbart følgedende krav:
- Lille (den skal stå på mit skrivebord)
- Lav lydniveau
- Rimelig udskriftskvalitet

Jeg har fundet frem til følgende printere:
- Brother HP-1430, 600x600dpi, 4MB, Kr. 1.345,-
- Minolta PagePro 1250W, 1200x1200dpi, 8MB, Kr. 1.450,-
- HP LaserJet 1010, 600x600dpi, 8MB, Kr. 1.499,-

Har I nogle kommentarer til dem? Hvilken ville I vælge? Er der andre jeg
skal kigge på?
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på når jeg køber laser printer
(har kun haft blæk printere før)?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 28-10-03 12:51

Linux stormer frem, så vær opmærksom på om den virker under Linux. Det er
ikke sikkert at du ønsker at være bundet til windows i al fremtid.
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi

Brother HL-1430 virker perfekt.
Minolta 1250W virker KUN med windows.
HP printeren virker perfekt.

Mvh Rune

Fra : morten

Dato : 28-10-03 12:54

> [...]

> gerne investerer i en laser printer.
> Jeg har umiddelbart følgedende krav:
> - Lille (den skal stå på mit skrivebord)

Lige et par kommentarer til dine krav til den nye printer. Du skriver du
ønsker rimelig udskriftkvalitet, dette bør være en selvfølge ved alle
moderne laserprintere. Et andet punkt der bør være en afgørende faktor ved
sammenligning af printerne er, tid før første udskrift (printerens
opvarmningstid), den bør ikke være meget længere end 20 sek.

Du bør nok også tjekke prisen på en ny toner, samt om det er muligt at få et
refill-kit, hvilket vil sparer dig for mange penge. Om printeren har 4 eller
8 mb ram, betyder ikke så meget hvis du kun skal bruge den til en enkelt
computer eller evt. lille hjemmenetværk.

Jeg har selv en lille Epson printer, og er godt tilfreds med den. Så hvis du
har tid, så prøv også at kikke lidt på deres produkter.

mvh/morten

Fra : BJ.DK

Dato : 28-10-03 13:02

"morten" <morten@fake.dk> skrev i en meddelelse

> Du bør nok også tjekke prisen på en ny toner, samt om det er muligt at få
et

Jeg skulle just til at nævne det samme. Nu kigger og sammenligner jeg for
det meste laserprinter til større behov, men jeg holder regner altid prisen
ud efter følgende kriterier:

1) Først afdækker jeg det forventede printbehov p.a.
2) Så kigger jeg på købsprisen inden for en række modeller, der opfylder
mine specs.
3) Så kigger jeg på prisen for en toner hhv. hvor mange PRINT der er i
toneren.
4) Så kigger jeg på sliddele (fuser, tromle m.v.), samt hvor mange print de
forventes at leve.

Set ud fra, at det meste EDB skiftes efter 4 år (kan ikke følge med
udviklingen eller går itu) kan jeg herefter nemt og elegant udregne en
"total cost of ownership" ud. Oftere end ej ser jeg, at den billigste
printer ikke længere har været billigst samlet set efter disse 4 år.

BJ

Fra : Martin S.

Dato : 28-10-03 20:13

> [...]
> "total cost of ownership" ud. Oftere end ej ser jeg, at den billigste
> printer ikke længere har været billigst samlet set efter disse 4 år.

4 år er en kort estimeret overlevelsestid for en S/H printer i 600 dpi...
Men pointen er god nok.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 14:52

"BJ.DK" wrote:

> [...]
> "total cost of ownership" ud. Oftere end ej ser jeg, at den billigste
> printer ikke længere har været billigst samlet set efter disse 4 år.

Tja, jeg har været uheldig med mine to OKI LED-printere.

Konens OKIprinter (samme model som en af dem jeg havde) printer nu på 8
år uden problemer (og den har været med til en bibliotekaruddannelse og
en cand.merc). Uden problemer tja det var en overgang hvor tromlen var
lidt beskidt, men det klaredes med den renseklud* som lå ved den nye
tonerpatron.

*: Gad vide om det bare var almindelig brillerens der var på kluden. Det
lugtede af det samme som brillerensekludene gør)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Lars

Dato : 29-10-03 17:55

> [...]
> - Minolta PagePro 1250W, 1200x1200dpi, 8MB, Kr. 1.450,-
> - HP LaserJet 1010, 600x600dpi, 8MB, Kr. 1.499,-

Jeg har lige købt en laserjet 1015, som er storebror til 1010. Den opfylder
dine krav til størrelse og lavt lydniveau. Den er så kompakt at der ikke er
en rigtig papirskuffe. Der er en klap som du slår ned på fronten af
printeren og den fungerer som papirbakke. Så vidt jeg ved medfølger der ikke
et et dæksel til papirbakken på 1010 og 1012, men det kan sikkert købes i
løs vægt. Printeren er støjsvag når den printer og siger ikke noget når den
har printet, tror faktisk ikke den indeholder en blæser. Udskriftskvaliteten
er fin. Jeg har prøvet at sætte min til 600x600dpi, for at kunne sammenligne
med 1010.

Det eneste minus er at den er relativ dyr i toner, men det skyldes at du
skifter toner og tromleenhed på engang, hvor b.la Brother har løs
tonerpatron.
Det mener jeg dog er en fordel da mine tidligere printere (Lexmark og
Brother) begge er kasseret på defekt tromle. Den kostede i løsvægt 1000-1300
kr.

vh/Lars

Fra : henrik c

Dato : 31-10-03 22:55

Jeg har en Brother HL-1430 og den funker bare perfekt, toner er også
fornuftig i pris.

Før jeg fik Brother'en havde jeg en Triumph-Adler i to dage før den
blev byttet til HL-1430. T-A viste sig at være en
Minolta i forklædning, føj for noget bras, jeg fik aldrig installeret
printerdriveren ordentligt, fordi den ødelagde min
Win98 så jeg var nød til at geninstallere windows.

Så gå efter Brother'en det vil du ikke fortryde.

Henrik