Strømforbrug af enkeltdele i pc og aktiv P~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-10-03 09:54

Jeg er den glade ejer af en Enermax 651 PSU, der på papiret kan yde op til
550-650(MAX) watt - og den leverer da også fint med strøm til mine mange
delkomponenter i min pc og er vel en slags Mercedes 600 blandt PSU'er med
guldbelagt kobber heat sink osv.

Problemet er, at den ikke har aktiv PFC, og derfor konstant bruger maksimal
mængde strøm (mener jeg)

Min pc er ret rungt fyldt op med komponenter, men jeg ved faktisk ikke
lige, hvor meget det kan tænkes at flg. komponenter vil bruge ialt - har I
nogen idè om det ?

Bundkort, Asus P4C800-E DL
APG radeon 9800 pro grafikkort
Intel P4 3 Ghz 800MHZ FSB
4 stk. SCSI harddiske
2 stk. SATA harddiske
2 DVD rom drev IDE
1 DVD brænder IDE
1 CDRW brændr IDE
1 SCSI PCI kort
Lydkort
6 blæsere (4x80 mm, 1x92mm, 1x60 mm)
Floppydrev
Intern USBkortlæser

Har læst, at SCSI harddiske bruger ca. 10watt i IDLE - men hvad med under
LOAD - har I en ide om , hvor meget strøm dette system trækker under alm.
LOAD i win xp ?

Selvfølgelig bruger man vel aldrig alle harddiske og optiske drev
samtidigt, så en total værdi for det hele lagt sammen vil ikke være noget,
der vil ske i praksis - men kun i teorien - men alligevel rart at vide.

Hvis det er meget under 400 watt, så kunne jeg jo spare lidt strøm og skåne
miljøet ved at købe en PSU med aktiv PFC.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 26-10-03 10:15

On Sun, 26 Oct 2003 09:54:27 +0100, Dr.Ralph wrote:

> Problemet er, at den ikke har aktiv PFC, og derfor konstant bruger maksimal
> mængde strøm (mener jeg)

Det er ikke korrekt. Din PC bruger kun den effekt stumperne bruger plus
det tab der måtte være i PSU'en. Hvis PSU'en skulle bruge max effekt
konstant ville den jo blive MEGET varm.
Jeg kan ikke lige helt præcis huske hvad PFC er (og det er svært at
finde gode websider med ordentligt info), men det har svjh noget med at
styre strømmen og reducere peakstrømme ved start og stop.
Udnyttelsesgraden er vist også bedre ved PFC, men dermed ikke sagt at en
ikke-PFC PSU forbruger max. effekt konstant.

> [...]
> LOAD - har I en ide om , hvor meget strøm dette system trækker under alm.

Hvordan er det nu det er? Kører alle dine diske i RAID? Det øger jo
belastningen da alle diske jo så arbejder på samme tid.

> [...]
>
> Hvis det er meget under 400 watt, så kunne jeg jo spare lidt strøm og skåne
> miljøet ved at købe en PSU med aktiv PFC.

Jeg ville nok ikke satse på en mindre PSU end den du har nu - og jeg
tror ikke din el-regning vil blive væsentligt mindre med en ny PSU

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-10-03 13:09

> [...]
> Udnyttelsesgraden er vist også bedre ved PFC, men dermed ikke sagt at en
> ikke-PFC PSU forbruger max. effekt konstant.

OK - jamen det lyder også mest logisk, at PSU'en ikke trækker fuld
udnyttelse hele tiden - men læste bare et eller andet sted, at aktiv PFC
gjorde, at kun de dele, der arbejde fik tilført strøm, mens IKKE aktive PFC
PSU'er ikke kunne foretage denne adskillelse - men er da glad for, at det
ikks tår så galt til med PSU'er duen aktiv PFC, da jeg er meget glad for
min Enermax, der har kostet mig en mindre formue, da jeg købte den for ca.
1år siden. Jeg vidste allerde dengang, at jeg ville køre et system med ret
mange enehder i - mange diske og optikske drev - derfor gik jeg efter det
bedste og største kombineret temperatur og manuel styrde bllæsere - derfor
Enermax 651 (gav 1995 kr inkl. porto for det sindssyge dyr :))

PSU'en har så vist sig at leve op til sin værdi - ihvert fald kører alt
ultra stabilt - også ved OC@ - men mindre kunne måske gøre det.

