Min PC virker ikke mere -hjælp !
Fra : Poul Erik Pedersen

Dato : 13-10-03 11:21

Jeg ved det er langt, men jeg håber i har tålmodighed, for det har jeg ikke
længere og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, men i for starten på alt
fortalt:

Min PC havde eller kørt uden nogen som helst problemer indtil for ca 14dage
siden. Da skiftede en jeg kender min XP1800+ ud med en XP2400+, samt han
opgraderede mit bundkort A7V266-E's bios til vers.1011. Og han satte ny
CPU-køler på. Og så skulle der lige flyttes et par jumpers så CPU'en kørte
med laveste v-core som var 1.7v i dette bundkorts tilfælde. Alt lykkedes
fint -tror jeg.

Jeg kommer hjem med PC'en og dagen efter jeg vil tænde den, finder winXP Pro
ikke mit lydkort (IRQ 10) = ingen lyd ! nå tænker jeg måske sidder det lidt
løst efter transporten. Men nej det sidder fint fast i soklen, og det sidder
endda fast med noget "gummi-lim" fra dengang jeg fik PC'en så lydkortet ikke
skulle ryste sig løst. Jeg vrikker lidt med lydkortet og presser lidt på
det. Jeg tænder PC'en og fint nu er der lyd. 2timer efter laver den samme
nummer igen. Dagen efter jeg vil tænde for den spilles lige lidt at winXP
Pro intro for hurtigt at gå over i en vil skratte og hyle tone, og PC'en
stopper med at læse winXP ind. Jeg trykker reset og PC'en starter igen
normalt. Men dagen efter opstår virkelig problemer, winXP skal til at loade
og skrivebordet er næsten færdigt loadet og så sker det igen der kommer mega
skratten ud af højtalerne og winXP stopper med at reagere, jeg trykker reset
for at genstarte PC'en MEN - så kommer der en fejl meddelelse om at
filen windows\system32\config\system er beskadiget eller mangler. Jeg
kan nu intet gøre, hverken køre i fejlsikret tilstand eller noget. Jeg
prøver at reparere winXP via winXP cd'en og kører chekdisk, men det hjælper
ikke. Jeg kan intet gøre. Så jeg formattere hele harddisken. Jeg får så
installeret alt igen i den tro at nu er alt godt, men nej. Et par dage efter
ny-installationen (med de samme driver som jeg altid har brugt til lydkortet
der aldrig har voldt problemer), vil jeg åbne windows mediaplayer for at
høre musik, og der lyder det igen vanvittigt. Jeg kan høre lidt af original
musikken men eller er der igen en konstant hylen og skratten, og der bliver
kun spillet på 1 af mine 4 højtalere. Jeg genstarter PC'en og alt er ok.
Dagen efter vil jeg spille lidt UT2003 og pludselig efter 1times spil
forsvinder lyden i spillet efter at lyden lige har "hoppet" et par gange.
Jeg lukker spillet ned og går ud i windows, men efter 5-6sek. stopper winXP
med at reagere. Jeg trykker reset og PC'en starter op med samme
fejlmeddelese som før. Jeg forsøger så i forgårs at installere winXP igen
med det hele. Alt virker tilsyneladende ok. Her igår ville jeg så spille
Splinter Cell og efter ca 3timer sker det samme som der skete i UT2003, jeg
går ud i winXP, og 5-6sek. efter stopper winXP med at reagere, jeg trykker
reset, og så har jeg fejlen igen. Nu står jeg med en formatteret PC uden
windows. Hvad fanden er der i vejen ???.
Er mit lydkort defekt og forårsager sådan en uoprettelig fejl ?
Eller er det min bundkort ??
Jeg har virkelig brug for hjælp, for det kan ikke være meningen at winXP
skal installere hver 4.dag.

Niels

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 13-10-03 12:06

"Poul Erik Pedersen" <p.e.pedersen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:X2vib.56$Xd4.42@news.get2net.dk
> [...]
> XP2400+, samt han opgraderede mit bundkort A7V266-E's bios til
> vers.1011. Og han satte ny CPU-køler på.

Vender køleren rigtigt?
Hvis du har Asus PC Probe (fulgte med mit asus bundkort) kan du se
temperaturen på processoren.

> [...]
> ryste sig løst. Jeg vrikker lidt med lydkortet og presser lidt på
> det. Jeg tænder PC'en og fint nu er der lyd.

Har du onboard lyd? hvis ja, så prøv at fjerne dit lydkort.

> <en masse problemer fjernet>
> formatteret PC uden windows. Hvad fanden er der i vejen ???.
> Er mit lydkort defekt og forårsager sådan en uoprettelig fejl ?

Har du testet din harddisk med producentens software?

> Eller er det min bundkort ??
> Jeg har virkelig brug for hjælp, for det kan ikke være meningen
> at winXP skal installere hver 4.dag.

Tja det er jo XP

Er der konflikter under enhedshåntering?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 13:19

Soeren Nielsen wrote:

> Har du onboard lyd? hvis ja, så prøv at fjerne dit lydkort.

Dén lader vi lige stå et øjeblik :)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 13-10-03 13:28

"Jens C. Hansen [Odense]" <"usenet[±]greylion[=]dk"> skrev i en
meddelelse news:3f8a97fc$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Dén lader vi lige stå et øjeblik :)

Det lyder som om han har monteret et PCI kort, det var det han skulle
fjerne, men det fremgik vist ikke helt klart kan jeg se.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 16:02

Soeren Nielsen wrote:
> [...]
>
> Det lyder som om han har monteret et PCI kort, det var det han skulle
> fjerne, men det fremgik vist ikke helt klart kan jeg se.

Ok, jeg læste det som om at Søren havde skrevet det omvendte af hvad han
mente - men nu kan jeg godt se at det er fordi Søren vil have ham til at
prøve sin onboard lyd istedet.

Fra : Mikkel Martinsen

Dato : 14-10-03 21:22

"Poul Erik Pedersen" <p.e.pedersen@get2net.dk> wrote in

> Jeg har virkelig brug for hjælp, for det kan ikke være meningen at
> winXP skal installere hver 4.dag.

Det har intet med XP at gøre. Du har hardwarekonflikter. Søren foreslår
rigtigt nok at du river dit PCI lydkort ud, for det kunne jo være at ham
der monterede dit nye mobo har glemt at disable onboard lyd.

Der er ingen tvivl om at der er hardwarekonflikter. Riv alle kort ud af PC
pånær skærmkortet, og fjern alt eksternt udstyr som USB og printer mv.
Fjern forbindelsen til alt andet end harddisk, CD og floppy.

Har du stadig prob, så upload den gamle BIOS igen.

Er der stadig prob, så læs manualen til motherboardet - hvilket uden tvivl
så er forkert konfigureret og evt anvender forkert RAM.

Den opgradering som du beskrev, vil næsten altid gå galt, da den kræver
stor viden og en længere testperiode.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-10-03 12:08

> [...]
> med laveste v-core som var 1.7v i dette bundkorts tilfælde. Alt lykkedes

For mig lyder det som en af flere muligheder :

a) BIOS skal sættes op, så den er tilpasset hardwaren
b) Der er fejl på processoren
c) Motherboardet har taget skade af demontage og montage af processor
d) BIOS opgraderingen virker ikke med dit bundkort
e) Jumperne er ikke sat korrekt

Håber det kan hjælpe !

/Henning.