Hvor hurtig skal USB2.0 være? (A7N8X)
Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 17:34

Hejsa

Jeg har en harddisk der sidder i sådan en ekstern USB2.0 ramme, som er
forbundet til mit Asus A7N8X gennem en D-Link USB2.0 hub. Jeg kan da godt se
det kører hurtigere end USB1.1, men ikke mere end dobbelt så hurtigt. Kan
det være fordi der mangler driver til noget? - Jeg har installeret NVidia
driveren til systemet, og min USB2.0 hub skal tilsyneladende ikke bruge
driver til XP ifølge producenten.... Så er der selve rammen, som er lidt
noname-agtig - Der er godt nok en hjemmeside, men der er kun Windows 98
drivere (måske fordi det kun er der den er nødvendig), men ihvertfald
spørger XP ikke efter en driver... Den er købt hos Zitech

Any ideas?

Mvh
Daniel-San

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 17:54

Har prøvet at overføre med et FTP program, og hastigheden ligger lige under
2,4 Mb/s, dvs. hvad der svarer til sådan ca. 25 mbit, men det er dæleme
langt fra de 480 mbit, selvom jeg godt ved det er teoretisk, men man burde
da kunne forvente mere af det end det jeg får, eller hvad?.

Mvh
Daniel

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 18:39

> Har prøvet at overføre med et FTP program, og hastigheden ligger lige
> under 2,4 Mb/s, dvs. hvad der svarer til sådan ca. 25 mbit

Det lyder da meget sandsynligt. Det er osse det, de fleste harddiske
overfører med. Sådan ca.

> , men det er dæleme langt fra de 480 mbit, selvom jeg godt ved det er
> teoretisk, men man burde da kunne forvente mere af det end det jeg
> får, eller hvad?.

De 480 mbit er den teoretiske max-hastighed. Harddisken er jo flaskehalsen
her - de overfører jo overhovedet ikke så hurtigt.

--
Jens Gregersen
9670 Løgstør

Fra : Karsten Krambs

Dato : 17-10-03 19:48

On Fri, 17 Oct 2003 19:38:49 +0200, "Jens Gregersen"
<jgFLODHEST@stofanet.dk> wrote:

>De 480 mbit er den teoretiske max-hastighed. Harddisken er jo flaskehalsen
>her - de overfører jo overhovedet ikke så hurtigt.

Det er selvfølgelig USB der er flaskehals !
Alt andet er pjat.

Karsten

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-10-03 20:14

On Fri, 17 Oct 2003 19:38:49 +0200, Jens Gregersen wrote:

> Det lyder da meget sandsynligt. Det er osse det, de fleste harddiske
> overfører med. Sådan ca.

Det er vist nogen år siden du sidst kiggede på specificationerne på en
harddisk? ALLE moderne harddiske kan overfører LANGT mere end 2.4Mb/s -
også selvom det er små spredte filer.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 20:19

> Det er vist nogen år siden du sidst kiggede på specificationerne på en
> harddisk? ALLE moderne harddiske kan overfører LANGT mere end 2.4Mb/s -
> også selvom det er små spredte filer.

Ja, det skulle jeg også mene - Nok det 10-dobbelte!

Fra : Jens Gregersen

Dato : 17-10-03 20:24

> Ja, det skulle jeg også mene - Nok det 10-dobbelte!

Arh pis! Jeg rodede rundt i det med 2,4 mb/s og 24 mbit. Ja selvfølgelig kan
harddiske overføre 25 mb/s - og nogle endda mere!

Min fejl, så jeg sætter mig lige hen i skammekrogen :)

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-10-03 20:44

On Fri, 17 Oct 2003 21:23:42 +0200, Jens Gregersen wrote:

> Arh pis! Jeg rodede rundt i det med 2,4 mb/s og 24 mbit. Ja selvfølgelig kan
> harddiske overføre 25 mb/s - og nogle endda mere!

Ja - men man skal trods alt lige være opmærksom på at de tal
producenterne oftes opgiver er STR (Sekvential Transfer Rate) - altså
den datamængde disken kan overføre når den bare starter med at læse fra
den ene "ende" af pladen til den anden. Dvs. man kun kommer til at
opleve denne hastighed hvis de data man skal bruge ligger pænt i
rækkefølge. Ved normalt brug ligger data spredt ud over hele disken i
små bidder og derfor er læsehastigheden væsentligt lavere end de tal der
opgives.

Fra : Karsten Krambs

Dato : 17-10-03 21:07

>Arh pis! Jeg rodede rundt i det med 2,4 mb/s og 24 mbit. Ja selvfølgelig kan
>harddiske overføre 25 mb/s - og nogle endda mere!
>
>Min fejl, så jeg sætter mig lige hen i skammekrogen :)

Selv uden at chekke tal - kunne du vel siger dig selv at man ikke kan
flytte mere date på 6 pins end på ata's 50 pins..