Undrer mig, at Enermax laver mange billige (med billig menes under 1200 kr,
hvilket er billigt set i forhold til prisen for 651) PSU'er med aktiv PFC,
men med denne deres største model (max effekt 650 watt - normal 550 watt)
har det ikke på trods af, at den er blevet revideret og har alle andre
smarte funktioner og kvalitetskomponenter isat - er der nogen, der har et
bud på dette - jeg mener, når den er næsten dobbelt så dyr som Enermax 451,
der har aktiv PFC, gud ved hvorfor de så har valgt at droppe det i denne
deres dyreste model ?

> Hvordan er det nu det er? Kører alle dine diske i RAID? Det øger jo
> belastningen da alle diske jo så arbejder på samme tid.

Mine 4 scsi diske er delt op, så de kører raid 0 parvis - altså ikke raid 0
med 4 diske, men 2 diske i hver deres raid 0.
Mine 2 sata kører raid 1, (backup af bla. raid 0 scsi diskene).
WIN xp, programmer og data er fordelt over de 4 SCSI diske på hver deres
raid 0 arrays, så der konstant (minimum) 2 harddiske, der arbejder i
systemet, men ofte også 4, fordi indlæsning af et program kræver aktivitet
på 2 scsi diske raid0, men dette kræver også win xp's aktivitet, og derfor
yderligere 2 diske's aktivitet.

> Jeg ville nok ikke satse på en mindre PSU end den du har nu - og jeg
> tror ikke din el-regning vil blive væsentligt mindre med en ny PSU

Jamen så bliver jeg fri for at skulle ud og købe ny PSU - den jeg har er
stadig nummer 1 (måske kun truet af Antec's True Control - men har læst
anmeldelser, hvor det afsløres at indvendige komponenter i min Enermax 651
er i finere kvalitet end Antec'en)

Havde også kig på Lepont 520 watt PSU og en Zalman - men intet vil nok
kunne overgå min nuværende PSU - så det skulle kun være af strømbesparende
hensyn at jeg ville skifte........

Tak for din information :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 28-10-03 23:41

Gå til "energi-shoppen" (dit elværk) og lån en måler.
Så kan du se hvor meget strøm din PC bruger.

Der var iøvrigt for noget tid siden en længere debat om effektiviteten i
PSU'er og en eventuel sammenhæng med aktiv/passiv PFC.
Nu var jeg en af de ihærdige debatører, og jeg vil selvfølgelig mene jeg fik
ret, for jeg mener konklusionen var klar efter lange tekniske udredelser
omkring hvad en PFC laver:
PFC'en har intet med din PSU's udnyttelsesgrad at gøre !

Det er en stadigt tilbagevendende påstand at en aktiv PFC med 95-99%
effektivitet er ensbetydende med udnyttelsesgrad...
Det er løgn, og direkte misvisende!
Typiske PSU'er har en udnyttelsesgrad på 65-75%.

De 95-99% siger noget om hvor godt PFC'en følger sinus-kurven fra den
leverede strøm.

Hvis dine komponenter bruger 100 Watt kan du sikkert regne med at PC'en
bruger 150 Watt.

Du skal dog være opmærksom på at PSU'er typisk har MEGET dårligere
udnyttelsesgrader ved lav belastning.
Så når du en dag skifter alle dine SCSI-diske ud, og måske kan nøjes med
færre diske vil du faktisk kunne opnå en besparelse på elregningen ved at
skifte din strømforsyning ud med noget mindre.

Og når ellers din maskine kører, må den være dyr i drift...

Husk, hvis du kan spare 20 Watt på diskene, sparer du mindst 30 Watt på
elregningen.
Min tommelfinger regel er at 1 Watt 24x7 koster 1 kr. pr. måned.
Efter jeg målte på min server, blev den straks skiftet ud med en Via C3
baseret model. anslået besparelse på ca 1.500 / år.
(og så slipper jeg også for støjen)

Rune

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 07:26

> [...]
> skifte din strømforsyning ud med noget mindre.
>
> Og når ellers din maskine kører, må den være dyr i drift...

Jeg er ved at køeb en ny og meget dyrere PSU - der kører op til 660 watt -
men det tør jeg sgu' ikke, hvis det viser sig, at PSU'en så trækkes mere
strøm konstant end min tidligere 550 watt model PSU.

Ved du om en given PSU trækker en bestsmet mængde strøm konstant som
minimum - eller om den går op og ned i forbrug al efter, hvilke komponenter
man har kørende samtidigt i sin pc ?

Det er MEGET vigtigt for mig at vide, da jeg køber den nye PSU meget snart.
Hvis det viser sig, at en større psu trækker mere konstant strøm -
uafhængigt af mit egentlige forbrug i min PC - så tør jeg ikke købe denne
PSU - men vil måske beholde min gamle eller finden en anden, der trækker
lidt mindre strøm -. men nok til at den kan holde mit system gående - dvs.
minimum 460 watt.

