PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 10-10-03 22:01

Hejsa.

Jeg har vovet at krydsposte til både elektronikgruppen, såvel som støj og
hardware, da min forespørgsel berører alle tre emner mere eller mindre, og
jeg ikke helt ved hvor jeg kan finde det endelige svar :)

Here goes:

Jeg har bygget mig et system bestående af en filserver og en spilserver,
bege to i same towerkabinet (Nej, der er ikke meget plads tilovers, men det
fungerer fint). Til daglig bruger jeg kun filserveren, som til gengæld står
tændt 24/7, hvorfor jeg ønsker den så stille som muligt. Dette har jeg
opnået ved et meget stort passivt køleprofil på CPU'en, harddiske i ophæng
og kabinettet beklædt med Magic Fleece støjdæmpningsmåtter. I toppen af
serveren har jeg monteret en 92 mm blæser, som kører ved 5 volt, for lige at
flytte den ellers stillestående varme luft væk fra diskene, nu de ikke
længere kan bruge kabinettet til at aflede varmen gennem...

Mit spørgsmål er så: Kan man tilslutte blæseren i toppen begge PSU'er i
systemet, således at den til daglig får de 5 volt (som allerede nu), men
samtidig også er tilsluttet PSU nummer to, så når man booter spilserveren,
som også har en noget hurtigere og varmere CPU, får blæseren yderligere 5
volt, fra den anden PSU, således at den nu kører på 10 volt?

Det er ikke måden den skal tilsluttes på som bekymrer mig, det er let nok.
Men kan det lade sig gøre, eller vil strømforsyninger brænde af, sende strøm
til hinanden, eller hvad vil der ske? Eller vil de bare begge levere 5 volt
og blæseren modtage de 10 volt?

Og hvad nu hvis man jeg giver den 5 volt, og så giver den fx 7 mere fra psu
nummer to?

Kunne selvfølgelig bare prøve, men har ikke lyst til at brænde min 550 Watt
Enermax af, som er den ene af de to PSU'er...

Glæder mig til at høre forslag/svar.

På forhånd mange tak,

Jonny.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-03 22:07

Jonny Jensen skriver:

> Glæder mig til at høre forslag/svar.

Yderst simpelt, et topolet omskifterrelæ er alt hvad du har brug for.
Når relæet ikke får strøm, sender det 5 volt fra den ene power til
blæseren. Når den anden power tændes, forstyner den relæet, der skifter
over på 12 volt (evt fra den anden forsyning)

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jonny Jensen

Dato : 10-10-03 22:16

> [...]
> blæseren. Når den anden power tændes, forstyner den relæet, der skifter
> over på 12 volt (evt fra den anden forsyning)

Nice. Og jeg går bare ind i nærmeste elektronikbutik og siger at jeg skal
have et topolet omskifterrelæ, og så ved de hvad det er for et? Hvad med
tilslutning, er det relativt nemt? Jeg har ikke loddet andet end lidt
ledninger i 4 år ;)

Jonny.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-03 07:43

Jonny Jensen skriver:

> Nice. Og jeg går bare ind i nærmeste elektronikbutik og siger at jeg skal
> have et topolet omskifterrelæ, og så ved de hvad det er for et?

Forhåbenligt, relæspolen skal være på 12 eller 5 volt, husk det.

> Hvad med tilslutning, er det relativt nemt?

Piece of cake !

> Jeg har ikke loddet andet end lidt ledninger i 4 år ;)

Andet er heller ikke nødvendigt.
Når du har fundet et relæ, skrver du lige et indlæg i
dk.teknik.elektronik, så skal jeg hurtigt skitesere for dig, hvilke
ledninger der skal på, hvor.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 11-10-03 10:32

> Når du har fundet et relæ, skrver du lige et indlæg i
> dk.teknik.elektronik, så skal jeg hurtigt skitesere for dig, hvilke
> ledninger der skal på, hvor.

Mange tak, men hvad nu hvis jeg vælger diode løsningen i stedet? Jeg har et
hav af dioder liggende, som jeg lige kan finde nummeret på senere, hvis det
kan bruges... Er det noget du kan give en hurtig hånd med?

Jonny.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-03 11:05

Jonny Jensen skriver:

> Mange tak, men hvad nu hvis jeg vælger diode løsningen i stedet? Jeg har et
> hav af dioder liggende, som jeg lige kan finde nummeret på senere, hvis det
> kan bruges... Er det noget du kan give en hurtig hånd med?

Selvfølgelig, men så skal du også forbinde de to strømforsyninger rent
elektrisk, derfor foretrækker jeg relæløsningen, den er galvanisk
adskildt.

Fra : HKJ

Dato : 11-10-03 11:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> wrote in message

> Selvfølgelig, men så skal du også forbinde de to strømforsyninger rent
> elektrisk, derfor foretrækker jeg relæløsningen, den er galvanisk
> adskildt.

Må jeg foreslå at du prøver at ohm'e fra 0-volt (sort ledning) til kassen på
en PC strømforsyning. Der er vist ingen grund til at sikre galvanisk
adskillelse.

Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4
volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den
vil starte.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-03 11:25

HKJ skriver:

> Må jeg foreslå at du prøver at ohm'e fra 0-volt (sort ledning) til kassen på
> en PC strømforsyning. Der er vist ingen grund til at sikre galvanisk
> adskillelse.

