IDE - SCSI Diske
Fra : Peter Jensen

Dato : 21-10-03 10:36

Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt jeg ved er
IDE diske næsten lige så hurtig.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-10-03 11:03

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev....

> Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt
> jeg ved er IDE diske næsten lige så hurtig.

Multitasking.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-10-03 11:17

Kan du udybe det lidt ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-10-03 13:26

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev....

> Kan du udybe det lidt ?

SCSI kan både læse og skrive til det samme interface på en gang.
SCSI's command queing skal også nævnes i den forbindelse.

Se iøvrigt:
http://fieldhome.net:9080/scsi_faq/scsifaq.html#_Hlk407004722

--
Kent Oldhøj

Fra : Nic

Dato : 21-10-03 13:28

> SCSI kan både læse og skrive til det samme interface på en gang.
> SCSI's command queing skal også nævnes i den forbindelse.

Skulle også være i nogle ide diske idag...

Fra : Christian Spøer

Dato : 21-10-03 16:41

> Skulle også være i nogle ide diske idag...

Men IDE understøtter det ikke...

Mvh
Christian

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-10-03 11:37

Peter> Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt jeg ved er
Peter> IDE diske næsten lige så hurtig.
Se
http://hardware.devchannel.org/hardwarechannel/03/10/20/1953249.shtml?tid=20&tid=38&tid=49

(fundet på /.)
--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Nic

Dato : 21-10-03 13:29

> http://hardware.devchannel.org/hardwarechannel/03/10/20/1953249.shtml?tid=20&tid=38&tid=49

Ufedt at poste et link hvor SCSI's stærke side er det ENESTE der blev testet - i daglig brug er der ikke i nærheden af
denne store forskel.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-10-03 14:36

Nic> Ufedt at poste et link hvor SCSI's stærke side er det ENESTE der blev
Nic> testet - i daglig brug er der ikke i nærheden af
Nic> denne store forskel.

Ja, hvis man ikke lavet noget I/O intensivt, er det lige meget hvad disk man
har.

I daglig brug er der heller ikke den store forskel på en 1GHz Pentium og en 3GHz Pentium.

Peter bad om et argument for at køre SCSI. Linket er et sådant argument.

Om han har brug for SCSI og om det er pengene værd for ham er en anden diskussion.

Fra : Chip

Dato : 21-10-03 11:41

Tjaaa... stabilitet.
SCSI diske er langt mere stabile end IDE diske.

Jeg ser næsten dagligt IDE diske være defekte men faktisk aldrig SCSI diske.

Fra : Nic

Dato : 21-10-03 13:26

> Jeg ser næsten dagligt IDE diske være defekte men faktisk aldrig SCSI diske.

Den holder ikke i retten, og desuden har mange IDE diske 3 års fabriksgaranti... det er mere end rigeligt imho... Folk
tager jo backup.

Fra : Henning

Dato : 21-10-03 13:41

On Tue, 21 Oct 2003 11:35:30 +0200, "Peter Jensen"
<peter1969@removemeofir.dk> wrote:

>Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt jeg ved er
>IDE diske næsten lige så hurtig.

SCSI-controlleren har egen cpu til styring af diskene, IDE er afhængig
af system-processoren.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Nic

Dato : 21-10-03 20:34

> SCSI-controlleren har egen cpu til styring af diskene, IDE er afhængig
> af system-processoren.

Ingen forskel i daglig brug med de 3-4% det kræver.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-10-03 13:31

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt jeg ved er
> IDE diske næsten lige så hurtig.

Drifttiden på en Scsi disk , er som regel højre en på en Ide.
Forstået på den måde , at en Scsi disk er bygget til 24x7x52 , hvor de
fleste ide diske kun er bygget til under 24 timer.
Det er nok derfor man sjælden ser en scsi disk gå i stykker , hvorimod mange
lader deres ide diske kører 24*7*52 , men da de ikke er bygget til det , så
er der mange , der går i stykker.

Jeg kan desværre ikke lige finde et link.

hygge
MJ

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-10-03 15:18

In article <3f9677e9$0$54760$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk says...
> lader deres ide diske kører 24*7*52 , men da de ikke er bygget til det , så
> er der mange , der går i stykker.

Hvis disken er ordentligt kølet, så tager den såmænd ikke skade af
24/7.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 22-10-03 23:32

"Peter Jensen" <peter1969@removemeofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke argumenter er der for at køre SCSI diske idag ? Så vidt jeg ved er
> IDE diske næsten lige så hurtig.

IDE diske er måske ligeså hurtige som SCSI diske hvis du måler på MB/s i
overførsel.

Men kigger du på IO, så er der intet der kan følge med SCSI.

Og til mange ting er IO faktisk vigtigere end MB/s.

Prøv bare at overvåge din egen harddisk.
Du vil opleve at den konstant max'er på IO men sjældent kører særlig mange
MB/s.

Rune

Fra : Kay

Dato : 23-10-03 09:49

I know it's awful, but Rune Friis Jørgensen wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> Prøv bare at overvåge din egen harddisk.
> Du vil opleve at den konstant max'er på IO men sjældent kører særlig
> mange MB/s.

Det har jeg før tænkt på om man kunne.. Hvilke countere skal man bruge under
performance counteren i f.eks. windows 2000 server?

mvh
Kay