Hvilken CPU
Fra : Harald

Dato : 25-10-03 20:12

Jeg skal have lavet en lille computer til alm. kontor brug (Windows XP) og
absolut ingen spil.

Valget står mellem en Intel Celeron 1.8 Ghz eller en Athlon XP Thoroughbread
1800+ CPU. Prisen er ca. den samme så hvad skal man vælge hvis man skal se
på blæser støj fra CPU køler og varme udvikling?

Hvilken af de 2 er hurtigst?
Kan bundkort med nForce220 eller Via KT400 chipset bruges til Athlon´en?
Er der en løsning til nogle få hundrede kr. mere der måske er bedere?

Mvh
HK

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-10-03 20:19

Harald wrote:
> Hvilken af de 2 er hurtigst?
> Kan bundkort med nForce220 eller Via KT400 chipset bruges til
> Athlon´en?
> Er der en løsning til nogle få hundrede kr. mere der måske er bedere?

Jeg ville klart vælge nedenstående:

AMD Athlon XP 2500+ (Barton)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578019

Abit NF7
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587945

--
Martin K

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-10-03 23:50

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev....

> Jeg skal have lavet en lille computer til alm. kontor brug
> (Windows XP) og absolut ingen spil.

Så ville jeg købe et P4/Celeron motherboard med fremtid
i(udvidelsesmuligheder), smække en fornuftig RAM mængde i(256Mb er
fint, 512Mb er rigeligt), og så ellers forsyne boardet med den
billigste P4/Celeron der kan passe i.

Et Gigabyte GA-8KNXP kunne f.eks værem et bud, men mindre kan bestemt
gøre det.

Så får du en fornuftig kontormaskine, der nemt kan gøres støjsvag, og
skulle du en dag få brug for flere kræfter, så kan den opgraderes til
3+ Ghz.

Gør dig selv en tjeneste og kig seriøst på 2D grafikkort(f.eks.
Matrox). Der ER forskel på 2D og 2D.

Selv kører jeg glimragende med en PIII 750@930 Mhz med 512Mb RAM og
et Matrox G550. Og jeg kan sagtens lejlighedsvis spille et
strategispil eller forrige års 3D shooters.

Mit Abit BE6 II 2.0 bundkort har tjent mig i flere år (siden Celeron
300A) og kan i princippet stadig opgraderes til en 1.26 Ghz Tualatin
PIII'er. Så med det rigtige bundkort købt på det rigtige tidspunkt,
har du en maskine der nemt og billigt kan opgraderes og være med de
næste 3-5 år.

Det jeg bider mærke i ved ovennævnte bundkort er primært, ATA RAID,
SATA, 800Mhz FSB, Firewire/USB og Gbit LAN. Altsammen noget du ikke
nødvendigvis vil udnytte fuldt ud fra start af, men noget du sikkert
vil få glæde af i nær fremtid.

--
Kent Oldhøj

Fra : Leony

Dato : 26-10-03 16:18

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Thoroughbread 1800+ CPU. Prisen er ca. den samme så hvad skal man
> vælge hvis man skal se på blæser støj fra CPU køler og varme

Thoroughbred'en er klart hurtigst.
Støjen afhænger af den blæser du putter på, så du vælger selv larmen.
Du kan med fordel købe et profil med en 80mm blæser på, så kan du let
skifte blæseren, hvis du synes den larmer for meget.

Varmen skulle ikke blive et problem, når computeren kun er til
kontorbrug. HVis vores definition af kontorbrug er den samme, så vil
processoren idle det meste af tiden og udvikle et minimum af varme.

> Kan bundkort med nForce220 eller Via KT400 chipset bruges til
> Athlon´en?

Det skulle det nok kunne.
Om ikke andet så bør det stå på producenten's hjemmeside (tænker du på
et specielt board?).

> Er der en løsning til nogle få hundrede kr. mere der måske er bedere?

XP 1800+ skulle være rigeligt til kontorbrug.
Så du kan, som Kent er inde på, bruge lidt flere penge på bundkortet,
ofte betaler det sig i ydelse, stabilitet og fremtidssikring at give
lidt ekstra her. Gå efter Abit, Asus, Gigabyte, Aopen eller Epox (dette
er mine favoritter, der er sikkert mange der er rygende uenige).
Du kan også bruge pengene på støjsvag køling (Alphaprofil med en
Papstblæser).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Brian Lund

Dato : 26-10-03 16:51

> [...]
> Du kan med fordel købe et profil med en 80mm blæser på, så kan du let
> skifte blæseren, hvis du synes den larmer for meget.

Til AMD i den størrelse kan jeg anbefale MIST silent twin, den koster godt
nok 400 kr, men jeg kan ikke høre min! - Den har 2 stk. 60 mm blæsere som
"larmer" 16 dB... (Og den skal kunne tage op til 2200+)

http://www.cyberbox.dk/index.php?menu=hw1700&gruppe=fan-cpu&dt=2132
(Og den kan seævfølgelig også fås andre steder!)

Brian

Fra : Harald

Dato : 27-10-03 19:19

Tak for svarene, det blev til en Athlon XP 2600+, 512MB DDR400 og et ASUS
bundkort med alt onboard.

Mvh
HK

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-03 23:40

>Tak for svarene, det blev til en Athlon XP 2600+, 512MB DDR400 og et ASUS
>bundkort med alt onboard.

Samme som mig, dog kun pc2700 ram, rigtig fed maskine, bare sørg for
en lydløs køler/blæser, min er på 19db.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/