Ikke på gng niveau, men på 5 og 12 volt.

> Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4
> volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den
> vil starte.

Og, hvis en diode lider overlast, kortslutter den - 12 volt ned i en 5
volt er ikke så fedt...

Desuden kan man bruge 5 og 12 volt fra den samme forsyning til blæseren
og blot forsyne spolen fra nr 2 PC.

Fra : HKJ

Dato : 11-10-03 12:01

> Ikke på gng niveau, men på 5 og 12 volt.

Så hedder det ikke GALVANISK adskillelse.

> Og, hvis en diode lider overlast, kortslutter den - 12 volt ned i en 5
> volt er ikke så fedt...

Kan let forhindres med en sikring eller en lille modstand i serie med 12
volt, men nu kortslutter dioder ikke bare sådan lige, de skal mishandles før
der sker noget.

Men jeg ville nu slet ikke lave sådan en løsning, jeg ville foretrække en
termostat styret blæser, så hastigheden var styret af temperaturen i kassen
og måske lave forsyningen via diode fra begge 12 volt forsyninger, så den
virker bare en af PC'erne er tændt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-03 12:04

HKJ skriver:

> Så hedder det ikke GALVANISK adskillelse.

Ikke i den enkelste computer, men løsningen kan laves til galvanisk
adskillelse.

> Kan let forhindres med en sikring eller en lille modstand i serie med 12
> volt, men nu kortslutter dioder ikke bare sådan lige, de skal mishandles før
> der sker noget.

Tjah, jeg har set lidt af hvert, så jeg skriver, hvad jeg foretrækker.

> Men jeg ville nu slet ikke lave sådan en løsning, jeg ville foretrække en
> termostat styret blæser, så hastigheden var styret af temperaturen i kassen

Klart

Fra : HKJ

Dato : 11-10-03 12:30

> Ikke i den enkelste computer, men løsningen kan laves til galvanisk
> adskillelse.

Jeg har aldrig hørt om strømforsyninger der er galvanisk adskilt på 5/12
volt og ikke på gnd/0 volt

> Tjah, jeg har set lidt af hvert, så jeg skriver, hvad jeg foretrækker.

Jeg har også set meget, og jeg vil i langt de fleste tilfælde foretrække at
bruge dioder hvis jeg skal skifte mellem flere spændinger. Men både dioder
og relæer går istykker hvis du mishandler dem, relæer har både problemer ved
små og store strømme, dioder kun ved store strømme.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 11-10-03 11:25

> Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4
> volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den
> vil starte.

Den kan ikke starte ved under ~4,7-4,8, det har jeg testet med en
strømforsyning med variabel volt kontrol.

Men så satser vi på relæløsningen. Jeg foretrækker også at de to ikke har
direkte kontakt, for Enermax'en er LIDT dyr jo ;)

Jeg vender lige tilbage når jeg har skaffet relæet.

Jonny.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-10-03 16:57

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> "Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> wrote in message
> et
> det

Jeg har opfattet at den ene power supply altid er tændt?
Hvis det er tilfældet, så kan blæseren køre på den alene. Lad et relæ vælge
om den får 5 eller 12V fra en power, der altid er tændt. Lad den anden power
supply trække relæspolen. Så er der lige så lidt elektrisk forbindelse
mellem dem, som der er nu.

Men selvfølgelig: slukker man den power, der leverer tilblæseren ender det
sikkert varmt.

Bo //

Fra : Alex

Dato : 12-10-03 21:13

On Sat, 11 Oct 2003 12:15:28 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4
>volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den
>vil starte.

Hmm.. så er det da næsten nemmere at sætte dioderne (almindelige) på
12 volts udtaget på begge strømforsyninger - og så sætte en modstand i
serie med den ene (eller måske dem begge, så har man fuldstændig
kontrol over begge blæserhastighederne)

Alex

Fra : HKJ

Dato : 12-10-03 21:19

"Alex" <spamno@nospam.com> wrote in message
> [...]
> 12 volts udtaget på begge strømforsyninger - og så sætte en modstand i
> serie med den ene (eller måske dem begge, så har man fuldstændig

Ved den lave spænding Jonny kører, vil der nok være opstart problemer med en
modstand.

I Jonny's situation er relæet nok den bedste løsning. Her tænker jeg både på
at det er simpelt at bygge, har en let forståelig virkemåde og er rimeligt
pålideligt.

Fra : Ole Geisler

Dato : 10-10-03 23:23

To dioder.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Uni Bull

Dato : 13-10-03 00:29

Jonny Jensen wrote:
> Jeg har bygget mig et system bestående af en filserver og en
> spilserver, bege to i same towerkabinet (Nej, der er ikke meget plads
> tilovers, men det fungerer fint).

Lyder cool - har du mulighed for at vise nogle billeder?
--
Uni Bull
København K

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-10-03 07:53

Skal da gerne poste nogle stykker, men der går lige lidt, da den pt er
adskildt pga jeg er ved at udarbejde den bedst mulige støjsvage (ved
filserverbrug) og effektive (ved spilserver og filserverbrug samtidig)...

Jonny.