Jeg gik og troede, at en PSU KUN trak den strøm, som PC'en havde brug for -
men måske med en konstant minimums mængden.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-10-03 08:54

> Jeg gik og troede, at en PSU KUN trak den strøm, som PC'en havde brug
for -
> men måske med en konstant minimums mængden.

Det gør den så sandelig da også. 20-30 Watt til strømforsyningen (ja den
bruger også strøm!) og derefter stiger strømforbruget med ca 1,25 watt pr
watt din maskine bruger, da der er et tab i strømforsyningen.

Doc: Tag din strømforsyning ud og kortslut grøn og sort ledning - mærk at
den slet ikke bliver varm!!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 11:42

> Det gør den så sandelig da også. 20-30 Watt til strømforsyningen (ja den
> bruger også strøm!) og derefter stiger strømforbruget med ca 1,25 watt pr
> watt din maskine bruger, da der er et tab i strømforsyningen.

Jeg har nu søgt og søgt på nettet, men kan ikke finde ud af, hvormeget
strøm harddiske, drev og andet bruger.
jeg er kommet frem til at mine SCSI dike bruger ca. 10 watt i idle, måske
15 watt i load, men hvad resten af mit system bruger, det ander jeg ikke -
nogen der har en idè ?

> Doc: Tag din strømforsyning ud og kortslut grøn og sort ledning - mærk at
> den slet ikke bliver varm!!

Det tør jeg sgu' ikke med en strømforsyning til 2.300 kr :)
Jeg har lige bestilt denne her:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=42318

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-10-03 12:34

Dr.Ralph skrev :

> [...]
> nogen der har en idè ?

> Det tør jeg sgu' ikke med en strømforsyning til 2.300 kr :)

Et kvalificeret GÆT på din hardwares forbrug (pr stk):
Bundkort, Asus P4C800-E DL
10-15 watt
APG radeon 9800 pro grafikkort
25-35 watt
Intel P4 3 Ghz 800MHZ FSB
82 watt ifølge http://users.erols.com/chare/elec.htm
4 stk. SCSI harddiske
10 watt idle - 25 watt load
2 stk. SATA harddiske
10 watt idle - 20 watt load
2 DVD rom drev IDE
5 watt idle - 10 watt load
1 DVD brænder IDE
5 watt idle - 15 watt load
1 CDRW brændr IDE
5 watt idle - 15 watt load
1 SCSI PCI kort
5 watt - med mindre det bliver warmt så op til 10 watt
Lydkort
5 watt - med mindre det bliver warmt så op til 10 watt
6 blæsere (4x80 mm, 1x92mm, 1x60 mm)
max 2,5 watt
Floppydrev
5 watt
Intern USBkortlæser
5 watt

Dette vil være typiske værdier - jeg har ikke tjekket datablade

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-10-03 14:41

> Dette vil være typiske værdier - jeg har ikke tjekket datablade

Hold da helt op - det er jo nogt med 380 watt ialt - men det hele kører jo
næppe samtidigt - men lad os så sige 300 watt ved normalt brug (kører jo
raid på scsi diskene og også på SATA diskene)

Og hvis så der går noget tabt i PSU'en, så skal den jo producere op imod
400 watt - vist godt jeg har en ÆGTE 660Watt, så der lidt at give af.
Det er denne PSU jeg lige har købt:

http://www.enermax.com.tw/eg851ax-vh.htm

Specs:
http://www.chsnet.dk/enermax/Enermax851.jpg

Tak for informationen :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-10-03 15:09

Dr.Ralph skrev :

> Hold da helt op - det er jo nogt med 380 watt ialt - men det hele kører jo
> næppe samtidigt - men lad os så sige 300 watt ved normalt brug (kører jo
> raid på scsi diskene og også på SATA diskene)

Absolut ikke urealistisk.

> Og hvis så der går noget tabt i PSU'en, så skal den jo producere op imod
> 400 watt - vist godt jeg har en ÆGTE 660Watt, så der lidt at give af.
> Det er denne PSU jeg lige har købt:

PSU'en har en effektivitet på ca 70-80 % uanset mærke. Dvs du skal regne
med at forbruget er omkring 400 W.
Jeg har faktisk ikke varme på i stuen fordi min computer står centralt
placeret

> http://www.enermax.com.tw/eg851ax-vh.htm
>
> Specs:
> http://www.chsnet.dk/enermax/Enermax851.jpg
>
> Tak for informationen :)

En dejlig - men alt, alt for dyr strømforsyning!
Klarer mig med en moddet Q-tech 550 watter til 500 kr!
http://www.gromit.dk/computer/stoej/psu.htm

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-10-03 00:15

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Absolut ikke urealistisk.

