Valg af CPU
Fra : Michael Ring

Dato : 19-10-03 17:24

Hvad skal man vælge. Den billige model eller den dyre model.

Athlon Thoroughbred XP 2400+
Athlon Thoroughbred XP 2600+
Athlon Barton XP 2500+

Intel P4 2,4 GHz med 533 fsb
Intel P4 2,4 GHz med 800 fsb

Michael

Fra : Anders pedersen

Dato : 19-10-03 17:36

On Sun, 19 Oct 2003 18:23:46 +0200, Michael Ring wrote:

> Hvad skal man vælge. Den billige model eller den dyre model.

> [...]

Dette er den forkerete gruppe
prøv i
dk.edb.hardware.bundkort

Fra : Jens

Dato : 19-10-03 17:38

"Anders pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote in message

> Dette er den forkerete gruppe
> prøv i
> dk.edb.hardware.bundkort

Det er da den helt rigtige gruppe..

* Tekniske spørgsmål og kvalificerede svar om hardware.
* Prisdiskussioner og diskussioner om hvad der er bedst
til hvilke formål og hvorfor, og hvor man skal købe det.

Nogen skal bare være de hurtigste... !

Fra : Michael Ring

Dato : 19-10-03 17:48

"Anders pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er den forkerete gruppe
> prøv i
> dk.edb.hardware.bundkort

Svjv er en CPU et stykke HW. Det er jo ikke et bundkort og valgte at sætte
indlægget i dk.edb.hardware da der ikke er en NG der omfatter CPU.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-10-03 17:51

> Dette er den forkerete gruppe
> prøv i
> dk.edb.hardware.bundkort

Ville da være mere forkert at smide den i bundkort, når han spørger til
CPU...

Snup en chill-pill ;)

Jonny.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 18:31

Michael Ring wrote:
> Hvad skal man vælge.
>
> Athlon Barton XP 2500+

Du får mest for pengene med den.
Hvis man også vil overclocke den, kan man være heldig at den kan køre
som en XP3200+.
Man har dog stadigvæk fået meget for pengene selv hvis den kun vil køre
10x200 på et Abit NF7.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 19:55

>Du får mest for pengene med den.
Er du sikker, jeg tror min XP2600 æder den råt.
Men nævn gerne en cpu test, det kunne være sjovt.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 21:03

Thf wrote:

> Er du sikker, jeg tror min XP2600 æder den råt.

Der er trods alt også 300 MHz forskel på de to, det kan de 256 KiB
ekstra L2-cache i Barton'en ikke redde hver gang.
Så hvis man ikke vil overclocke, så er 2600+'eren en smule hurtigere til
mange ting (men ikke det hele).

> Men nævn gerne en cpu test, det kunne være sjovt.

Hér, så kan du selv hitte ud af hvilken der er hurtigst til hvad.

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030210/index.html

I fil-komprimering med Winrar er XP2600+ 9% langsommere.

Nu har du så quote-fucket mit indlæg lidt - men ok, det fremgik ikke
klart at jeg mente man fik mest for pengene ved at overclocke den lidt.

Den er også en smule billigere end en XP2600+.

Den har ca. 44% større overfladeareal end en XP2600+, og vil derfor være
nemmere at køle til en acceptabel temperatur, overclocking eller ej.

Fra : Kasper Christensen

Dato : 19-10-03 18:33

"Michael Ring" <ring@adsl.mail.dk> wrote in message
> Hvad skal man vælge. Den billige model eller den dyre model.

> [...]

Nå, men skal vi komme videre end den diskusion omkring rigtig gruppe eller
ej.

Jeg har længe haft AMD og senest en XP 1600+. Men nu er det slut. Jeg har
købt en P4 2.8 Ghz med 800 fsb. Grunden til skidtet er at jeg oplever den
meget mere stabil end AMD. Sidder til daligt på skolen og arbejder og der er
det en P4 2.6 GHz 533 fsb og den kører som en drøm med mange programmer
åbne. Så nu skal det også prøves hjemme.

Håber du kan bruge det

Kasper Christensen
Multimediedesignerstuderende

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-10-03 19:53

"Kasper Christensen" <news@REMOVEkasperc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det en P4 2.6 GHz 533 fsb og den kører som en drøm med mange programmer
> åbne. Så nu skal det også prøves hjemme.

