Sikkerhed på Unix
Fra : Henri Hammer

Dato : 12-04-01 08:59

Kan du hjælpe mig med at besvare et enkelt spørgsmål eller to?

En fil på systemet er beskyttet mod read/write.
Den bliver kopieret til et nyt system.
Vil den stadig være beskyttet uanset opsætningen af det nye system?

Venlig hilsen
Henri

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-01 09:35

Den Thu, 12 Apr 2001 09:58:45 +0200 skrev Henri Hammer:
>Kan du hjælpe mig med at besvare et enkelt spørgsmål eller to?
>
>En fil på systemet er beskyttet mod read/write.
>Den bliver kopieret til et nyt system.
>Vil den stadig være beskyttet uanset opsætningen af det nye system?

Det afhænger af hvordan du kopierer.

tar beholder permissions, ftp gør ikke,...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: easter.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-04-01 10:13

Således skrev leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) i
dk.edb.system.unix Thu, 12 Apr 2001 08:34:47 +0000 (UTC):

>tar beholder permissions,

Hvis jeg ikke husker meget forkert, så kræver tar (i hvertfald dem jeg
har prøvet, RH) et -p for at tage permissions med. Nu har jeg ikke
lige en man side i nærheden, men jeg er temmlig sikker.

KNud
--
All a man needs out of life is a place to sit 'n' spit in the fire.
-- Fortune file

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-04-01 10:17

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i dk.edb.system.unix
Thu, 12 Apr 2001 11:13:10 +0200:

> Nu har jeg ikke
>lige en man side i nærheden, men jeg er temmlig sikker.

Fra en man side på en HPUX 10.20;

"Cause file to be restored to the original modes and
ownerships written on the archive, if possible. This is the
default for the superuser, and can be overridden by the o
function modifier."

Ok, åbenbart default når du er root, ellers skal den tilføjes
"manuelt"

Knud
--
Xerox never comes up with anything original...

Fra : Martin A

Dato : 12-04-01 10:37

> Ok, åbenbart default når du er root, ellers skal den tilføjes
> "manuelt"
>
> Knud

Man har vel ikke tilladelse til at oprette filer der ejes
af root når man er en alminnelig bruger.

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-01 11:37

Den Thu, 12 Apr 2001 11:36:44 +0200 skrev Martin A:

>Man har vel ikke tilladelse til at oprette filer der ejes
>af root når man er en alminnelig bruger.

Det kommer an på hvilket system man sidder på.

Generelt er det ikke tilladt at "forære filer væk", hvis systemet
understøtter disk accounting.

Mvh
Kent

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-01 14:18

On Thu, 12 Apr 2001 11:36:44 +0200, Martin A wrote:

>Man har vel ikke tilladelse til at oprette filer der ejes
>af root når man er en alminnelig bruger.

Og hvis man pakker en masse filer ned, som ejes af
forskellige personer, men disse personer ikke er oprettet og
med samme uids på den maskine, man udpakker filerne på, så
kan man risikere at andre pludselig får rettighed til noget,
de ikke brude have.

Bare lige for at fortælle, at man skal tænke sig lidt om, når
man gør det, og ikke bare klaske det hele ned i en tarball og
regne med, at alt er i den skønneste orden, når det pakkes ud
igen. =)

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-04-01 14:08

Den Thu, 12 Apr 2001 13:17:49 +0000 skrev Stephan Henningsen:

> [...]
>med samme uids på den maskine, man udpakker filerne på, så
>kan man risikere at andre pludselig får rettighed til noget,

En tar-fil indeholder bruger/gruppe som både tekst og numerisk, så
selvom samme bruger har forskellig uid (numerisk), kan tar godt
finde ud af det alligevel. Men det er muligt at ældre versioner af
tar ikke har denne mulighed.

Mvh
Kent

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 12-04-01 16:50

On Thu, 12 Apr 2001 13:07:47 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> [...]
>selvom samme bruger har forskellig uid (numerisk), kan tar godt
>finde ud af det alligevel. Men det er muligt at ældre versioner af

Hm, det kan være, at jeg forvæksler det med noget NFS ..

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Kim Nielsen

Dato : 18-04-01 12:36

> tar beholder permissions, ftp gør ikke,...

tar gør heller ikke (portabelt) på linux ja men ikke unix generelt
(http://www.opengroup.org/onlinepubs/007908799/xcu/tar.html)

men jeg ved at linux, solaris 2.6, 2.7, 8 og hpux 11 understøtter -p
(preserve rights)

mvh
Kim