Computer fryser når der ikke kommer nok lu~
Fra : Barto / Jakob

Dato : 08-10-03 18:37

Hej

Jeg har igennem længere tid haft store problemer med at få min computer til
at køre stabilt, medmindre der har været massere af blæsere i.

Mit system:
CPU: AMD Palomino 1800+ Idle: 36 Full: 49
Bundkort: Epox 8KTA3+ http://www.vr-zone.com/reviews/ep-8kta3/
Ram: En klods 512mb PC133 Veritech
Grafikkort: Point of view GF4 TI4280 128mb med Zalman passiv køleprofil og
slotkøler monteret nedenunder.
Netkort
Lydkort
Brænder
Harddisk
Diskkettedrev

Mit Problem:
Hvis jeg sætter siden på mit kabinet fryser maskinen kort efter opstart,
eller hvis jeg bare slukker slotkøleren går den også kold.
Jeg troede derfor det var grafikkortet det var galt med og monterede derfor
en Zalman køleprofil, men med samme udfald.
Så skiftede jeg den lille chipsetprofil med en stor fra Zalman, men stadig
uden held.

Jeg er derfor snart ved at være løbet tør for idéer til hvad det kan være
der driller mig her.
Jeg har før haft et Radeon8500 gfx hvor problemet var det samme, så jeg kan
ikke tro at det er gfx der er problemet.

Det sidste jeg kunne forestille mig at det kunne være er bundkortet. Det er
godt nok ved at være lidt halv gammelt og skal også snart udskiftes, men det
er ikke livsnødvendigt til mit behov. Men kan det passe det er bundkortet
der skal have massere af luft? Lyder det ikke lidt underligt?

Alle forslag til hvad der kunne hjælpe mig her er mere end velkommene, da
det er lidt irriterende at høre på støjende blæsere og så uden kabinetsiden
på. Det støjer en del for meget til mine sarte øre ;)

Mvh Barto

Fra : Christian Spøer

Dato : 08-10-03 19:46

> [...]
kabinetsiden
> på. Det støjer en del for meget til mine sarte øre ;)

Hvad med en PSU, der køler bedre? kan kun anbefale Fortron hos
www.webconsult.dk (den dyre af dem). Og den er dyr... Men den køler godt og
er næsten lydløs!

Mvh
Christian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-10-03 23:51

"Barto / Jakob" <admin@REMOVEbarto.dk> skrev....

> Jeg har igennem længere tid haft store problemer med at få min
> computer til at køre stabilt, medmindre der har været massere af
> blæsere i.

Jeg tror kilden til dine problemer er CPU'en. Prøv lige at tage et
kig på køleren og se om ikke den er fyldt med nullermænd.

Alternativt er det luftgennemstrømningen i dit kabinet der er
problemet. Det hjælper ikke med nok så mange blæsere, hvis de
forstyrrer hinandens flow. De skal arbejde sammen.

Et typisk problem i den forbindelse er netop at CPU køleren såmænd
virker godtnok, men den varme luft bliver ikke transporteret væk fra
køleren, så den bare recirkulerer den samme luft der så bliver
varmere og varmere.

Altsammen problemer der oftest forsvinder hvis man tager motorhjelmen
af PC'en.

Selvom du ikke har overclocket din PC, så er varmeproblemer et emne
som overclockere beskæftiger sig meget med, så måske kunne du med
held spørge i dk.edb.hardware.overclocking.

--
Kent Oldhøj

Fra : Barto / Jakob

Dato : 09-10-03 10:19

Hej Kent

> Jeg tror kilden til dine problemer er CPU'en. Prøv lige at tage et
> kig på køleren og se om ikke den er fyldt med nullermænd.

Min køler er helt ren da den ikke er mere end en lille måned, så
er ikke derfor.
Hvis den var tilstoppet ville man vel også i højere grad kunne se det på
temperaturen på CPUen.
Jeg synes mine temperature ligger ganske normalt i forhold til andres
resultater.

Mht. airflow kan du måske have ret. Jeg har desværre ikke mulighed for at
placere en blæser i fronten af maskinen, men må tage til takke med PSU'ens
blæser og slot køleren.
Jeg har også prøvet med en kabinetblæser bagpå ved CPUen men droppede det
igen da det ikke hjalp og det var en rigtig skriger. (Vente den begge veje
for at se om det hjalp).

Mvh Barto