Hej Alle
Valg af CPU- og Bundkortfabrikant er og har altid været et spørgsmål om
religion, jeg selv havde altid fra 386 over 486 og K6-2 været fortaler for
AMD men derefter mere og mere fortaler for Intel da jeg har oplevet med
Celeron, PIII og nu PIV et mere stabilt system med ingen eller ihvertfald
meget få system nedbrud og grunden til dette er efter min mening at Intel og
Microsoft er mere intregreret med hinanden end AMD og Microsoft, dette har
jeg oplevet med W95OSR2, W98SE og nu XP.
Jeg har set kollegaer kæmpe med at fo systemer baseret på AMD bare
nogenlunde stabile (kunne køre et par måneder mellem nyinstal) hvorimod min
W98SE kører uden problemer nu på starten af 4 år.
Får nok nogle hug nu men kunne jo bare lade være at svare. Et sidste grimt
udfald lad være med at købe et bundkort fra ASUS, de har ikke kunne lave et
ordentlig og stabil bundkort siden 1992. ( AV-AV-AV). Lad være at installere
programmer fra Symantec eksempelvis noget NORTON hvis du kører Windows, da
de har haft kompabilitetsproblemer siden Win 3.11.
Nå dette må være nok lad religionskrigen starte
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Christian Spøer

Dato : 21-10-03 16:04

> [...]
> Microsoft er mere intregreret med hinanden end AMD og Microsoft, dette har
> jeg oplevet med W95OSR2, W98SE og nu XP.

Helt enig. Jeg har præcist det samme indtryk.

> [...]
min
> W98SE kører uden problemer nu på starten af 4 år.

Jeg har slev været der. :(

> Får nok nogle hug nu men kunne jo bare lade være at svare.

Uden diskution intet demokrati... ;)

> Et sidste grimt
> udfald lad være med at købe et bundkort fra ASUS, de har ikke kunne lave
et
> ordentlig og stabil bundkort siden 1992. ( AV-AV-AV).

Havde selv en Duron 800MHz med netop et ASUS board. Fy for helvede noget
lort. Hverken en ren installation, nyeste drivere eller minimumsinstillinger
i BIOS kunne køre acceptabelt.
Og det var da AMD flåede bukserne af Intel i alle benchmarks og alle
klappede af AMD. Det er nok ikke blevet bedre siden, nu hvor Intel har taget
førertrøjen på. (For det har de jo - hvem skal rent faktisk bruge det x86-64
instruktionssæt til noget???)

Jeg kører nu P4 2.4GHz 533MHz FSB. Det er fandme stabilt. (!)

Mvh
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-03 19:57

>Jeg har længe haft AMD og senest en XP 1600+. Men nu er det slut. Jeg har
>købt en P4 2.8 Ghz med 800 fsb. Grunden til skidtet er at jeg oplever den
Alle de der ældre amd'er har nok aldrig været det bedste, men men Nforce2
og en XPcpu kører det perfekt, ingen forskel på mine utallige Inteller og
denne jeg har nu.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-10-03 20:23

On 2003-10-19,
Kasper Christensen <news@REMOVEkasperc.dk> wrote:

> [...]
> det en P4 2.6 GHz 533 fsb og den kører som en drøm med mange programmer
> åbne. Så nu skal det også prøves hjemme.

Problemet er ikke CPU'en, men skoddrive til alle disse chipset.
Hvis du smider en Linux på, så kan de fleste AMD maskiner kore
i årevis uden at genstartes. Gratis open source driver er bedre end
fabrikanternes skod.

Men intels 800MHz FSB er p.t. det hurtigste.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-03 20:29

Michael Ring wrote:
> Hvad skal man vælge. Den billige model eller den dyre model.

Without doubt
Intel P4 2,4 GHz med 800 fsb
Rulez

- Peter

Fra : Christian Spøer

Dato : 21-10-03 16:05

> Without doubt
> Intel P4 2,4 GHz med 800 fsb
> Rulez

Helt enig! Giv kabinettet noget luftgennemstrøm, CPU'en en god køler og sæt
den til 2800-3200MHz.

Mvh
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 17:50

"Michael Ring" <ring@adsl.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal man vælge. Den billige model eller den dyre model.

> Athlon Barton XP 2500+

Billig og fuld ud ligeså stabil som Intel