> PSU'en har en effektivitet på ca 70-80 % uanset mærke. Dvs du skal regne
> med at forbruget er omkring 400 W.

Den skal du nok regne på igen
Ifølge enermax's egne oplysninger jvf. nedenstående link har PSU'en kun en
effektivitet på 70% ved full load.
PSU'er yder væsentligt lavere ved lavere load. Ved load under 25% ligger
PSU'er under 50% [ påstand jeg ikke lige har linket til ]
Hvis dine komponeter bruger 300 Watt vil der blive trukket 450 fra væggen.

og følgelig, hvis dine komponenter trækker 100 Watt, trækkes der 200 fra
væggen.

Men jeg vil stadig anbefale dig at låne en elmåler, jeg er sikker på at du
vil blive positivt overrasket.

Rune

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 01:42

> [...]
> og følgelig, hvis dine komponenter trækker 100 Watt, trækkes der 200 fra

Hallo.....så er det jo ligefrem godt at bruge mange komponenter, der
trækker mange Watt, i hvert fald hvis man ser på den procentmæssige
spilprocent i PSU :)

> Men jeg vil stadig anbefale dig at låne en elmåler, jeg er sikker på at du
> vil blive positivt overrasket.

Der er desværre 3 ugers ventetid på en hos nesa :(
Hvor kan man ellers låne dem ?
Men nu kommer min nye PSU heller ikke hjem før om 2 uger - den skal lige
flyves ind fra Taiwan først :)

[PS....har du noget med studie data at gøre ?]

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-10-03 10:49

> Hallo.....så er det jo ligefrem godt at bruge mange komponenter, der
> trækker mange Watt, i hvert fald hvis man ser på den procentmæssige
> spilprocent i PSU :)

Orv ja, det har jeg da aldrig tænkt over...
Jeg tror straks jeg vil smide noget mere i maskinen...

> Der er desværre 3 ugers ventetid på en hos nesa :(
> Hvor kan man ellers låne dem ?

Jeg gik ind i "energi-shoppen" på Gothersgade i københavn.
Det er Københavns E der har den, så fik jeg den med med det samme.

> Men nu kommer min nye PSU heller ikke hjem før om 2 uger - den skal lige
> flyves ind fra Taiwan først :)

Tager jeg fejl hvis jeg føler en stemning som hos et lille barn juleaften?

> [PS....har du noget med studie data at gøre ?]

Intet.
Jeg har ikke engang prøvet at købe noget der.
Hvorfor?

Rune

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 01:46

> Ifølge enermax's egne oplysninger jvf. nedenstående link har PSU'en kun en
> effektivitet på 70% ved full load.

Æhhhh....der står _Minimum _ 70% effektivitet :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-10-03 10:55

> Æhhhh....der står _Minimum _ 70% effektivitet :)

Årh...
Detalje...
Men OK, min fejl.

Nu må vi snart have fat på en med et ampere-meter, så vi kan få nogle
erfaringer på bordet!

Jeg har endnu ikke fundet nogen test af PSU'er hvor de måler effektivitet
andet end ved full load.
Og hvem fanden kører sin PSU ved full load?

Er der ikke en automekaniker der har en af disse "klips rundt om ledningen"
ampere-metre ?
Så ville det da være spændende at se hvor meget strøm en PC reelt bruger.
Oven i købet delt op på 3/5/12 Volt.

Rune

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-10-03 13:29

[sorry...vi taler ikke om spil...procent, men spild...procent :)...my
mistake - mit keyboard glemmer nogle gange nogen bogstaver i farten.....]

> Orv ja, det har jeg da aldrig tænkt over...
> Jeg tror straks jeg vil smide noget mere i maskinen...

He...he.....ja endnu en god grund til at fylde maskinen op med mere lir :)

> Jeg gik ind i "energi-shoppen" på Gothersgade i københavn.
> Det er Københavns E der har den, så fik jeg den med med det samme.

OK, tak for tippet - det vil jeg gøre.

> Tager jeg fejl hvis jeg føler en stemning som hos et lille barn juleaften?