Læg også mærke til at mange externe HD kun er 5400rpm why ?
Læg også mærke til at externe HD med både USB2 og Firewire interface
der flytter den mere på Firewire .... pudsigt når nu disken var
flaskehals...

Logik ...

--
Karsten

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-10-03 21:25

> Selv uden at chekke tal - kunne du vel siger dig selv at man ikke kan
> flytte mere date på 6 pins end på ata's 50 pins..

Erhm... Hvorfor?

SATA er kun 7 pins, og den flytter mere data end ATAs 40 pins (som er det
korrekte antal)...

Man kan ikke sammenligne overførsel alene ud fra antallet af pins.

> Læg også mærke til at externe HD med både USB2 og Firewire interface
> der flytter den mere på Firewire

Ville jo heller ikke give mening hvis antallet af pins var afgørende, da
Firewire er 4 eller 6 pins (alt efter stik...)

Jonny.

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-03 23:50

Karsten Krambs wrote:

> Selv uden at chekke tal - kunne du vel siger dig selv at man ikke kan
> flytte mere date på 6 pins end på ata's 50 pins..

Selv uden at chekke dokumentationen, er dette noget nær det dummeste jeg
længe har hørt!

--
Uni Bull
København K

Fra : Karsten Krambs

Dato : 17-10-03 21:08

On Fri, 17 Oct 2003 21:14:21 +0200, Jesper Rasmussen
<jr.news@stofanet.invalid> wrote:

>Det er vist nogen år siden du sidst kiggede på specificationerne på en
>harddisk? ALLE moderne harddiske kan overfører LANGT mere end 2.4Mb/s -
>også selvom det er små spredte filer.

IDE flytter vel 30 - 35 Mb/s pr sek ?!? er det ikke i den omegn.

--
Karsten

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-10-03 21:20

> IDE flytter vel 30 - 35 Mb/s pr sek ?!? er det ikke i den omegn.

Jow, ATA flytter deromkring, alt efter HD og data. Min Raptor runder 50 i
perioder, men den er jo SATA...

Jonny.

Fra : Zulu

Dato : 17-10-03 17:53

"Daniel Andersen" <daniel-sanNOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drivere (måske fordi det kun er der den er nødvendig), men ihvertfald
> spørger XP ikke efter en driver... Den er købt hos Zitech

Når du kører USB2 er det den eksterne harddisk der er flaskehalsen. Hvilken
type hd sidder der i boksen? 2,5" eller 3,5", 4200, 5400 eller 7200 RPM?

Zulu

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 20:09

> Når du kører USB2 er det den eksterne harddisk der er flaskehalsen.
Hvilken
> type hd sidder der i boksen? 2,5" eller 3,5", 4200, 5400 eller 7200 RPM?

Det er en 7200RPM Seagate ATAIV på 80Gb - Føles ikke som om det er den der
er flaskehalsen - Den kører lynende hurtigt når den sidder i selve maskinen.

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-03 18:07

Daniel Andersen wrote:
> Jeg har en harddisk der sidder i sådan en ekstern USB2.0 ramme, som er
> forbundet til mit Asus A7N8X gennem en D-Link USB2.0 hub.

....og du er helt sikker på at hubben er tilsluttet et USB2.0-stik...?

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 20:11

> ...og du er helt sikker på at hubben er tilsluttet et USB2.0-stik...?

Der er 6 USB stik - Er det ikke allesammen der er USB2.0? - Ellers kunne det
jo godt være det....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-03 21:13

On 2003-10-17,
Daniel Andersen <daniel-sanNOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> Der er 6 USB stik - Er det ikke allesammen der er USB2.0? - Ellers kunne det
> jo godt være det....

Måden du kan se om du korer USB 2.0 Full Speed (= 12Mbit/s max)
eller om vi korer Hi Speed (480Mbit) er ved at gå ind i
System kontrolpanel, hardware, enhedshåndtering, vis, enheder efter
tilslutning.

Nede under MS ACPI, PCI bus kan du finde dine USB controllers.
Typisk er det ikke alle der er USB 2.0, og du kan se hvor din
enhed er sat til.

Jeg har 2x Standard OpenHCD USB Host Controller +
1x Standard Enhanced PCI to USB Host controller.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 21:58

> [...]
> enhed er sat til.
>
> Jeg har 2x Standard OpenHCD USB Host Controller +
> 1x Standard Enhanced PCI to USB Host controller.

