Hvor stor computer til hjemmebio anlæg?
Fra : Kaasing

Dato : 23-10-03 21:31

Hej
Jeg ved ikke rigtigt om nogen af de to grupper er den rigtige, men det var
det nærmeste jeg kunne komme mit spørgsmål.
Jeg vil lave en computer som skal sluttes til mit stereoanlæg, så jeg kan
afspille divx film og lignende inde i stuen.
Hvor stor skal en sådan computer være? Jeg tænker her på processor, ram,
grafikkort.
Jeg har et ASUS V7100 Deluxe combo grafikkort til at ligge som jeg havde
tænkt mig kunne bruges, sammen med et Trust digital lydkort (511 5.1 sound
expert digital surround).
Jeg vil selvfølgelig gerne have en så støjsvag computer som muligt, og gerne
så billigt som muligt også.
Af kabinet havde jeg tænkt mig et Coolermaster Desktop ATC 620-BX1 i sort,
sammen med en støjsvag PSU. Det betyder at bundkort skal være et mikro ATX,
nogen der har forslag der?
Min forstærker er en Harman/Kardon 5550, med optisk og coaxial ind.
Forslag modtages til computeren.

/Poul

Fra : tom nielsen

Dato : 23-10-03 21:44

Den rette newsgroup er nok dk.teknik.tv+video - der er ihvertfald nogle der
kender til HTPC'er

Skal den kun afspille musik og film (læs: ingen digital video)
Hvad bruger du som monitor, er det et alm. crt fjernsyn, en plasma/tft skærm
eller en projektor.

Søg evt. på www.avsforum.com for at få en masse inspiration

Fra : Kaasing

Dato : 23-10-03 21:59

Jep kun musik og video, ingen digital video det har jeg en anden til. Men
SVCD, AVI er hovedprioriteterne.

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 24-10-03 11:43

> Jeg vil lave en computer som skal sluttes til mit stereoanlæg, så jeg kan
> afspille divx film og lignende inde i stuen.

Er det ikke smartere med en DVD afspiller der kan afspille disse formater ?
Eller er for at slippe for at brænde en skive.

Jan

Fra : Jens Gregersen

Dato : 24-10-03 22:45

> Er det ikke smartere med en DVD afspiller der kan afspille disse
> formater ? Eller er for at slippe for at brænde en skive.

Kiss' DP500 kan man bare smide et netkabel i - så er der et program
(PC-link), hvor man så kan få adgang til film, musik og billeder.
Selvfølgelig kræver det, at computeren er tændt, men hvis den nu står i et
andet rum er det vel i og for sig ligegyldigt.
Den koster vist omkring 2000,- og jeg mener faktisk at det er den letteste
løsning. Men okay - det er ikke så sjovt som at bygge sin egen ;)

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 25-10-03 11:19

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kiss' DP500 kan man bare smide et netkabel i - så er der et program
> (PC-link), hvor man så kan få adgang til film, musik og billeder.

Ja og i DP558 er der TV-tuner og harddisk.

Jan

Fra : Lars

Dato : 24-10-03 12:08

"Kaasing" <poul@fjernitide.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ATX,
> nogen der har forslag der?
> Min forstærker er en Harman/Kardon 5550, med optisk og coaxial ind.

Jeg har følgende erfaring med den opsætning jeg har nu.

Grafikkortet skal kunne køre med 2 monitorer.
Og så gør det ikke noget hvis du i enten software til afspilning af filmene
eller på dit TV har rig mulighed for farvekorrektion.

Jeg har 2,4 Ghz Intel Pentium 4 "in a box"
Trækker fint.

Thermaltake støjdæmpet kabinet med 7 blæsere.
Da TV/Stereoanlæg står i andet rum end PC er støjdæmpning mindre væsentligt.

1024 Mb DDR 2700 RAM

120Gb Fluid HD

MSI DVD drev

LiteOn brænder

Creative SoundBlaster Live! 1024 lydkort. Jeg har også SB Live! 5.1 digital
liggende.
Men 1024 har bedre lyd hvis man kan nøjes med stereo.
Vi har TDK S80 Tremor højttalersæt til PC'en.

Vi har Epson 2400 Scanner/925 Printer, Philips Webcam, Logitech Mx700 mus,
Trust Easy Scroll Silverline Keyboard, Trust 1200 Wireless Tablet, Target
klaveatur, Minolta Dimage 7i kamera, Labtec Verse 704 digital mikrofon.
Men det er emnet irrelevant.

Nvidia GeForce4 Ti 4200 med AGP8X grafikkort.

Samsung SyncMaster 957MB 19'' CRT monitor.

Jeg kører analog overførsel til mit 28'' TV og til min rørforstærker.
Lyden kommer så ud gennem Royd Abbot højttalere i den anden stue.

I kombinationen er også Tandberg TCD 440 kassettedeck, Teac Spolemaskine,
Thomson HiFi-videomaskine, Sony Tuner, Pioneer MD, Philips/Kodak PhotoCD,
Systemdeck/Teknifi p77/Alphason 100 pladespiller, ekstern MP3 spille.

Vi kan se DivX, DVD-film, VHS film, JPG/RAW/TIFF/PCD.... billeder, høre
musik i alle formater inklusiv MIDI, optage musik både fra og til PC.
Optage vhs over til digital eller optage DVD/DivX til VHS.
Alt virker perfekt.

Jeg mener at have mest udbytte af det lydmæssige. Men det handler nok mest
om hvad man er til.

Det svage punkt er de analoge kabler der føres langt omkring.

Lars

Fra : Kyllerylle

Dato : 25-10-03 12:18

Nu er en P4, 2,4 nok "overkill" hvis den blot skal stå og afspille film, mon
ikke en 800 -1000 mhz. kan gøre det, mærket underordnet om det er AMD eller
P3.

Et Chieftec er altid et godt valg som kabinet.

Har personligt ikke set nogen maskiner over 550mhz med passiv køling, men
mon ikke Studiedata har nogle gode bud på "lydløs" køling, på et tidspunkt
lavede Zalman ihvertfald nogle store "kobbervifter" der var lydløse.

--
mvh.

/Peter

Fra : Kaasing

Dato : 25-10-03 13:03

Tak for alle svarene.
Tror jeg finder en 1000 mhz CPU og får mig en lydløs køler fra studiedata.
Hvad med ram? Er det ligegyldigt? Jeg har tænkt mig at installere XP, så der
kommer ihvertfald 128 i som minimum.

/Poul

Fra : Christian Spøer

Dato : 25-10-03 19:03

> [...]
> Hvad med ram? Er det ligegyldigt? Jeg har tænkt mig at installere XP, så

1000MHz behøves ikke min gamle Duron 800MHz trækker meget let hård DivX
komprimering.
RAM? Bestemt ikke ligegyldigt! XP kræver 256MB (mindst). Så hvis du har lidt
ekstra liggende, så smid det oveni, hvis du kan komme op på 512MB vil det
nok være bedst.

Mvh
Christian

Fra : Ronson

Dato : 25-10-03 19:33

Christian Spøer (christian_spoer@hotmail.com) skrev:
> XP kræver 256MB (mindst).

Windows XP kræver 64 MB RAM, og kan fint køre på 128 MB, hvis man kan finde
ud af at slå diverse ting og services fra, og 3. parts programmer der
starter op under opstart.

--

Rune Duus
http://www.yier.dk