Nej, du har helt ret - glæder mig faktisk lidt, da det er en rigtig server
EPS strømforsyning - er lidt spændt på, hvordan kablerne ligger og hvor let
de er at gå til - der er jo forskellige stik med til både AMD, P4 og Xeon
og er også spændt på mængden af molex stik på den - min gamle Enermax 651
har iflg. Enermax igen site kun 8 - men min har 11 - og er lige nok til, at
jeg ikke skal køeb ekstra Y-stik til den. 851'en har iflg. Enermax site 10
molex - gud ved om det holder LIVE eller den så har 13, hvis logikken skal
følges eller måske kun 9....he...he - håber den er født med 2 SATA strøm
stik. Jo flere forlænger Y-stik jeg skal bruge, jo mere rodet bliver der
inde i kabinettet - så jeg krydser fingre.

Det er egentligt underligt, at folk rask væk giver 3.000 kr for et AGP
grafikkort, der holder et år og 3.000 kr for en CPU - men giver man 2.295
for en PSU,m der let holder i 3-4 år - så siger folk man er sindsyg, fordi
man let kunne klare sig med mindre.
Men så siger jeg "kunne man ikke klare sig fint med P4 2,0 Ghz eller et
Radeon 9500 istsdet for et Radoen 9800 pro og en P4 3 Ghz ?" - jeg spørg
bare.......

En krafig PSU er efter min menning mange gange forskellen mellem et meget
stabilt system og mindre stabilt system - så hvorfor ikke vægte kvaliteten
af PSU'en lidt højere ?

> Intet.
> Jeg har ikke engang prøvet at købe noget der.
> Hvorfor?

Syntes bare de havde en medarbejder ved navn Rune - og du er meget
velinformeret om manget ting - det er der også et par gutter i Studiedata,
der er - derfor :)
Hvor køber du dit nørd grej henne så ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-10-03 23:36

> [...]
> Men så siger jeg "kunne man ikke klare sig fint med P4 2,0 Ghz eller et
> Radeon 9500 istsdet for et Radoen 9800 pro og en P4 3 Ghz ?" - jeg spørg

At give 3K for et grafikkort er da også helt åndsvagt !
Men på den anden side kommer det fra manden der jævnligt udnævner sin Calm
1,4 GHz Tualatin til verdens bedste.

Jeg har overvejer selvfølgelig jævnligt at supplere med en ny Calm og/eller
en Raptor, men så griber jeg mig selv i det, og kan faktisk ikke finde nogle
argumenter

Det er ikke verdens hurtigste PC, men jeg har _aldrig_ oplevet at maskinen
gik ned, og den kører trods alt 24x7.

> En krafig PSU er efter min menning mange gange forskellen mellem et meget
> stabilt system og mindre stabilt system - så hvorfor ikke vægte kvaliteten
> af PSU'en lidt højere ?

Eller generelt bare vægte stabilitet lidt højere end ydelse.
Dette gælder både valg af bundkort, RAM, netkort og Raid-level.

> Syntes bare de havde en medarbejder ved navn Rune - og du er meget
> velinformeret om manget ting - det er der også et par gutter i Studiedata,
> der er - derfor :)

Tak for de pæne ord.

> Hvor køber du dit nørd grej henne så ?

Inden Calm: mange ting hos Webconsult
Stumper: Meget hos it-butikken
PC'ere: PRC-data
Småting: H.K. Automation

Men har ellers haft gode køb hos:
* Jack DTP & IT
* ProConsult
* shg.dk
* hrt.de

Og selvfølgelig www.intercom.dk ( CALM )

Rune

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-10-03 04:39

> Småting: H.K. Automation

Jamen bor du da lokalt, hvor den ligger ?
Jeg har været forbi et par gange, men butikken virker ikke som om den har
særligt mange dele og særlig meget at gøre godt med, men jeg har måske
kigget de forkerte steder :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 02-11-03 00:10

> [...]
> Jeg har været forbi et par gange, men butikken virker ikke som om den har
> særligt mange dele og særlig meget at gøre godt med, men jeg har måske

Jeg bor i Vanløse, men har kontor på Østerbro.

Hans butik er ganske vist noget rodet, men jeg har altid oplevet god
service, og hvis ikke han har det jeg søger, skaffer han det.
Når jeg sender en mail med en forespørgsel har jeg oftest fået svar inden
for 20-30 minutter.

Jeg kan ofte finde tingene lidt billigere på nettet, men hvis der så skal
betales fragt, er prisforskellen oftes mikroskopisk.
Og jeg betaler gerne 50 kr. ekstra for at få tingene i hånden fra et sted
der har fået min tillid.
Hvis jeg lige står og mangler en CPU-køler, en harddisk eller et netkort
gider jeg ikke vente på posten...

I de tilfælde jeg skal købe større ting/mængder bruger jeg jo også
it-butikken eller andre net-butikker.

Rune