Ok... Jeg har 3x2 sæt USB stik = 6 ialt, men de vises som par af 2, hvilket
også passer med layoutet på bundkortet. På det ene sæt er der mus og
tastatur, hvilket er korrekt. Så er der et tomt sæt, samt et med en "USB 2.0
Storage Device USB Device", som kun kan være disken - Så den burde jo være
god nok... Synes bare det snøvler

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-10-03 18:50

> [...]
> drivere (måske fordi det kun er der den er nødvendig), men ihvertfald
> spørger XP ikke efter en driver... Den er købt hos Zitech

Har du installeret SP1 til Windows XP?
Uden den er der ingen support for USB2.0

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 20:12

> Har du installeret SP1 til Windows XP?
> Uden den er der ingen support for USB2.0

Jep! - Det er med SP1 - Den har heller ikke spurgt efter drivere til noget
af det jeg har sluttet til....

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-10-03 20:24

"Daniel Andersen" <daniel-sanNOSPAM@vip.cybercity.dk> crashed Echelon
writing news:bmp5ku$134d$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> hjemmeside, men der er kun Windows 98 drivere (måske fordi det kun er
> der den er nødvendig), men ihvertfald spørger XP ikke efter en

1. Har du fulgt instruksen fra Nvidia?
Windows XP users must install Service Pack 1 prior to attempting to install
this package. Failure to do so will result in the inability to support USB
2.0.

2. Har du prøvet harddisken uden hubben, da du selv og andre muligvis slår
tvivl til den.

3. Rammen, som du omtaler, og som jeg formoder er selve IDE->USB kassen,
skal du sikre dig også er USB2.0

--
Bjarke Andersen

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 20:46

> [...]
install
> this package. Failure to do so will result in the inability to support USB

SP1 er installeret på forhånd, så den er fin....

> 2. Har du prøvet harddisken uden hubben, da du selv og andre muligvis slår
> tvivl til den.

Det har jeg så ikke endnu, men det bliver noget jeg prøver lige om lidt (den
arbejder lige)

> 3. Rammen, som du omtaler, og som jeg formoder er selve IDE->USB kassen,
> skal du sikre dig også er USB2.0

Det er den også, men jeg har ikke brugt nogen driver - Der er dog heller
ikke blevet spurgt efter nogen!

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 21:02

> Det har jeg så ikke endnu, men det bliver noget jeg prøver lige om lidt
(den
> arbejder lige)

Nu sidder den direkte i computeren, og det er det samme!.... Er der nogen
måde man kan tjekke på om det alligevel skulle være gået galt med den NVidia
driver?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-10-03 21:10

"Daniel Andersen" <daniel-sanNOSPAM@vip.cybercity.dk> crashed Echelon
writing news:bmphqo$1lrt$1@news.cybercity.dk:

> Nu sidder den direkte i computeren, og det er det samme!.... Er der
> nogen måde man kan tjekke på om det alligevel skulle være gået galt
> med den NVidia driver?

Tjek driveren og dens version i USB-root/USB-host under enhedshåndteringen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin S.

Dato : 18-10-03 13:10

> "Daniel Andersen" <daniel-sanNOSPAM@vip.cybercity.dk> crashed Echelon
> writing news:bmphqo$1lrt$1@news.cybercity.dk:

> Tjek driveren og dens version i USB-root/USB-host under
enhedshåndteringen.

Tror det er driverproblem,. Jeg har lige siddet med en 40 GB harddisk via
Firewire. Det kørte fuldstændigt (næsten) som hvis den havde siddet i
maskinen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-03 17:27

On 2003-10-18,
Martin S. <real_warhawk-fjern@hotmail.com> wrote:
> enhedshåndteringen.
>
> Tror det er driverproblem,. Jeg har lige siddet med en 40 GB harddisk via
> Firewire. Det kørte fuldstændigt (næsten) som hvis den havde siddet i
> maskinen.

Men vi ved alle at Firewire har langt færre driverproblemer,
og 400 Mbit/s Firewire er en del hurtige end Intels 480 Mbit/s USB-2.

Men desværre er det ikke alle PC'ere der har FireWire, men de
har alle en USB 1.0 eller USB 1.1 port, så man kan slutte sin
disk til næsten det hele.

Det er af denne grund jeg har besluttet mig for at kobe et
USB 2.0 kabel til min MP3 afspiller (Apple iPod). Det er altid
rart bare at kunne smide den i en PC, og få massevis af plads :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-03 21:06

On 2003-10-17,
> [...]
> det kører hurtigere end USB1.1, men ikke mere end dobbelt så hurtigt. Kan
> det være fordi der mangler driver til noget?

