Udnytte hurtigere ram end PC3200
Fra : KB

Dato : 23-10-03 18:32

Hej Ng

Jeg er meget tæt på at købe nyt legetøj, men vil lige spørge om en sidste
ting.

Indtil videre skal systemet se sådan ud:
P4 3GHz 800FSB
Asus P4C800E-Deluxe

Jeg er så lidt i tvivl om ramhastigheden. Vil jeg få noget ud af at købe
hurtigere ram end PC3200 hvis jeg ikke vil overclocke?

PC3200 står som det hurtigste bundkortet understøtter. Så vil alt over denne
hastighed kun være en fordel hvis jeg ønsker at overclocke?

Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Nic

Dato : 23-10-03 18:32

> PC3200 står som det hurtigste bundkortet understøtter. Så vil alt over denne
> hastighed kun være en fordel hvis jeg ønsker at overclocke?

Ja. Hvis det er Cas2.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 23-10-03 20:04

PC3200 og PC3500 er næsten lige dyre.
Vælg PC3500.

Mit system er :
P4P800
3,0/800
2 x 512 Kingston HyperX PC3500
Radion 9800pro.

Efter køb af Radion kort havde jeg bøvl med pixelfejl.
Det viste sig at det var mine 4 mdr. gamle PQI PC3200 ram, som fejlede.
Midt-Data tog rammene tilbage til fuld pris og jeg gav kun mer-prisen for
Kingston.
Så spar ikke der.

Men du kan roligt købe P4P800 deluxen istedet.
I den kan enabled PAT. Så har du faktisk et 875 chip.
Også bruge de sparede penge på gode ram.
Medmindre du skal bruge nogen af de faceliteter P4C800 kortet har.

Bare et råd.

Allan / Kolding

Fra : Christian Spøer

Dato : 23-10-03 21:51

> Jeg er så lidt i tvivl om ramhastigheden. Vil jeg få noget ud af at købe
> hurtigere ram end PC3200 hvis jeg ikke vil overclocke?

Du kan køre PC3500 og sætte dem til PC3200. Derefter sætter du timingerne
til at være høje for PC3200, men da det er PC3500 kan de sikkert godt klare
det.

Mvh
Christian

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-10-03 22:28

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan køre PC3500 og sætte dem til PC3200. Derefter sætter du timingerne
> til at være høje for PC3200, men da det er PC3500 kan de sikkert godt
klare
> det.

Hvis man køber PC3200 ram af høj kvalitet, bør det ikke være noget problem
at køre med høje timings.
Ram er et dumt sted at spare, især hvis man vil OC.(det er så ikke tilfældet
her)

Fra : Christian Spøer

Dato : 23-10-03 23:08

> Hvis man køber PC3200 ram af høj kvalitet, bør det ikke være noget problem
> at køre med høje timings.

Bestemt. Men prisen på højkvalitets PC3200 RAM er slem.
Med billig PC3500 kommer du let under den pris, og det kan klare det.

Mvh
Christian

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-10-03 23:41

> Bestemt. Men prisen på højkvalitets PC3200 RAM er slem.
> Med billig PC3500 kommer du let under den pris, og det kan klare det.

Er det nu også helt sikkert?
Timings er ikke nødvendigvis afhængige af hastighed.
Noget ram, kan eksempelvis bare ikke under nogen omstændigheder køre Cas 2.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-03 07:17

Martin Johansson wrote:

> Er det nu også helt sikkert?
> Timings er ikke nødvendigvis afhængige af hastighed.
> Noget ram, kan eksempelvis bare ikke under nogen omstændigheder køre Cas 2.

Princippet virker godt nok for PC2700 CL2.5 - det kører fint med
allerskrappeste timings som PC2100, men det ville være rart hvis nogen
kunne bekræfte, at det samme gør sig gældende hvis man kører PC3500 som
PC3200.

Fra : Christian Spøer

Dato : 25-10-03 19:00

> [...]
> allerskrappeste timings som PC2100, men det ville være rart hvis nogen
> kunne bekræfte, at det samme gør sig gældende hvis man kører PC3500 som

Der er meget større procentmæssig forskel på PC2100 og PC2700 end med PC3200
og PC3500, så resultaterne vil nok ikke være lige så extreme med PC3500 som
med PC2700, men af disse artikler har jeg forstået, at det skulle være
sådan:

http://www6.tomshardware.com/howto/20030701/index.html
http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030812/index.html
http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030508/index.html

Der er dog ikke noget endegyldigt facit, men det sidste af artiklerne giver
et godt billede.

Mvh
Christian