master/slave
Fra : Kell Larsen

Dato : 21-10-03 06:54

Jeg har netop købt en DVD-brænder(Liteon) og vil gerne have den til at
fungere i et IDE system sammen med den gamle CD-brænder (HP8200) og
mine 2 Seagate harddiske. HPèn behøver ikke at fungere som skriver
mere.
Hvordan stiller jeg jumperne?
Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Devast8or, work

Dato : 21-10-03 08:26

"Kell Larsen" <Kell.Larsen@REMOVETHIS.it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fungere i et IDE system sammen med den gamle CD-brænder (HP8200) og
> mine 2 Seagate harddiske. HPèn behøver ikke at fungere som skriver

Man plejer vist at sige at de to optiske drev skal sidde på hver sin kanal
hvis du skal kopiere on-the-fly (dvs. sæt HD'erne som master på sin kanal og
de optiske som slave på hver sin kanal - sådan sidder mit, og det virker
perfekt).

Jeg har dog også læst at med de hastigheder IDE er nået op på idag
kombineret med burnproof drev er det ikke nødvendigt at have dem på hver sin
kanal mere. Jeg har dog ikke testet det.

Devast8or

Fra : /Ole

Dato : 21-10-03 08:58

> [...]
sin
> kanal mere. Jeg har dog ikke testet det.

Jeg har et dvd drev og en brænder sat i røven af hinanden, og det virker
fint nok. Dvd'en som master og brænderen som slave, og så har jeg også 2 hd
sat på samme måde.

Jeg ved ikke, om der er forskel i hastigheden, hvis de sidder på hvert deres
kabel, jeg prøvede det med min gamle brænder, men det gik de ged i. Med den
gamle kunne jeg ikke brænde om-the-fly, men det går fint med burn-proof.

/Ole

Fra : Peter Konner

Dato : 21-10-03 21:58

> [...]
> fungere i et IDE system sammen med den gamle CD-brænder (HP8200) og
> mine 2 Seagate harddiske. HPèn behøver ikke at fungere som skriver

Du har sandsynligvis 2 IDE-kanaler (IDE0 og IDE1), samt mulighed for master
og slave på begge, altså i alt 4 drev-pladser.
Min erfaring er, at du får den bedste hastighed + stabilitet, hvis du
monterer som flg:
IDE0-master = HD1 (boot-drev/primært)
IDE0-slave = CD
IDE1-master = DVD-brænder