Jævnfor http://usb.org så garanterer USB at du kan kore 1.5 Mbit
hvilket er ca. 200 kbyte/s.
Aktiklen er her: http://www.usb.org/info/usb_nomenclature

USB 1.0 og USB 1.1 hedder nemlig i dag USB 2.0.

Så gå efter udtryk som:

Low-speed USB 2.0 = 1.5 Mbit/s
Full Speed USB 2.0 = 12 Mbit/s <- Klassisk USB / USB 1.1
Hi-Speed USB 2.0 = 480 Mbit/s

Bemærk Hi-Speed USB 2.0 har det nye blå USB loge med
en rod streg med teksten hi-speed. Ellers er det bare
en USB 1.0/1.1 enhed med USB 2.0 logo.

Har leveret en lille kompakt USB 2.0 MP3 afspiller retur
da den lå omkring 5-600 kbyte/sek.

Valgte i stedet at gore det rigtige, og kobe den eneste
der styrer, nemlig en Apple iPod. Den har en rigtig
harddisk, og kan derfor levere 5-10 Mbyte/s i en rigtig
lille lækker pakke. Selv B&O og ikke en chance her :)

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-10-03 21:28

> Valgte i stedet at gore det rigtige, og kobe den eneste
> der styrer, nemlig en Apple iPod.

Ikke bande herinde, dette er en edb-gruppe ;)

Jonny.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-03 23:31

On 2003-10-17,
Jonny Jensen <jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> wrote:

> Ikke bande herinde, dette er en edb-gruppe ;)

Apple iPod sælges forhåbentlig til PC brugere. Dens
markedsandel i USA for MP3 afspillere i juli + august var
30% af alle solgte enheder, over 50% af alle $.

Og så virker den bare, og med iTunes (gratis software
til download i går, onsdag) fuld auto-sync. Og kan synces
med kalender og adressebog. Den styrer for vildt.

Og det er stadig den der er 1-2 generationer foran det
andet. Det er da fedt med 20GB på mindre plads end et
godt gammelt kasettebånd.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-10-03 22:00

> Low-speed USB 2.0 = 1.5 Mbit/s
> Full Speed USB 2.0 = 12 Mbit/s <- Klassisk USB / USB 1.1
> Hi-Speed USB 2.0 = 480 Mbit/s

Okaj! - Men jeg har som sagt målt den til ca. 25 mbit - Det falder jo lidt
udenfor kategori :-|

Fra : Uni Bull

Dato : 17-10-03 23:54

Daniel Andersen wrote:
> Okaj! - Men jeg har som sagt målt den til ca. 25 mbit - Det falder jo
> lidt udenfor kategori :-|

Hmm... mærkeligt.
Hvad med strøm?
Får den strøm fra en ekstern strømforsyning?

Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-10-03 01:19

> Hmm... mærkeligt.
> Hvad med strøm?
> Får den strøm fra en ekstern strømforsyning?

Ja, der er ekstern strømforsyning til.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-03 08:57

On 2003-10-18,

> Ja, der er ekstern strømforsyning til.

Er der nogen her der ved om det kunne betyde den ikke
korer UDMA ? Hvor hurtigt er er PIO mode 2/4 ?

Fra : Martin S.

Dato : 18-10-03 13:09

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her der ved om det kunne betyde den ikke
> korer UDMA ? Hvor hurtigt er er PIO mode 2/4 ?

Betyder intet. Man kan ikke slå UDMA osv. til når det er USB/Firewire.
Pio 2 (ikke 4) vil sænke overførslen lidt. Der vil ikke være stor forskel
ellers.
Jeg har selv kørt med hd via Firewire. Det kører fuldstændig upåklageligt.

Har Daniel prøvet at sætte den til at være Master på jumpers (også selvom
det er USB.).? JEg ved IEEE1394/Firewire helst ville have at HD var master,
ellers kunne den ikke finde noget hardware.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 19-10-03 12:05

> [...]
master,
> ellers kunne den ikke finde noget hardware.

Den er master - Skulle den være for overhovedet at virke :-|

Fra : Aksel Spandet

Dato : 17-10-03 18:33

Hey!

Jeg har netop lige købt en sådan usb hd boks fra zitech, jeg har en Seagate
Barracuda V (7200rpm & 2mb) hd i.... Der kan jeg ca. overfører 700mb på et ½
minut.

Jeg havde problemer med den først, der var det fordi jeg ikke havde fået
presset ide kablet helt i bund på hd'en...

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Daniel Andersen

Dato : 19-10-03 13:53

> [...]
>
> Jeg havde problemer med den først, der var det fordi jeg ikke havde fået
> presset ide kablet helt i bund på hd'en...

Kører du XP? - Måtte du installere nogen driver?