Kan ikke boote fra harddisk skuffe
Fra : John Jessen

Dato : 21-10-03 19:39

Jeg har installeret en (billig) harddiskskuffe, og harddisken der ligger i
skuffen er korrekt sat op som master på sekundær IDE. BIOS detekterer
harddisken korrekt, og den kan fint accesses og læses fra når jeg booter op
på den normale harddisk. Men prøver jeg at boote på harddisken i skuffen, så
bryder den ned under opstart af windows. Jeg har været heldig efter en 10-20
forsøg at kunne starte op i windows fejlsikret tilstand, og derefter i
windows normal mode. Problemet er det samme uanset hvilken af mine 2
harddiske jeg monterer i skuffen.

Skal lige nævnes at jeg kører XP-home og at skuffen vist er en codegen (der
står ikke en fløjt om navn på emballagen og ikke så meget som en lap papir
var at finde indeni).

Nogen som har et bud på løsning af problemet ?

Hilsen
John

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 20:47

John Jessen wrote:
> [...]
> forsøg at kunne starte op i windows fejlsikret tilstand, og derefter i
> windows normal mode. Problemet er det samme uanset hvilken af mine 2

Dårligt kabel.
Hvor langt er det? - standarden siger max. 45 cm, men man kan godt købe
længere kabler, det er bare ikke altid at de virker.

Fra : John Jessen

Dato : 21-10-03 21:45

> Dårligt kabel.
> Hvor langt er det? - standarden siger max. 45 cm, men man kan godt købe
> længere kabler, det er bare ikke altid at de virker.

Den er ca. 40 cm, men skuffen sidder som nr 1 og en brænder som sidste
enhed. Brænderen fungerer fint, så umiddelbart tror jeg ikke du har ret. Men
jeg kunne selvfølgelig gøre forsøget og skifte det ud - så jeg prøver at
runde en EDB-butik i morgen.

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-03 20:56

"John Jessen" <John_Jessen2003@yahoo.com> wrote:

> [...]
>på den normale harddisk. Men prøver jeg at boote på harddisken i skuffen, så
>bryder den ned under opstart af windows.

...cut

Hvis du flytter rundt på harddiskene skal du ikke forvente at systemet
starter op.

<mlr>

Fra : John Jessen

Dato : 21-10-03 21:48

> Hvis du flytter rundt på harddiskene skal du ikke forvente at systemet
> starter op.

Hver gang jeg har byttet rundt har jeg sikret mig at harddiskene er
detekteret korrekt i BIOS, samt selvfølgelig at Boot-rækkefølgen svarer til
den disk jeg ønsker at boote op fra. Burde dette ikke være tilstrækkeligt,
eller kræves der yderligere foranstaltninger ????

John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-03 22:10

> [...]

>den disk jeg ønsker at boote op fra. Burde dette ikke være tilstrækkeligt,
>eller kræves der yderligere foranstaltninger ????

Nope - det er temmelig kompliceret.

Du må under ingen omstændigheder bytte rundt på diskene når først du
har installeret operativsystemet.

Det kan godt være du får opsat BIOS så den detekterer diskene korrekt,
og måske endda finder den rigtige boot sector.

Men du kan være ret sikker på at din BOOT.INI fil på bootdrevet ikke
længere peger på de rigtige partitioner.

Og lykkes det endeligt at boot'e en windows, er der formentlig byttet
rundt på drev betegnelserne i en sådan grad, så den stakkels windows
ikke ka' finde ud af noget som helst

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 22-10-03 03:12

On Tue, 21 Oct 2003 20:39:13 +0200, "John Jessen"
> [...]

>på den normale harddisk. Men prøver jeg at boote på harddisken i skuffen, så
>bryder den ned under opstart af windows.

Man kan så vidt jeg ved kun boote fra master på primær IDE, ikke hvis
den sidder på sekundær IDE.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 15:09

>Man kan så vidt jeg ved kun boote fra master på primær IDE, ikke hvis
>den sidder på sekundær IDE.
Det byder intet på disse dages mobos, jeg kan boote fra alt pånær usb.

Fra : Rado

Dato : 23-10-03 01:54

On Wed, 22 Oct 2003 14:09:10 GMT, loi wrote:

>Det byder intet på disse dages mobos, jeg kan boote fra alt pånær usb.

OK. Men det var da vist sådan i "gamle dage", ikke? Eller var det bare
Win9x der kun kunne boote fra C: (og dermed kun fra IDE1/master)?

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-10-03 21:04

On Wed, 22 Oct 2003 04:11:59 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

>Man kan så vidt jeg ved kun boote fra master på primær IDE, ikke hvis
>den sidder på sekundær IDE.

Man kan boote fra hvad som helst.

--
Jens callto://jensep

Great minds run in great circles.

Fra : Kim

Dato : 22-10-03 21:18

Jens Petersen wrote:

> Man kan boote fra hvad som helst.

Osse fra min kaffemaskine???

Spøg til side, man kan boote fra både den primære og secundære IDE.

Fra : M. Jørgensen

Dato : 22-10-03 17:34

"John Jessen" <John_Jessen2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> var at finde indeni).
>
> Nogen som har et bud på løsning af problemet ?

Har du set hvad windows log filen siger når du har fået den i luften. Det er
muligt at du kan se hvad det er som fejler
/Mogens