Er min PSU ved at tage billeten?
Fra : Devast8or

Dato : 15-10-03 21:21

Hej med jer,

Min computer slukkede lige pludselig tidligere på aftenen et par gange :(

Da jeg har en ekstra PSU liggende tænkte jeg at jeg lige ville prøve om det
det skulle være det (eller om jeg skulle til at låne dele rundt omkring til
afprøvning :)

Indtil videre har den kørt helt stabilt med den anden PSU, så det kan jo
være at det var det.

Men jeg gik ind i BIOS og fandt en masse tal for PSUen som jeg gerne lige
vill have jer kloge hovede til at tage et kig på. Tallene for den gamle ser
nemlig lidt mærkelige ud.

Den gamle PSU (en Noise Control Enermax 330W med 21dB blæser - den var
skidedyr) :

CPU core 1,77
VCC (+2,5V) 2,70
I/O (+3,3V) 3,36
+5V 4,56
+12V 10,50
-12V 10,96
-5V 4,59
3,3 Dual 3,24
Standby 4,89

Har jeg ikke ret i at tallene til højre er det som PSUen giver, mens tallene
til venstre er det den bør give?

Reserve PSUen (en spritny Codegen 300W pillet ud af et kabinet jeg købte
tidligere på året - den har aldrig været brugt) :

CPU core 1,76
VCC (+2,5V) 2,70
I/O (+3,3V) 3,26
+5V 5,13
+12V 11,97
-12V 12,85
-5V 5,20
3,3 Dual 3,63
Standby 4,99

Hvad siger i? Er min dejlige NC PSU ved at dø? Skal jeg på jagt efter en
anden? Er der i så fald nogen der har et godt forslag? Det er et krav at den
er støjsvag (ikke over 21dB), og at den har mange HDD stik (gerne omkring
7 - jeg har 4 drev og en blæser og der skal gerne et par blæsere mere i). Og
så behøver den heller ikke at koste en halv arm.

TIA

Devast8or

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-10-03 22:09

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er et krav at den er støjsvag (ikke over 21dB), og at den har
> mange HDD stik (gerne omkring 7 - jeg har 4 drev og en blæser og
> der skal gerne et par blæsere mere i).

Hvad med strømtyve?
Cyberbox.dk har 1til3 til 30,- eller 1til4 for 45,-, så der er næsten
ikke sparet noget ved at købe løse stik, men løse stik giver dig lidt
mere frihed mht. længden mellem molex-stikkene. Det billigste sted at
købe løse stik er svjh www.el-supply.dk

Bare en måde at sænke dine kraf til en ny PSU.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Devast8or

Dato : 15-10-03 22:31

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> købe løse stik er svjh www.el-supply.dk
>
> Bare en måde at sænke dine kraf til en ny PSU.

Tak for tippet, det havde jeg da ikke lige tænkt på. Men vil man ike
risikere at overbelaste dn - jeg mener, hvis den har 4 stik er det vel fordi
den er lavet til at kunne klare 4 enheder. Hvis du så sætter 8 enheder på
istedet vil den så ikke brokke sig?

Devast8or

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-10-03 23:33

> [...]
> er det vel fordi den er lavet til at kunne klare 4 enheder. Hvis
> du så sætter 8 enheder på istedet vil den så ikke brokke sig?

Kort svar: Nej

Det afgørender er hvor meget du kan trække ud af eks 12V. Det er opgivet
i specifikationerne. Jeg har en 400W Thermaltake Som giver følgende:
+3,3V 28A
+5V 30A
+12V 11A
+5VSB 2A
-5V 0,5A
-12V 0,5A
Total giver det: 3,3*28+5*30+....=393W

Det vil sige at jeg kan trække 11A ud af 12V stikket. Hvordan
fordelingen er er ikke afgørende.

Har i øjeblikke en 2400+ med mist silent twin 512 ram radeon 9000
(passivt kølet), 2 harddiske 5 kabinet blæsere, samt en ekstern
ventilator med 2 blæsere 1 brænder og et floppy drev. Der er en del
strømtyve

Bla. hos studiedata kan man se hvad strømforsyningen kan levere eks:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=PSFS100&Fane=SILENT,SIPS
Ellers skal man forbi producentes hjemmeside og se specifikationerne.

En 80mm Sunon blæser bruger ca. 1,4W, så hvis det der kun var blæsere
tilkoblet min stømforsyning kunne den trække 94 stk (det er ikke blæsere
som dræber strømforsyningen.

Fra : Devast8or

Dato : 16-10-03 16:58

Soeren Nielsen wrote:
> "Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Kort svar: Nej

Ok.

> [...]
> -12V 0,5A
> Total giver det: 3,3*28+5*30+....=393W
>
> Det vil sige at jeg kan trække 11A ud af 12V stikket. Hvordan

Et meget fyldestgørende svar, tak for det. Nu ved jeg også noget mere om
strøm og PSUer :)

> [...]
>
> En 80mm Sunon blæser bruger ca. 1,4W, så hvis det der kun var blæsere
> tilkoblet min stømforsyning kunne den trække 94 stk (det er ikke

Hehe, nej det kan jeg se.

Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Er min NC PSU ved at dø? Og har
jeg ret i at tallene til venstre og til højr helst skulle stemme overens?

Devast8or

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 16-10-03 17:30

> Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Er min NC PSU ved at
> dø? Og har jeg ret i at tallene til venstre og til højr helst
> skulle stemme overens?

De skulle gerne ligge ret tæt på hinanden, men hvor stor afvigelse der
kan tillades ved jeg ikke.

mine værdier er :
12,608V
4,945V
3,296V

Måske du skulle prøve at spørge i news:dk.teknik.elektronik

Fra : Devast8or

Dato : 16-10-03 17:55

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
> 4,945V
> 3,296V
>
> Måske du skulle prøve at spørge i news:dk.teknik.elektronik

Ok, tak for hjælpen.

Devast8or