Brænder/DMA
Fra : Jan Gregersen

Dato : 25-10-03 12:15

Min brænder står til at skulle køre dma, hvis ellers det er tilgængeligt,
det er det, men den kører i pio tilstand. hvordan får jeg den på dma?

Fra : Rado

Dato : 25-10-03 16:34

On Sat, 25 Oct 2003 13:15:01 +0200, "Jan Gregersen"
<dsl63413@vip.cybercity.dk> wrote:

>Min brænder står til at skulle køre dma, hvis ellers det er tilgængeligt,
>det er det, men den kører i pio tilstand. hvordan får jeg den på dma?

Afhænger af OS,. I Win98 kan du selv slå DMA til under
enhedshåndtering hvis ikke Windows selv har gjort det.

Win2000 (XP?) kan af en eller anden grund finde på at smide et drev i
PIO mode selvom det kan køre DMA, men det kan man ikke umiddelbart
lave om via indstillingerne. Der er vist noget om at man kan løst
problemet ved at fjerne IDE controlleren drevet sidder på under
enhedshåndtering, så den geninstalleres ved næste opstart, men det
skulle vist være lidt risky i nogle sammenhænge, så spørg nogen der
ved noget mere om det først

Prøv evt. at koble drevet fra IDE kablet og boote op, luk ned igen og
sæt drevet på igen. Det er ikke utænkeligt at Windows installerer det
korrekt når det bliver geninstalleret ved næste boot. Husk at IDE
kanalen drevet sidder på skal stå på "DMA if available" under alle
omstændigheder, før du prøver noget andet.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein